ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Το παιχνίδι με τον αγωγό της Βουλγαρίας και ποιός το πληρώνει

00:33 - 29 Σεπ 2014 | ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Το παιχνίδι με τον αγωγό της Βουλγαρίας και ποιός το πληρώνει
Επί τάπητος θέτουν ακόμη μια φορά οι άνθρωποι της αγοράς, τις επιπτώσεις που έχει στον ομαλό εφοδιασμό της χώρας με φυσικό αέριο, αλλά και στη διαμόρφωση ανταγωνιστικών τιμών, η ουσιαστική απομόνωση των καταναλωτών και η αδυναμία πρόσβασής τους στις διεθνείς αγορές, όπου οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες από ότι στην Ελλάδα.

Το θέμα ετέθη εκ νέου στην εκδήλωση που διοργάνωσε το ΕΛΙΑΜΕΠ την περασμένη εβδομάδα με θέμα την Ενεργειακή Ασφάλεια. Με τις τοποθετήσεις τους εκπρόσωποι ανεξάρτητων προμηθευτών, αναφέρθηκαν στο σημαντικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η διασύνδεση του ελληνικού δικτύου με το βουλγαρικό, στη διασύνδεση της Ελληνικής αγοράς αερίου με τις αγορές της κεντρικής Ευρώπης.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί πολιτικές ενθάρρυνσης των διεθνών διασυνδέσεων των δικτύων φυσικού αερίου, ως μέσο για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού και τη μείωση του ενεργειακού κόστους στην ευρωπαϊκή οικονομία. Στο πλαίσιο αυτό ενισχύει την κατασκευή διασυνδετήριων αγωγών μεταξύ των κρατών μελών και ιδίως των κρατών του πρώην ανατολικού συνασπισμού, η εξάρτηση των οποίων από το ρωσικό αέριο φτάνει μέχρι και το 100%. Επίσης επέβαλε και την υποχρεωτική μετατροπή όλων των υφιστάμενων διασυνδέσεων φυσικού αερίου σε διπλής ροής, ώστε να αρθούν υφιστάμενα τεχνικά εμπόδια στη διακίνηση φυσικού αερίου μεταξύ των κρατών μελών.
Ωστόσο παρά τις εφαρμοζόμενες πολιτικές εκ μέρους της ΕΕ και την ψήφιση οδηγιών που τα κράτη μέλη έχουν ενσωματώσει στο εθνικό τους δίκαιο, ο κύριος προμηθευτής που κατέχει το μονοπώλιο στις αγορές αυτές, η ρωσική Gazprom φροντίζει με διάφορους τρόπους να το διατηρεί ακόμη και σήμερα. Στην περίπτωση της Βουλγαρίας, δεσμεύοντας όλη τη χωρητικότητα του αγωγού μέσω του οποίου τροφοδοτείται η Ελλάδα, παρότι δεν την χρησιμοποιεί. Θύματα της παράνομης αυτής τακτικής έχουν πέσει και οι Έλληνες καταναλωτές, κυρίως οι μεγάλοι. Δεν μπορούν δηλαδή να μεταφέρουν αέριο μέσω του μόνου αγωγού που συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη και έτσι να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες χαμηλότερων τιμών που προσφέρουν οι διεθνείς αγορές και φυσικά να μειώσουν το ενεργειακό τους κόστους και να κάνουν πιο ανταγωνιστικά τα προϊόντα που παράγουν.
Οι επιπτώσεις για την ελληνική βιομηχανία από τις μεθοδεύσεις αυτές είναι καταλυτικές, κάτι που φαίνεται με τη διακοπή της παραγωγής σε πολλές ενεργοβόρες βιομηχανίες. Αρκεί να σημειωθεί ότι οι τιμές που διαμορφώνονται σήμερα στις ευρωπαϊκές αγορές για το αέριο μέσω αγωγών, είναι στα επίπεδα των 8 δολαρίων το mmbtu (εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες), όταν στην Ελλάδα αγοράζεται από τη ΔΕΠΑ μεταξύ 11,6 και 13 δολαρίων. Πράγμα που συν τοις άλλοις δείχνει ότι η πολυδιαφημισμένη νέα σύμβαση μεταξύ ΔΕΠΑ και Gazprom δεν κατέληξε σε ανταγωνιστικές τιμές και οι Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν ακριβότερα το αέριο.
Αυτό που αναμένει πλέον η ελληνική βιομηχανία είναι να ενεργοποιηθεί η ελληνική κυβέρνηση προς την πλευρά της γειτονικής χώρας και τις κοινοτικές αρχές, ώστε να πάψει αυτή η ιδιότυπη ομηρία που στερεί από την ελληνική οικονομία ανταγωνιστικότητα και θέσεις εργασίας.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.