Τα αγροτικά προϊόντα και τα τρόφιμα είναι ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς εξαγωγών στην Ελλάδα με κύκλο εργασιών που ξεπερνά τα €5,6 δισ., σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων.
Πρόκειται δηλαδή για μια ιδιαίτερα σημαντική κατηγορία αγαθών και ταυτόχρονα ευαίσθητη και ευπαθή, ειδικά αν δεν λαμβάνονται όλα τα μέτρα προστασίας κατά τη μεταφορά. Οι περισσότεροι εξαγωγείς τροφίμων θεωρούν ότι είναι πλήρως καλυμμένοι μέσω των συμβολαίων ασφάλισης μεταφορών και ενδεχομένως ευθύνης προϊόντος. Η εμπειρία όμως έχει δείξει πως αυτό δεν ισχύει.
Ειδικά για τρόφιμα που μεταφέρονται σε συνθήκες συντήρησης, υπάρχει ο κίνδυνος οι εκάστοτε Αρχές στον τελικό προορισμό του εμπορεύματος να μην δεχθούν ένα φορτίο, είτε γιατί δεν πληροί τις ισχύουσες προδιαγραφές, είτε γιατί θεωρείται ακατάλληλο, μολυσμένο κ.ο.κ.
Για παράδειγμα, πριν μερικούς μήνες είχαμε την περίπτωση φορτίου γαλακτοκομικών προϊόντων που μεταφερόταν σε συνθήκες συντήρησης. Στην περίπτωση αυτή στα τρόφιμα εντοπίστηκαν βακτήρια σε επίπεδα μεγαλύτερα του επιτρεπτού που τα καθιστούσε ακατάλληλα. Σχετικά πρόσφατα επίσης, μεταφερόμενα τρόφιμα θεωρήθηκαν ακατάλληλα λόγω λαθραίας εισόδου και παραμονής επιβατών στον χώρο της συντήρησης όπου φυλάσσονταν χωρίς να έχουν υποστεί ζημιά τα ίδια τα εμπορεύματα.
Σε αυτές τις περιπτώσεις ο εξαγωγέας έχει τις εξής επιλογές:
- Να προχωρήσει σε καταστροφή όλου του φορτίου, κάτι που ενδέχεται να ζητηθεί από τις ίδιες τις Αρχές, με δικά του έξοδα
- Να αναζητήσει αγοραστή σε τρίτη χώρα, με κάλυψη του κόστους των επιπλέον ναύλων, των δασμών ή/και άλλων εξόδων
- Να επιστρέψει το εμπόρευμα πίσω στην Ελλάδα για διαλογή, ενδεχόμενη απεντόμωση ή οποιαδήποτε άλλη επεξεργασία και πάλι με δικά του έξοδα.
Και οι τρεις παραπάνω επιλογές συνεπάγονται πολλά έξοδα για τον ασφαλισμένο, αλλά και να θέσει σε κίνδυνο τα οικονομικά πλάνα της επιχείρησής του. Και ενώ θα περίμενε κανείς πως οι περιπτώσεις αυτές καλύπτονται από τα κλασικά ασφαλιστήρια, προκύπτει το εξής κενό: καθώς το εμπόρευμα δεν έχει καταστραφεί, η συγκεκριμένη ζημιά δεν καλύπτεται από τις κλασσικές ρήτρες των συμβολαίων μεταφορών και αφετέρου, η συγκεκριμένη κάλυψη προσφέρεται μεν αλλά με μεγάλη απαλλαγή στα ασφαλιστήρια Ανάκλησης Προϊόντων, εφόσον είναι εν ισχύ.
Αυτήν ακριβώς την ανάγκη προφύλαξης των εξαγωγέων διακρίναμε στην AIG και δημιουργήσαμε τον όρο «Limited Rejection Risk» που προσφέρεται σε συμβόλαια ασφάλισης μεταφορών, καλύπτοντας τα έξοδα που θα προκύψουν σε περίπτωση ακαταλληλότητας του εμπορεύματος κατά την άφιξή του και αφορούν είτε στην καταστροφή του, είτε στη μεταφορά σε τρίτο προορισμό ή πίσω στη χώρα παραγωγής.
Πρόκειται για μια κάλυψη που λειτουργεί συμπληρωματικά με τα συμβόλαια Μεταφορών και Ευθύνης Προϊόντων σε ιδιαίτερα χαμηλό κόστος και με ευνοϊκούς όρους, θωρακίζοντας πλήρως τον εξαγωγέα και διαφυλάσσοντας τη συνέχιση των εργασιών του στο εξωτερικό, ειδικά όταν πρόκειται για έναν κλάδο τόσο ευαίσθητο αλλά και τόσο σημαντικό για την οικονομία μας όσο ο κλάδος τροφίμων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr