ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σφήνες Grimaldi στην Κρήτη με τα μάτια στην Αδριατική

09:25 - 05 Ιουλ 2018 | Ναυτιλία
Σφήνες Grimaldi στην Κρήτη με τα μάτια στην Αδριατική
Κίνηση με στόχο τη γενικότερη ισορροπία δυνάμεων στην Αδριατική χαρακτηρίζεται από ναυτιλιακούς παράγοντες η απόφαση του Ομίλου Grimaldi να πατήσει πόδι στα Χανιά δια των Μινωϊκών Γραμμών, όπου το «άντρο» της ΑΝΕΚ, της εταιρίας που άλλαξε πριν 5 σχεδόν χρόνια τη ρότα της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Η γραμμή Πειραιάς – Χανιά αποτελεί βασικό, αν όχι το βασικότερο οικονομικό αιμοδότη της Χανιώτικης ακτοπλοϊκής, λόγω της μεγάλης κίνησης τους μήνες αιχμής. Μάλιστα μέσω της κοινοπραξίας με την Attica έχουν καταγραφεί οικονομίες κλίμακας που έχουν βοηθήσει τα μέγιστα (μαζί με τις τιμές των καυσίμων μέχρι πέρυσι) την ΑΝΕΚ, να καταγράψει βελτιωμένη λειτουργική εικόνα.

Ωστόσο η ΑΝΕΚ, όπου η Τράπεζα Πειραιώς πρωτεύντα ρόλο, έχει σημαντική παρουσία και στη Γραμμή Πάτρα – Βενετία με το πλοίο ΑΣΤΕΡΙΩΝ που μετασκευάστηκε και δρομολογήθηκε πρόσφατα. Κάτι που φαίνεται έχει μπει στο μάτι του Ομίλου Grimaldi που στοχεύει στην απόλυτη κυριαρχία στην Αδριατική.

Στο φόντο αυτό εδώ και αρκετές εβδομάδες, μετά και τις συνολικές εξελίξεις στην ακτοπλοϊκή αγορά με την απορρόφηση της HSW από την Attica, η διοίκηση των Μινωικών αποφάσισε να βάλει σφήνα εν μέσω θέρους Mykonos Palace στη γραμμή Χανιά - Πειραιάς για έναν χρόνο.

Κίνδυνοι βιωσιμότητας

Είναι προφανές ότι ο χειμώνας θα δείξει αν το πλοίο ήλθε για να μείνει. Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που το συγκεκριμένο δρομολόγιο γίνεται σημείο κόντρας μεταξύ των ισχυρών της ακτοπλοΐας.  Στο παρελθόν και οι Μινωικές, η Attica & HSW είχαν δρομολογήσει πλοία που όμως αποσύρθηκαν κάποια στιγμή. Τώρα μόνο η παρουσία της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ – Attica έχει δώσει σταθερότητα στην γραμμή και κάλυψη των αναγκών που με τα διπλά δρομολόγια είναι καλυμμένες και το καλοκαίρι.

Την ώρα μάλιστα, που Ρέθυμνο και Χανιά (καλύπτονται συγκοινωνιακά από το λιμάνι της Σούδας) έχουν για την αιχμή της σεζόν 100% πληρότητα στα ξενοδοχεία και τα καταλύματα η δρομολόγηση νέου πλοίου δημιουργεί απορίες. Εύγλωττα μάλιστα παράγοντες του τουρισμού των Χανίων διερωτήθηκαν το πού θα στεγαστούν οι πιθανοί νέοι επισκέπτες που θα φέρει, το νέο πλοίο κατά τον Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο τονίζοντας ότι  η δρομολόγηση του νέου πλοίου δεν έχει κίνητρο την εξυπηρέτηση του τόπου αλλά παράπλευρων επιχειρηματικών στόχων, εγκυμονώντας κινδύνους βιωσιμότητας για όλα τα προς δρομολόγηση ή δρομολογημένα πλοία.

Πάντως με σχεδόν οριακή πλειοψηφία, 16 υπέρ και 12 κατά, πέρασε χθες από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας το αίτημα των Μινωικών Γραμμών.

Οι απόψεις των εταιριών

Οι εκπρόσωποι της εταιρίας υποστήριξαν ότι πρόκειται για δρομολόγηση νέου, σύγχρονου πλοίου, που καλύπτει συγκοινωνιακές ανάγκες, ειδικά μετά την απόσυρση της αεροπορικής Ryanair από τα Χανιά, αφού θα καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες που θα προκύψουν από την αύξηση του τουριστικού ρεύματος. Όπως είπε ο Χρήστος Μπατσίδης το πλοίο θα καλύψει το κενό που άφησε η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους , που σύμφωνα με τον ίδιο είναι της τάξεως των 200.000 επιβατών ετησίως. Προσκόμισε, δε, στοιχεία που δείχνουν μείωση της τάξεως των 65.000 επιβατών στο πεντάμηνο για το αεροδρόμιο των Χανίων. Όπως τόνισε το πλοίο θα δίνει τη δυνατότητα στον Χανιώτη να ξεκινήσει στις 12 το βράδυ από τα Χανιά, να φτάσει το πρωί στο Πειραιά (το πλοίο θα κάνει 6,5 ώρες ταξίδι) και να επιστρέψει αυθημερόν πίσω στα Χανιά.

Ο εκπρόσωπος της ΑΝΕΚ Σταύρος Αγγελιδάκης, ο οποίος ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι στόχος των Μινωικών δεν είναι να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό στα Χανιά, αλλά να εκτοπίσουν την ΑΝΕΚ από άλλη γραμμή στην οποία ανταγωνίζονται οι δύο εταιρείες. Ως επιχείρημα έφερε το κόστος των καυσίμων, που θα φτάνει τα 90.000 ευρώ, και όπως τόνισε κατά μέσο όρο ο τζίρος δεν φτάνει το ποσό αυτό.

«Ήρθαμε για να μείνουμε. Και είμαστε σίγουροι ότι θα τύχουμε της εκτίμησης των Χανιωτών, των ταξιδιωτών, αλλά και των αυτοκινητιστών» απάντησε ο κ. Νίκος Ταμιχάκης από τις Μινωικές.

Σημειώνεται ότι ο εμπορικός διευθυντής της κοινοπραξίας Attica - ΑΝΕΚ στην ακτοπλοΐα Διονύσης Θεοδωράτος τάχθηκε αναφανδόν υπέρ της δρομολόγησης του πλοίου σε ετήσια βάση από την 1η Νοεμβρίου 2018. Όμως τόνισε ότι δεν τίθεται ζήτημα εξυπηρέτησης έκτακτων συγκοινωνιακών αναγκών, αφού η πληρότητα στα πλοία δεν ξεπερνά το 42%, και εξαιτίας της απουσίας της Ryanair θα φτάσει μόλις στο 44%. Επίσης υπογράμμισε ότι δεν πρόκειται για νέο πλοίο, αλλά για ένα πλοίο το οποίο χρησιμοποιείται ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες σε θυγατρικές του Ομίλου Grimaldi. Μάλιστα σημείωσε ότι δεν έχει ακόμα ανακαλέσει (το πλοίο) την τακτική του δρομολόγηση. Κατέθεσε επίσης επιστολή από τους Χανιώτες αυτοκινητιστές που αναφέρουν την ικανοποίησή τους για τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες που απολαμβάνουν.

Στην ίδια γραμμή ήταν και οι εκπρόσωποι δύο εταιρειών που κάνουν δρομολόγια ro-ro ή cargo από το λιμάνι των Χανιών με τρία πλοία, οι οποίοι υποστήριξαν ότι ούτε ο όγκος των φορτίων δικαιολογούσε μια έκτακτη δρομολόγηση.

Γιώργος Αλέξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.