Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Fitch, ως "οιονεί χρεοκοπία" θα θεωρήσει τη συμμετοχή των ιδιωτών, δηλαδή των τραπεζών, αλλά και των ασφαλιστικών και των συνταξιοδοτικών ταμείων, σε οποιαδήποτε συμφωνία για μετακύλιση (roll over) των ελληνικών ομολόγων.
Σημειώνεται ότι προτού ακόμη δρομολογηθεί η γαλλική πρόταση για τη μεθόδευση της χορήγησης του δεύτερου πακέτου βοήθειας προς την Ελλάδα, ο διεθνής οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης έσπευσε να προειδοποιήσει ότι οποιαδήποτε συμμετοχή ιδιωτών στην αναχρηματοδότηση του ελληνικού χρέους θα θεωρηθεί ως πιστωτικό συμβάν (event), δηλαδή ως ένδειξη χρεοκοπίας του δανειολήπτη.
Ctitgroup
Το «γαλλικό σχέδιο» τύπου Brady για τη συμμετοχή ιδιωτών στο νέο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας και το rollover των ελληνικών ομολόγων, αναλύει η Citigroup.
Σύμφωνα με σημερινή της ανάλυση, πρόσφατα δημοσιεύματα του Τύπου έχουν αναδείξει διάφορα σενάρια για την εμπλοκή του τραπεζικού κλάδου σε ένα δεύτερο πακέτο διάσωσης για την Ελλάδα.
Οι οικονομολόγοι της Citigroup υποθέτουν πως από ένα συνολικό πακέτο 90 δισ. ευρώ, πέραν των 110 δισ. ευρώ που έχουν ήδη δεσμευθεί από το προηγούμενο πακέτο διάσωσης, τα περίπου 30 δισ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν μέσω της μετακύλισης του χρέους των ιδιωτών επενδυτών.
Αυτό θα μπορούσε να σχηματίσει τη βάση της σύγκλισης μεταξύ της γερμανικής στάσης, ότι οι ιδιώτες πιστωτές θα πρέπει να μοιράζονται το φορτίο κάθε πιθανής αναδιάρθρωσης του χρέους, και άλλων, συμπεριλαμβανομένης και της ΕΚΤ, που θέλουν να αποφύγουν πάση θυσία ένα πιστωτικό γεγονός.
Σύμφωνα με τη «γαλλική πρόταση» που εμφανίζεται να κερδίζει έδαφος, το 30% των ελληνικών ομολόγων που λήγουν μετά από το 2011-2014 προβλέπεται να εξαργυρώνονται και το 50% να επανεπενδύεται σε νέα 30ετή ελληνικά ομόλογα. Το υπόλοιπο 20% προβλέπεται να επανεπενδυθεί σε ευρωομόλογα μηδενικού τοκομεριδίου και αξιολόγησης ΑΑΑ. «Αντιλαμβανόμαστε ότι μια τέτοια πρόταση υπόκειται στην άποψη των οίκων αξιολόγησης για το εάν το σχέδιο μπορεί να θεωρηθεί ότι προκαλεί χρεοκοπία ή οδηγεί σε υποβάθμιση» σχολιάζει η Citigroup.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της, η συμμετοχή των τραπεζών μπορεί να ανέλθει στα 20 δισ. ευρώ. Οι οικονομολόγοι της Citigroup θεωρούν ότι παρά τα πακέτα βοήθειας, το haircut παραμένει ιδιαίτερα πιθανό, με το εκτιμώμενο ποσοστό να διαμορφώνεται στο 65%-77%.
H ανάλυση υποστρίζει ότι «το νέο πακέτο ανταποκρίνεται στο πρόβλημα ρευστότητας και όχι στο πρόβλημα χρεοκοπίας. Θεωρεί πάντως ότι “τέτοιες προτάσεις μπορούν να αυξήσουν τη βραχυπρόθεσμη βεβαιότητα στην σταθεροποίηση της συνεισφοράς του ιδιωτικού κλάδου σε ένα δεύτερο πακέτο διάσωσης για την Ελλάδα.”
Γαλλική πρόταση
Μορφή έχει αρχίσει να παίρνει η γαλλική πρόταση για την ανταλλαγή των παλαιών ελληνικών ομολόγων με νέα μεγαλύτερης διάρκειας, το επονομαζόμενο roll over.
Την ίδια στιγμή, Γερμανία και Γαλλία, όπως φαίνεται, έχουν πάρει στα χέρια τους την κατάσταση και να δρομολογούν τη συμφωνία των πιστωτών της Ελλάδας με την κυβέρνηση.
Στο μεταξύ, εκτός απροόπτου σήμερα θα ψηφιστεί το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο Δημοσιονομικής Προσαρμογής, γεγονός που θα ανοίξει και το δρόμο στην υλοποίηση του νέου σχεδίου. Το νέο σχέδιο θα έχει τρεις πυλώνες: Συμμετοχή των ιδιωτών μέσω του roll over, έσοδα από αποκρατικοποιήσεις και νέο δάνειο από την ΕΕ και το ΔΝΤ το οποίο θα καλύπτει τις δανειακές ανάγκες της χώρας, αφού δεν μπορεί να αποταθεί στις αγορές.
Ωστόσο, εκτός της πρώτης πρότασης, της ΕΕ για το roll over, με την ανταλλαγή των παλαιών δηλαδή ομολόγων με νέα, η Γαλλία διαμόρφωσε μία νέα πρόταση, η οποία μάλιστα έχει πολλές πιθανότητες να εφαρμοστεί.
Η πρόταση περιλαμβάνει τις εξής υποθέσεις:
-Το συνολικό ποσό των ελληνικών ομολόγων που λήγουν μέχρι τα μέσα του 2014 είναι 85,5 δισ. ευρώ
-Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και οι Κεντρικές Τράπεζες της ευρωζώνης κατέχουν περίπου 25 δισ. ευρώ από τα συνολικά 85,5 δισ. ευρώ.
-Το 80% των ομολογιούχων από τα υπόλοιπα 60,5 δισ. ευρώ φαίνεται ότι είναι πρόθυμοι να συμμετάσχουν στην διαδικασία της ανταλλαγής παλαιών ελληνικών ομολόγων με νέα μεγαλύτερης διάρκειας
-Από τον Ιούλιο του 2011 έως τον Ιούλιο του 2014 εκτιμάται ότι περίπου 30 δισ. ευρώ θα παρασχεθούν στην Ελλάδα από τους πιστωτές.
Οι δύο εναλλακτικές που μπορεί να επιλέξουν οι πιστωτές είναι οι ακόλουθες:
Στην πρώτη εναλλακτική προβλέπεται 30ετή χρηματοδότηση για την Ελλάδα, με τους ομολογιούχους να μπορούν να επενδύουν σε νέα ελληνικά ομόλογα το 70% τουλάχιστον του αρχικού κεφαλαίου των εσόδων που θα εισπράξουν. Τα ομόλογα θα έχουν διάρκεια 30 έτη και θα είναι πλήρως εγγυημένα μέσω εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV) "με εξασφάλιση ομόλογα μηδενικού τοκομεριδίου (zero coupon) μίας ή περισσότερων χωρών ή διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών με αξιολόγηση 'AAA'."
Η δεύτερη επιλογή προβλέπει ότι οι ομολογιούχοι θα επενδύουν το 90% τουλάχιστον, κατά προτίμηση 100%, του ποσού που θα εισπράξουν, σε νέα ελληνικά ομόλογα 5ετούς διάρκειας με επιτόκιο 5,5%, σύμφωνα με το έγγραφο που φέρει ημερομηνία 24 Ιουνίου.
Το σχέδιο προβλέπει ως όρο την άτυπη διαβεβαίωση των οίκων αξιολόγησης ότι στην περίπτωση που επιλεγεί μία από τις παραπάνω λύσεις δεν θα κηρυχθεί η Ελλάδα σε καθεστώς χρεωκοπίας ή σε ανάλογο καθεστώς, για το υφιστάμενο ή το νέο χρέος της.
Το σχέδιο αυτό, όπως διευκρινίζεται, δεν θα εθεωρείτο ως στάση πληρωμών από τους οίκους αξιολόγησης και, έτσι, δεν θα είχε επιπτώσεις στη σταθερότητα της Ευρωζώνης. Περισσότερες λεπτομέρειες για τη γαλλική πρόταση ενδεχομένως να αποσαφηνιστούν στο Eurogroup της ερχόμενης Κυριακής, 3 Ιουλίου.