ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Γρ.Προϋπολογισμού Βουλής: Το τρίγωνο των χρεών που γονατίζει την οικονομία

17:28 - 07 Μαϊ 2018 | Οικονομία
Γρ.Προϋπολογισμού Βουλής: Το τρίγωνο των χρεών που γονατίζει την οικονομία
Η πρώτη έκθεση που εξέδωσε με Συντονιστή τον πρώην Γενικό Γραμματέα του Γενικού Λογιστηρίου, καθ. Φραγκίσκο Κουτεντάκη, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής ζητά συναίνεση από τον πολιτικό κόσμο της χώρας σε μια βάση στόχων και μέτρων, για μετά το τέλος των προγραμμάτων διάσωσης. Επισημαίνει το μεγάλο πρόβλημα των χρεών που έχουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά, ενώ σημειώνει και την ανάγκη να υπάρξει ουσιαστική ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, χωρίς τις "αιρεσιμότητες" που ζητά η Γερμανία.

Το Γρ. Προϋπολογισμού της Βουλής υπογραμμίζει το τρίγωνο των χρεών που γονατίζει την οικονομία: Υπολογίζει σε 130 δισ. ευρώ τις οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία και εφορίες, σε 95 δισ. "κόκκινων" οφειλών προς τράπεζες και σε 330 δισ. ευρώ το κρατικό χρέος.

 Συναίνεση

Τα παραπάνω ζητήματα πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως αναφέρει με ένα συγκεκριμένο σχέδιο που θα έχει τη συναίνεση του πολιτικού κόσμου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «Η αντιμετώπιση των προκλήσεων θα χρειαστεί χρόνο, καλοσχεδιασμένες παρεμβάσεις και βελτίωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την οικονομία. Κυρίως όμως θα χρειαστεί ένα στρατηγικό σχέδιο μακράς πνοής που εκ των πραγμάτων θα υπερβαίνει τη θητεία μιας κυβέρνησης. Συνεπώς, τα βασικά του στοιχεία θα πρέπει να τεθούν σε δημόσιο διάλογο προκειμένου να εξασφαλιστεί μια ελάχιστη συναίνεση».

Σημειώνει δηλαδή πως οι θυσίες του ελληνικού λαού, θα πρέπει να διασφαλιστούν από το πολιτικό σύστημα τα επόμενα χρόνια, ανεξάρτητα από τις πολιτικές αλλαγές που ενδεχομένως να προκύψουν.

Για το ζήτημα του χρέους επίσης εκφράζεται ανησυχία, καθώς η ασάφεια για τα μέτρα που θα ληφθούν δημιουργεί αίσθηση ρίσκου στις αγορές.

"Από πλευράς των επίσημων δανειστών, το κρίσιμο ζητούμενο είναι ένα αποτελεσματικό σύστημα κινήτρων που θα εξασφαλίζει την υπεύθυνη στάση των μελλοντικών κυβερνήσεων. Εδώ αναμένεται να χρησιμοποιηθεί η ρύθμιση του χρέους υπό συνθήκες που θα αξιολογούνται σε βάθος χρόνου. Ωστόσο, τα μέτρα ελάφρυνσης που θα αποφασιστούν θα πρέπει να συμβάλλουν στη μελλοντική σταθερότητα και να μην χαρακτηρίζονται από αιρεσιμότητα – καθώς κάτι τέτοιο καθιστά δύσκολη την εκτίμηση των χρηματοδοτικών αναγκών της ελληνικής οικονομίας και θα καταστήσει  δαπανηρότερη την αποκατάσταση της κανονικής χρηματοδότησης του Ελληνικού Δημοσίου από τις ιδιωτικές αγορές, δηλαδή τον τελικό σκοπό του όλου εγχειρήματος", αναφέρει το Γρ. Προϋπολογισμού της Βουλής.

Χρεωμένες επιχειρήσεις και νοικοκυριά

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται ακόμα στις εγχώριες επιχειρήσεις και νοικοκυριά, έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές περίπου 130 δισ. ευρώ προς το ελληνικό δημόσιο (φορολογικές αρχές και ασφαλιστικά ταμεία) και άλλα 95 δισ. ευρώ στις τράπεζες από μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Αυτό σημαίνει ότι τα μισά περίπου δάνεια των τραπεζών δεν εξυπηρετούνται, την ίδια ώρα που οι καταθέσεις τους έχουν συρρικνωθεί σημαντικά σε σχέση με την προ κρίσης περίοδο, τονίζουν οι συντάκτες της Έκθεσης.

Στο σημείο αυτό επισημαίνεται η ανάγκη για "αυστηρότητα των φορολογικών και ασφαλιστικών αρχών στην είσπραξη των δημόσιων εσόδων θα πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα και να αποφεύγονται γενικευμένες "ευνοϊκές" ρυθμίσεις που δημιουργούν κίνητρα καθυστέρησης πληρωμών και προσδοκίες ευνοϊκής αντιμετώπισης και αναβολής των προστίμων, αποδυναμώνοντας τη φορολογική και ασφαλιστική συμμόρφωση".

Τέλος, οι προτεραιότητες για την χάραξη της οικονομικής πολιτικής έτσι όπως τις παρουσιάζει το γραφείο προϋπολογισμού, έχουν ως εξής:

1.       Δημοσιονομική σταθερότητα

2.       Σχεδιασμένη αξιοποίηση του δημοσιονομικού χώρου.

3.       Αποτελεσματική κοινωνική προστασία, δημόσιες υπηρεσίες και διοίκηση

4.       Ενίσχυση εξωστρεφών κλάδων υψηλής προστιθέμενης αξίας

5.       Αναβάθμιση ανθρώπινου κεφαλαίου

6.       Ενθάρρυνση εγχώριων επενδύσεων και προσέλκυση κεφαλαίων από το εξωτερικό

7.       Τυποποίηση διαδικασιών ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών και μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.