ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η άνοδος και η πτώση της αυτοκρατορίας των καθαριστηρίων 5asec στην Ελλάδα

01:30 - 13 Νοε 2012 | Συνεντεύξεις
Λιγότερα από 90 καταστήματα έχουν μείνει στην Ελλάδα από τα σχεδόν 150 του δικτύου franchise της 5asec, καθώς τα τελευταία 2 χρόνια έχουν ανεξαρτητοποιηθεί 60 μέλη.
Ωστόσο, προσεχώς, αναμένεται το δίκτυο να φυλλορροήσει εκ νέου καθώς 30 μαγαζιά φέρονται έτοιμα να αναχωρήσουν από την ομπρέλα. Επίσης, από τα εναπομείναντα, τα 30 έχουν σταματήσει να πληρώνουν τα royalties εδώ και χρόνια και μένουν ανοιχτά, ουσιαστικά ως αυτόνομα καταστήματα, καταβάλλοντας υπεράνθρωπες προσπάθειες. Τέλος, άλλα 10 είναι εταιρικά, 20 μεμονωμένων επενδυτών, «χωρίς», όπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου, «να έχουν καμία τύχη μόνα τους, αφού δεν γνωρίζουν το αντικείμενο».
 
Μια νέα αλυσίδα γεννιέται η  «STEGNO plus»
 
Τις τελευταίες μέρες, μάλιστα, παρατηρείται μαζική έξοδος όσων η εταιρία είχε ως πρότυπο συνεργατών βραβεύοντάς τους και προβάλλοντάς τους παντού ως ιδανικές συνεργασίες. Πρόκειται για τα μεγαλύτερα σε τζίρο καταστήματα στη χώρα, αλλά και τα πιο ενήμερα στις υποχρεώσεις απέναντι στη μητρική εταιρία.
Οι συγκεκριμένοι franchisee, αφού εξάντλησαν όλες τις πιθανές λύσεις για ανάκαμψη της 5asec Hellas, κατέληξαν να αποχωρήσουν και μάλιστα να συνεργαστούν μεταξύ τους προκειμένου να δημιουργήσουν μια νέα επιχειρηματική ομπρέλα την «STEGNO plus» (www.stegno.gr). Ήδη μετράει τρία καταστήματα σε Λάρισα, Βόλο και Χανιά. Eνώ άλλα 10 πρώην 5asec, σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη κι άλλες πόλεις συζητούν να προσχωρήσουν στο σχήμα άμεσα. Ενδιαφέρον υπάρχει κι από άλλους επαγγελματίες που δεν ήταν στο παρελθόν franchisee. Στόχος, αφενός οι οικονομίες κλίμακας και αφετέρου η ενσωμάτωση σύγχρονης τεχνογνωσίας.

Ενδιαφέρον από την Lead Finance για την 5asec Hellas
 
Στη δυσμενή αυτή συγκυρία για την 5asec Hellas έχει εμφανιστεί επενδυτής με ενδιαφέρον να εξαγοράσει την εταιρία και να … λύσει τα προβλήματα. Ήδη έχουν γίνει οι πρώτες επαφές με τη διοίκηση στην Ελλάδα της 5asec, χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα. Πρόκειται για την εταιρία Lead Finance, η οποία έχοντας αμερικανικά κεφάλαια στοχεύει στην εξυγίανση επιχειρήσεων και την πώληση τους. Η κίνηση αυτή χαρακτηρίζεται σωτήρια για τους ιδιοκτήτες της 5asec Hellas αλλά σε καμία περίπτωση, όπως σημειώνουν όσοι γνωρίζουν καλά την αγορά, «δεν αναμένεται να λύσει τα προβλήματα των franchisee που θέλουν κι έχουν ανάγκη από την συνεργασία επαγγελματιών καθαριστών και όχι λογιστών».
 
Το ιστορικό
 
Η 5asec ξεκίνησε την δραστηριότητα της, στην Ελλάδα πριν από 15 χρόνια περίπου. Ο τότε ο ιδρυτής και ψυχή της εταιρίας, Αλέξανδρος Χατζηπαύλου, ξεκίνησε και έβαλε σε μια νέα φόρμα διαχείρισης και οργάνωσης, μία παραδοσιακή, αλλά απαιτητική, δραστηριότητα που είχε μείνει, ωστόσο, χρόνια πίσω.
Ο ιδρυτής της 5asec Ελλάδος λόγω των συχνών ταξιδιών του στο εξωτερικό είχε εντοπίσει την εταιρία. Μίλησε μαζί τους, διαπίστωσε τον ανθρώπινο χαρακτήρα της επιχείρησης και τον τρόπο λειτουργίας της, καθώς, όπως μεταφέρουν όσοι τον γνώρισαν, έλεγε: «Το αντικειμένο δεν μπορεί να αυτοματοποιηθεί απόλυτα και πάντα ο ανθρώπινος παράγοντας θα παίζει καθοριστικό ρόλο». Με κατάθεση ψυχής λοιπόν κατάφερε και εδραίωσε την επιχείρηση στην Ελλάδα και εκσυγχρόνισε έναν κλάδο που είχε μείνει τουλάχιστον πίσω. Ταυτόχρονα ως άνθρωπος με προνοητικότητα προσδιόρισε τους στόχους του για την επιχείρηση και την λογική επιλογής των συνεργατών του (franchisee) προκειμένου να υπάρξει ομαλή και αποδοτική για όλους ανάπτυξη.
Οι εξωτερικοί παράγοντες όμως επηρέασαν αρνητικά τις εξελίξεις. Η μητρική εταιρία μετά από την πώληση της στην ING το 2008, μετατράπηκε σε ένα μηχανισμό απρόσωπο, χωρίς άμεση γνώση του αντικειμένου και των δυσκολιών του.  Χτύπημα, επίσης, υπήρξε και στην Ελλάδα με τον αιφνιδιαστικό θάνατο πριν από 7 χρόνια του  Αλέξανδρου Χατζηπαύλου. Παρά το γεγονός, ότι ο θανών με την προνοητικότητά του είχε καταφέρει να λειτουργεί η εταιρία για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμα και στον αυτόματο πιλότο, ωστόσο η κρίση έφερε το τελειωτικό κτύπημα.
Στόχος της εταιρίας, μετά την αλλαγή στη μητρική, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, δεν ήταν η ομαλή λειτουργία του δικτύου και η εξέλιξη του σε τεχνογνωσία, αλλά μόνο οι εισπράξεις, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην κακή διαχείριση των τελευταίων χρόνων. Ο τρόπος ήταν ένας και μοναδικός!! Επέκταση δικτύου, είσπραξη δικαιωμάτων εισόδου, πώληση εξοπλισμού σε τιμές απίστευτα ψηλές, χωρίς ενδιαφέρον για το τι μέλλει γενέσθαι στο δίκτυο!!! Η λογιστική αυτή προσέγγιση, όπως σημειώνουν παράγοντες του κλάδου, οδήγησε συνολικά σε λάθος επιλογές στον τρόπο λειτουργίας και προώθησης των προσφερόμενων υπηρεσιών. Υποχρεώσεις σε τράπεζες που ανήλθαν στα 4 εκατ. ευρώ, αλλά και οφειλές προς το δημόσιο συνιστούν ένα ρόγχο για την αλυσίδα.
Τα αποτελέσματα, ήταν τα καταστήματα να «κανιβαλίζουν» το ένα το άλλο, να μην επιλέγεται η ποιότητα, τα royalties να σταμάτησουν να υπολογίζονται στην αξία των παραδιδόμενων ρούχων, αλλά στην αξία των εισερχομένων, με αποτέλεσμα από το 6% ή 6,5% τα royalties, αυτόματα να γίνουν 7,5%  με 8% επί του πραγματικού τζίρου. Οι συνεχείς κρυφές χρεώσεις (συντήρηση λογισμικού κλπ), η ανυπαρξία διαφήμισης – στρατηγικής marketing, η ανυπαρξία εκπαίδευσης και προώθησης νέων προϊόντων καθαρίσματος (εκτός και αν αφορούσαν ταυτόχρονη αγορά νέων μηχανημάτων) οδήγησε πολλούς καταστηματάρχες στην έξοδο ή στην παύση πληρωμών προς την εταιρία ή και στο κλείσιμο. Αντεγκλήσεις μεταξύ των franchisee, «συνδικαλισμός» κατά των συνεπών και ικανών καταστηματαρχών ήταν το «αναγκαίο» συμπλήρωμα που έσπρωξε την εταιρία προς τα κάτω…
Τελευταία τροποποίηση στις 14:15 - 13 Νοε 2012
Copyright © 1999-2020 Premium S.A. All rights reserved.