ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σκηνικό κερδοσκοπίας «στήνεται» με τα καύσιμα…

09:20 - 04 Φεβ 2010
Μαρίνα Φούντα

Από Μαρίνα Φούντα

«Παράθυρο» για κερδοσκοπία με τις βενζίνες και το ντίζελ, άνοιξε η προαναγγελία του Πρωθυπουργού την Τρίτη για αύξηση του ειδικού φόρου στα καύσιμα, χωρίς ωστόσο την ταυτόχρονη κατάθεση της σχετικής τροπολογίας στη Βουλή. Η κυβέρνηση δεν έχει διευκρινίσει το πότε αυτό θα γίνει, γεγονός που αφήνει περιθώριο στους επιτήδειους να αγοράσουν τώρα μαζικά ποσότητες βενζίνης και ντίζελ, να τις αποθεματοποιήσουν, και να τις πωλήσουν αργότερα με την υψηλότερη τιμή που θα προκύψει από την αύξηση του ειδικού φόρου, αποκομίζοντας κέρδη εκατοντάδων χιλιάδων ή εκατομμυρίων ευρώ.

Το σκηνικό στην αγορά των καυσίμων συμπληρώνει ο κίνδυνος να παρουσιαστούν ελλείψεις, σήμερα και αύριο, αφού λόγω της 48ωρης απεργίας για τις 4 και 5 Φεβρουαρίου που έχουν εξαγγείλει οι τελωνειακοί υπάλληλοι (διήμερο όπου απεργούν και οι εφοριακοί), δεν είναι δυνατός ο εκτελωνισμός βενζινών, πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης (το οποίο λόγω του κρύου θα έχει μεγάλη ζήτηση). Το κώδωνα του κινδύνου κρούει με επιστολή που απηύθηνε εσπευσμένα χθες το πρωί προς τον υφυπουργό Οικονομικών Φ. Σαχινίδη, ο Σύνδεσμος Εμπορίας Εταιρειών Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ). Στην επιστολή του, το συλλογικό όργανο των εταιρειών ζητάει από την κυβέρνηση να τους επιτραπεί να εξαγάγουν από το χώρο των διυλιστηρίων, όσες ποσότητες καυσίμων έχουν ήδη εκτελωνιστεί, χωρίς να απαιτείται η παρουσία τελωνειακών υπαλλήλων, για να μην υπάρξουν ελλείψεις στην αγορά.

Το κέρδος των κερδοσκόπων

Αν πάντως δεν υπήρχε η προγραμματισμένη για σήμερα και αύριο απεργία των τελωνειακών, που σημαίνει ότι δεν θα εκτελωνιστούν καύσιμα από τα διυλιστήρια, τότε ο κίνδυνος των αποθεματοποιήσεων θα ήταν ακόμη μεγαλύτερος. Σημειωτέον ότι αρχικά οι τελωνειακοί σχεδίαζαν να προχωρήσουν σε 48ωρες κυλιόμενες απεργίες, αλλά τελικώς άλλαξαν το πλάνο τους. Αποφάσισαν να κάνουν μία μόνο 48ωρη απεργία γι' αυτήν την εβδομάδα, και να απεργήσουν ξανά στις 16, 17, και 18 Φεβρουαρίου (με την 15η Φεβρουαρίου όμως να είναι Καθαρή Δευτέρα). Αυτό σημαίνει ότι την επόμενη εβδομάδα, η αγορά θα μείνει χωρίς καύσιμα, όχι για δύο ημέρες, αλλά για τέσσερις.

Όσο για την αύξηση του ειδικού φόρου, παράγοντες της αγοράς χρεώνουν κωλυσιεργία και έλλειψη αντανακλαστικών στην κυβέρνηση. «Έπρεπε χθες, δηλαδή την επομένη από τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, το υπ. Οικονομικών να καταθέσει την τροπολογία στη Βουλή, για να μη δώσει την ευκαιρία σε κερδοσκόπους να δράσουν», λέει στέλεχος μεγάλης εταιρείας.

Το όφελος πάντως για τους κερδοσκόπους δεν θα είναι μικρό, και ισούται με τη διαφορά που θα προκύψει από την αύξηση του ειδικού φόρου. Εφόσον, όπως λένε αξιωματούχοι του υπ. Οικονομικών, η αύξηση αυτή ανέλθει στο 15%, τότε το κέρδος όσων αποθεματοποιήσουν καύσιμα σε σημερινές τιμές, θα κυμανθεί σε 6 -7 λεπτά ανά λίτρο.

Αν δηλαδή η τροπολογία ψηφιζόταν σήμερα, τότε από αύριο ήδη οι οδηγοί θα αγόραζαν την απλή αμόλυβδη βενζίνη προς 1,16 ευρώ, αντί για 1,109 ευρώ το λίτρο που είναι σήμερα η μέση πανελλαδική της τιμή. "Από την αύξηση του ειδικού φόρου καυσίμων, το δημοσιονομικό όφελος υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ περίπου", δήλωσε από την πλευρά του χθες στο Reuters ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει πότε θα κατατεθεί η σχετική τροπολογία.

Γιώργος Φιντικάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.