ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Από Ρέππα, Μαριλίζα και Κατσέλη εξαρτάται πλέον το μέλλον της χώρας

07:12 - 12 Ιουλ 2010
Μαρίνα Φούντα

Από Μαρίνα Φούντα

Άνευ ουσιαστικού αντικρίσματος κινδυνεύουν να αποδειχθούν οι μειώσεις μισθών και συντάξεων, οι αυξήσεις φόρων και οι αλλαγές σε ασφαλιστικό και εργασιακά, αν δεν σταθούν στο «ύψος των περιστάσεων» οι Υπουργοί Υποδομών, Οικονομίας και Υγείας, καθώς τα ελλείμματα των συγκοινωνιών και των νοσοκομείων, ο πληθωρισμός και η χαμηλή απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ, απειλούν να εξανεμίσουν τα δημοσιονομικά οφέλη από τα επώδυνα μέτρα που ελήφθησαν τους προηγούμενους μήνες.

Με την υπερψήφιση του ασφαλιστικού, τις μειώσεις δαπανών και τις αυξήσεις των φόρων, η κυβέρνηση κατάφερε να περάσει τον «κάβο» της άμεσης χρεοκοπίας του κράτους και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερες απώλειες. Ωστόσο, όπως είχε προειδοποιήσει ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου, η χώρα μας έχει ξεκινήσει μία Οδύσσεια, από την οποία έχει μέχρι στιγμής ολοκληρωθεί μόνο το πρώτο μέρος. Μάλιστα, δεν αποκλείεται να βρεθεί σύντομα και εκεί απ’ όπου ξεκίνησε και αυτό διότι το δεύτερο σκέλος του προγράμματος ανάταξης της οικονομίας καθυστερεί και οι ανοικτές πληγές του δημοσίου συνεχίζουν να αιμορραγούν.

Το Υπουργείο Μεταφορών

Ειδικότερα, ο ΟΣΕ συνεχίζει να χρεώνει τους Έλληνες φορολογούμενους  με δύο εκατομμύρια ευρώ την ημέρα και οι επαφές με πιθανούς επενδυτές (ενδιαφέρον υπάρχει μέχρι στιγμής κυρίως από τη Γαλλία), μόλις ξεκίνησαν. Το διαβόητο πρόγραμμα εξυγίανσης του Οργανισμού αναμένεται ακόμη, παρότι το Μνημόνιο προβλέπει ρητά ότι θα έπρεπε να είχε παρουσιαστεί το πρώτο εξάμηνο του έτους, με στόχο να καταστεί το μεταφορικό κομμάτι των σιδηροδρόμων κερδοφόρο από την επόμενη χρονιά. Εξίσου δραματική είναι η κατάσταση και τις αστικές συγκοινωνίες, όπως έδειξε και η πρόσφατη καθυστέρηση στην καταβολή των μισθών των υπαλλήλων της ΕΘΕΛ. Αξίζει επίσης να υπενθυμιστεί ότι το νομοσχέδιο για την «απελευθέρωση» των μεταφορών που παρουσίασε ο κ. Ρέππας «επεστράφη ως απαράδεκτο» από την Ε.Ε. και αναμένεται νέο, στο πλαίσιο της ευρύτερης απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων, η οποία θα μπορούσε α αποφέρει αύξηση του ΑΕΠ κατά 1 έως 1,5%.

Το Υπουργείο Οικονομίας

Ως μέρος της «απελευθέρωσης» των κλειστών υπηρεσιών εκλαμβάνεται και η άρση του καμποτάζ, η οποία όμως προχωρά με προϋποθέσεις και περιορισμούς, οι οποίοι παραμένει ακόμη άγνωστο αν θα αποδειχθούν λειτουργικοί. Το υπουργείο οικονομίας έχει επίσης να αντιμετωπίσει και το μεγάλο αγκάθι του ελέγχου των τιμών, ώστε να αποφευχθεί ο εφιάλτης του στασιμοπληθωρισμού. Σημαντικό ρόλο στο σκέλος της ανάπτυξης θα παίξει και η απορρόφηση κονδυλίων από το ΕΣΠΑ, η οποία αυτή τη στιγμή μόλις που υπερβαίνει το 8% του συνολικού ύψους του προγράμματος.

Το Υπουργείο Υγείας

Αναμφίβολα όμως, το μέλος της κυβέρνησης που κρατά στα χέρια της την πιο επικίνδυνη «βόμβα» είναι η Υπουργός Υγείας. Τα χρέη των νοσοκομείων είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη από τις - ουκ ολίγες, είναι η αλήθεια – μαύρες τρύπες των δημόσιων οικονομικών της Ελλάδας. Όπως σημειώνουν ειδικοί που γνωρίζουν καλά το χώρο, μία σειρά από παράγοντες καθιστούν την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί αδιέξοδη. Ενδεικτικά αναφέρουμε τους εξής:

-         Τα έσοδα που έχουν τα νοσοκομεία είναι μηδαμινά, αφού οι τιμές που χρεώνουν για τις υπηρεσίες του είναι πολύ μικρότερες του κόστους και μάλλον θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αστείες. Αν όμως αυξηθούν, το κόστος θα περάσει στα ασφαλιστικά ταμεία. Έτσι το κράτος θα έβγαζε από τη μία τσέπη για να βάλει στην άλλη.

-         Η μετακύληση αυτή θα ήταν φυσικά θεωρητική, αφού πολλά ασφαλιστικά ταμεία δεν είναι σε θέση ούτως ή άλλως να αποδώσουν τα οφειλόμενα.

-         Χιλιάδες ασθενείς δεν πληρώνουν τις ούτως ή άλλως μικρές χρεώσεις των δημόσιων νοσοκομείων, καθώς είτε νοσηλεύονται «διά της πλαγίας οδού», μέσω επίορκων ιατρών, είτε αδυνατούν να πληρώσουν (π.χ. λαθρομετανάστες)

-         Το κόστος των προμηθειών είναι φυσικά υπέρογκο, ενώ μέχρι στιγμής δεν έχουν βρεθεί τρόποι να εκδιωχθούν τα γνωστά «πιράνχας» από το χώρο της υγείας. Στο κόστος αυτό θα πρέπει να προστεθεί και η φαρμακευτική δαπάνη, η οποία είναι σταθερά υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Θα καταφέρει η Υπουργός Υγείας να λύσει τον γόρδιο δεσμό, ή θα παγιδευτεί ολόκληρη η χώρα στη μαύρη τρύπα των νοσοκομείων; Θα ελεγχθούν οι φαρμακευτικές δαπάνες και ο ανεξέλεγκτος πληθωρισμός; Θα αγνοήσει το υπουργείο υποδομών το πολιτικό κόστος, ώστε να απαλλάξει τους φορολογούμενους από το βάρος του ΟΣΕ (ή έστω να ελαφρύνει την επιβάρυνση); Θα απελευθερωθούν επιτέλους τα κλειστά επαγγέλματα και θα ξεκολλήσει το ΕΣΠΑ;

Τα ερωτήματα αυτά πρέπει να απαντηθούν άμεσα (έως το φθινόπωρο) και από την απάντηση που θα δώσουν οι αρμόδιοι Υπουργοί εξαρτάται εν πολλοίς αν οι θυσίες που έγιναν τους προηγούμενους μήνες θα πιάσουν τόπο.

Ν.Χ.

Τελευταία τροποποίηση στις 13:14 - 12 Ιουλ 2010

Πολυμέσα

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.