ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Απλά Μαθήματα Πολιτικής Οικονομίας-Μαθ.6: Το αεροπλάνο της κ. Πελόζι

Απλά Μαθήματα Πολιτικής Οικονομίας-Μαθ.6: Το αεροπλάνο της κ. Πελόζι

13:01 - 29 Ιουλ 2022
Τις τελευταίες ημέρες η Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ, η Νάνσι Πελόζι (Nancy Pelosi) συγκεντρώνει το ενδιαφέρον του διεθνούς τύπου. Η ιστορία ξεκινάει από τον Απρίλιο όταν αναβλήθηκε η επίσκεψη της στην Ταιβάν επειδή βρέθηκε θετική στην Covid-19. Αυτή την περίοδο και παρ’ ότι ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα, η περιρρέουσα ατμόσφαιρα στην αμερικανική πρωτεύουσα θεωρεί σχεδόν βέβαιο ότι η Ν.Πελόζι στα πλαίσια επίσημης περιοδείας σε Ινδονησία, Μαλαισία, Σιγκαπούρη θα επισκεφθεί και την Ταιβάν (είδηση που ούτε διαψεύδεται αλλά ούτε και επιβεβαιώνεται).

Εάν τελικά πραγματοποιηθεί αυτή η επίσκεψη θα είναι η πρώτη μετά από 25 χρόνια, όταν είχε επισκεφθεί την Ταιβάν ο τότε Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Νιουτ  Γκίνγκριτς (Newton Gingrich) . Ακόμα και η φημολογία για την επικείμενη επίσκεψη της Ν. Πελόζι στην Ταιβάν προκάλεσε την σφοδρή αντίδραση της Κίνας που με επίσημη δήλωση του εκπροσώπου του υπουργείου εξωτερικών τόνισε:

 

«Η Κίνα είναι κατηγορηματικά αντίθετη σε οιασδήποτε επίσημη επαφή μεταξύ των ΗΠΑ και της Ταιβάν. Το Κογκρέσο είναι μέρος του αμερικανικού κρατικού μηχανισμού. Εάν η κ. Πελόζι επισκεφθεί την Ταιβάν θα παραβιάσει την αρχή της Μίας Κίνας” και τις σινο-αμερικανικές συμφωνίες. Είμαστε σθεναρά αντίθετοι. Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες προβούν σε μονομερή κίνηση, θα αναγκαστούμε να αναλάβουμε αποφασιστικά και σκληρά μέτρα για την προστασία της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας. Η ευθύνη για τις συνέπειες θα βαρύνει εκ ολοκλήρου τις ΗΠΑ»

 

Οι περισσότεροι αναλυτές στέκονται (και σωστά) στο σημείο της ανακοίνωσης που αναφέρει ότι η Κίνα θα αναλάβει «αποφασιστικά και σκληρά μέτρα για την προστασία της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας». Εύλογα αναρωτιούνται, δηλαδή τι θα κάνουν οι κινέζικες ένοπλες δυνάμεις; Θα καταρρίψουν η θα απαγορεύσουν στο αεροπλάνο που θα μεταφέρει την Ν. Πελόζι και τους Αμερικάνους κοινοβουλευτικούς να προσγειωθεί στην πρωτεύουσα της Ταιβάν, την Ταϊπέϊ;.   

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ευθέως και επίσημα δεν έχει τοποθετηθεί για αυτή την χρησιμότητα της επίσκεψης. Μία ημέρα μετά την παραπάνω οξεία τοποθέτηση του κινέζικου υπουργείου εξωτερικών και απαντώντας σε σχετική ερώτηση, δήλωσε

«Νομίζω ότι ο στρατός πιστεύει ότι δεν είναι καλή ιδέα αυτή την στιγμή».

Για τους περισσότερους αυτή η δήλωση ερμηνεύθηκε ως αποδοκιμασία. Μπορεί και να έχουν δίκιο, όμως η ουσία βρίσκεται στην φιλοσοφία της απάντησης. Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ δεν απαντά ευθέως και δεν δημοσιοποιεί την δική του θέση, απλά μεταφέρει την άποψη του στρατού.

Μία λογική και φιλειρηνική στάση. Εάν ο Πρόεδρος των ΗΠΑ απαντούσε ήταν υποχρεωμένος να απαντήσει στο ίδιο ύφος  με την ανακοίνωση του κινέζικου υπουργείου εξωτερικών οπότε  η πορεία προς την σύγκρουση ήταν προδιαγεγραμμένη και σχεδόν βέβαιη. Έμμεσα πλην σαφώς ο Πρόεδρος των ΗΠΑ πληροφορεί τους κινέζους ότι ο στρατός των ΗΠΑ (παρ’ ότι διαφωνεί με την επίσκεψη) έχει αναλάβει να προστατεύσει την Ν. Πελόζι και τους Αμερικάνους κοινοβουλευτικούς που θα επισκεφθούν την Ταιβάν.

Παρ’ ότι ακόμα δεν έχει ορισθεί η ημερομηνία,  το επόμενο χρονικό διάστημα θα συνομιλήσουν (μέσω τηλεδιάσκεψης) οι Πρόεδροι Τ. Μπάϊντεν και Ξι Τζινπινγκ. Δεν έχουν γίνει γνωστά τα θέματα που θα συζητηθούν αλλά όλοι αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για μία ιδιαίτερα σημαντική συνάντηση. Σίγουρα το «Επεισόδιο Ν. Πελόζι» είναι αρνητική παράμετρος για την τελική κατάληξη της επικείμενης συνάντησης των Πρόεδρων των ΗΠΑ και της Κίνας.

Η BYD Auto Company Ltd είναι κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία που παράγει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ξεκίνησε (1995) σαν μία εταιρεία παραγωγής επαναφορτιζόμενων μπαταριών που το 2002 μπήκε στο Χρηματιστήριο του Χονγκ-Κονγκ. Η εταιρεία επεκτάθηκε στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2008. Το 2009 ο γνωστός παγκοσμίως μεγαλο-επενδυτής Γουόρεν Μπάφετ (Warren Buffett) ιδρυτής και βασικός μέτοχος της επενδυτικής εταιρείας Berkshire Hathaway εξαγόρασε το 9,9% της BYD με τιμή εξαγοράς 8 HKD (δολάρια Χονγκ-Κονγκ) ανά μετοχή. Δεν θα ήταν υπερβολή να αναφέρουμε ότι η συμμετοχή του Γ. Μπάφετ στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας την απογείωσε αφού στις 19 Ιουνίου 2022 η τιμή της μετοχής στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κόνγκ διαπραγματεύονταν στα 212,40 HKD (δολάριο Χονγκ-Κονγκ). Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας που έχει πλέον ξεπεράσει τα 90 δις USD, είναι μεγαλύτερη από την κεφαλαιοποίηση της General Motors και της Ford ενώ οι πωλήσεις της εταιρείας και στο εσωτερικό (κίνα) και στο εξωτερικό έχουν σταθερά αυξητική τάση.

Τις τελευταίες ημέρες μεγάλοι αριθμοί μετοχών της BYD που όπως όλα δείχνουν  αντιστοιχούν στο μετοχικό ποσοστό του Γ. Μπάφετ εμφανίσθηκαν στο τμήμα εκκαθάρισης του Χρηματιστηρίου του Χονγκ-Κονγκ. Η διεθνής χρηματιστηριακή αγορά αναρωτήθηκε έντονα. Αποχωρεί ο Γ. Μπάφετ από την BYD; Επίσημες απαντήσεις δεν δόθηκαν αφού δεν υπήρξαν ούτε επιβεβαιώσεις ούτε διαψεύσεις από τον Γ. Μπάφετ, την BYD και την  Berkshire Hathaway.

Όμως το πραγματικό γεγονός όμως παραμένει. Οι μετοχές της BYD  που ανήκουν στον Γ. Μπάφετ και την Berkshire Hathaway παραμένουν «ακίνητες» στο τμήμα εκκαθάρισης του χρηματιστηρίου του Χονγκ-Κονγκ. Ούτε αποσύρονται (οπότε σταματάει η διαδικασία πώλησης) ούτε έχουν πουληθεί, αφού δεν έχει γίνει η απαραίτητη από τον χρηματιστηριακό κανονισμό ανακοίνωση.

Οι κλασικοί χρηματιστηριακοί αναλυτές ερμηνεύουν όλα τα παραπάνω ως προάγγελο των νέων επενδυτικών τακτικών από τον Γ. Μπάφετ, κάποιοι αρκετά ευφάνταστοι πιστεύουν και δημοσιοποιούν ότι ο 91-χρονος Γ. Μπάφετ θα επενδύσει στους βενζινοκινητήρες, τι να πεις; Εμείς διαφωνούμε με όλους αυτούς, απλά πιστεύουμε ότι ο Γ. Μπάφετ φοβάται για την επένδυση του στην Κίνα εξ αιτίας της κλιμάκωσης στις σινο-αμερικανικές σχέσεις και απλά περιμένει να πληροφορηθεί το πραγματικό δρομολόγιο του αεροπλάνου της κ. Πελόζι.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.