ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τα λιμάνια της αγωνίας!

13:50 - 03 Αυγ 2012
Βασίλης Νικολόπουλος

Γράφει ο Βασίλης Νικολόπουλος

Ενώ θεωρητικά βρισκόμαστε στον αστερισμό των αποκρατικοποιήσεων, της αξιοποίησης της κρατικής περιουσίας και της ανάπτυξης ελάχιστα βήματα έχουν γίνει. Όλοι πιπιλίζουν την καραμέλα για την ανάγκη άμεσων αποκρατικοποιήσεων και για έργα ανάπτυξης στην ουσία όμως κυριαρχεί πάντα η αναβλητικότητα, η αναποφασιστικότητα και δυστυχώς μετράει το καταστροφικό για τον τόπο πολιτικό κόστος, με αποτέλεσμα όλα να καρκινοβατούν.

Και το φαινόμενο αυτό παρατηρείται σε όλους σχεδόν τους τομείς. Χρόνια γίνονται προκηρύξεις έργων, που όμως κάπου κολλάνε και δεν προχωρούν.

 

Παράδειγμα τρανό η τραγική κατάσταση των ελληνικών λιμανιών. Κάτι που ανάγκασε την Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για εκατοντάδες επιβατηγά και εμπορικά πλοία που κινδυνεύουν από το χάλι των λιμανιών. Κι όλα αυτά σε μια ουσιαστικά νησιωτική χώρα που θα έπρεπε να αξιοποιήσει με κάθε τρόπο αυτόν τον φυσικό της πλούτο. Και τι καταγγέλλουν οι πλοίαρχοι; Τα περισσότερα λιμάνια είναι ανεπαρκή και επικίνδυνα. Τα χαρακτηρίζουν φυσικά αγκυροβόλια που δημιουργήθηκαν στις αρχές του περασμένου αιώνα για να δέχονται καϊκια και σήμερα σχεδόν όλα δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να δεχθούν πλοία νέας τεχνολογίας, δηλαδή πλοία μήκους 140 μέτρων και μεγαλύτερα.

 

Τι διαπιστώνουν οι πλοίαρχοι; Ανεπαρκή προστασία από τους ανέμους, αβαθή ύδατα που εμποδίζουν τους ελιγμούς, ελλιπή σήμανση και έλλειψη προσκρουστήρων για να μη χτυπούν τα πλοία πάνω στους προβλήτες. Είναι τέτοια η κατάσταση που πολλοί πλοίαρχοι όταν πιάσει καιρός προτιμούν να βγουν εκτός λιμανιού γιατί θεωρούν ότι εκεί θα είναι πιο ασφαλείς!

Από τα 77 λιμάνια της χώρας, παρατηρούν, μόνο το λιμάνι του Πειραιά και εκείνο της Σύρου είναι χωρίς προβλήματα όλα τα άλλα είναι επικίνδυνα και ο πλοίαρχος πρέπει να είναι κασκαντέρ για να μπει και δέσει με ασφάλεια σε αυτά.

 

Κάποια έργα βελτίωσης έχουν γίνει τα οποία όμως είναι ασήμαντα και δεν λύνουν κανένα πρόβλημα ή ακόμα χειρότερα πραγματοποιούνται με λάθος τρόπο ώστε αντί να διευκολύνουν χειροτερεύουν την κατάσταση. Κι αυτό γιατί ποτέ δεν συμβουλεύονται και τους πλοιάρχους που με την πείρα τους θα έδιναν καλύτερες και ουσιαστικές λύσεις.

 

Το καμπανάκι των πλοιάρχων για τα λιμάνια στα περισσότερα νησιά πρέπει να ακουσθεί από τους αρμοδίους και να ξεκινήσουν τα απαραίτητα έργα εκσυγχρονισμού των ελληνικών λιμανιών. Γνωρίζουμε βέβαια όλοι ότι με την σημερινή κρίση δεν υπάρχουν κεφάλαια για τόσο δαπανηρά έργα, αλλά για πολλά λιμάνια έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ελληνικές και ξένες εταιρείες και υπάρχουν προτάσεις για να εκσυγχρονιστούν και να αξιοποιηθούν από την ιδιωτική πρωτοβουλία. Χρειάζεται τόλμη και αποφασιστικότητα ώστε η Πολιτεία να προχωρήσει στην αξιοποίηση των λιμανιών και να αγνοήσει τις φωνές της άρνησης σε όλα ώστε τα νησιά μας να πάρουν καινούρια ζωή. Πρέπει να αξιοποιηθούν τουριστικά οι ομορφιές των ελληνικών νησιών και όχι μόνο. Και πρέπει κάποτε να μπει φρένο στους κομματικούς εγκαθέτους που έχουν καταφέρει τις τελευταίες δεκαετίες να κλείσουν με τις απεργίες και τις κομματικές κινητοποιήσεις δεκάδες ελληνικές βιομηχανίες και να στείλουν στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους.

 

Ειδικά για την ανεργία που είναι το φλέγον θέμα σε έκθεση της Εθνικής Τράπεζας αναφέρεται σχετικά με την κρουαζιέρα ότι βασική αιτία που η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να κερδίσει από την κρουαζιέρα είναι η χαμηλή χρήση των ελληνικών λιμανιών ως βάσεων εκκίνησης κρουαζιερόπλοιων. Και προσθέτει ότι αν επιτευχθεί η αύξηση εκκίνησης κρουαζιερόπλοιων από ελληνικά λιμάνια και τα έσοδα από την κρουαζιέρα μπορεί να φθάσουν τα 2 δισ. ετησίως και να δημιουργηθούν έως και 30 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

 

Καιρός είναι όλα αυτά να επανεκτιμηθούν από το ανασυσταθέν υπουργείο Ναυτιλίας και να υπάρξει μια νέα αποδοτική λιμενική πολιτική.

 

Τελευταία τροποποίηση στις 19:55 - 03 Αυγ 2012
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.