ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Αγία Ζώνη ΙΙ» : Πως ο Σαρωνικός έγινε Βερίγγειος*

13:53 - 15 Σεπ 2017
Κανονικά η συνέντευξη του υπουργού Ναυτιλίας κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή θα έπρεπε να έχει ρίξει φως στην υπόθεση του μικρού δεξαμενόπλοιου “Αγία Ζώνη ΙΙ”.

Δυστυχώς όμως δεν συνέβη έτσι. Αντιθέτως, μάλιστα. Αν κάποιος είχε δέκα ερωτήματα για το τι και πως του συμβάντος, σήμερα και μετά τα όσα είπε ο κ. Κουρουμπλής, έχει πολλά περισσότερα.

Απ΄όλα τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει μια ολιγωρία σε κρίσιμες ώρες που θα πρέπει να διερευνηθεί περισσότερο από το υπουργείο Ναυτιλίας και αυτό διότι σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. υπουργός προκύπτει ένα τεράστιο χρονικό κενό από την στιγμή κατά την οποία – για πρώτη φορά - προσέγγισε το βυθιζόμενο σκάφος το περιπολικό του Λιμενικού Σώματος, ως την στιγμή που το πετρέλαιο που μετέφερε άρχισε να διαρρέει προς κάθε κατεύθυνση.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρίας του μικρού δεξαμενοπλοίου, άμεσα μετά την διαπίστωση πως το σκάφος βυθίζεται, απευθύνθηκε στην εταιρία «Σπανόπουλου» από την οποία ζήτησε «να εξαντλήσει όλα τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει, ώστε να περιοριστεί η ρύπανση».

Εξάλλου, σε ανακοίνωση της εταιρίας «Σπανόπουλου», αναφέρονται – σχετικά με το συμβάν – τα εξής : «Μετά τη βύθιση του Δ/Ξ «Αγία Ζώνη ΙΙ» (Ν.Π. 11769) κατά τις πρώτες πρωινές ώρες της 10/9/2017 στην περιοχή νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντη, η πλοιοκτήτρια ανέθεσε στην εταιρεία μας “Spanopoulos Group” το έργο της αντιμετώπισης και του περιορισμού των συνεπειών του ναυαγίου στο θαλάσσιο περιβάλλον, το οποίο και πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε. και τη συνδρομή άλλων εξειδικευμένων εταιρειών».

Αρχικά λοιπόν όπως προκύπτει από τις παραπάνω ανακοινώσεις η εταιρία στην οποία ανήκει το «Αγία Ζώνη ΙΙ», απευθύνεται στην εταιρία «Σπανόπουλου» από την οποία ζητεί να κάνει ότι κρίνει αναγκαίο και απαραίτητο αφενός για να ασφαλιστεί το πλοίο και αφετέρου για να σταματήσει η διαρροή του πετρελαίου στην θάλασσα.

Ως το σημείο αυτό κανείς δεν έχει ασχοληθεί ή δεν έχει εξετάσει το ενδεχόμενο να χρειαστεί καταπολέμηση θαλάσσιας ρύπανσης. Όλοι είναι επικεντρωμένοι στο πλοίο και ορθά πράττουν, αν και λογικά θα έπρεπε να τους έχει απασχολήσει και η ρύπανση που έχει ήδη σημειωθεί.

Ακολούθως η εταιρία «Σπανόπουλου» απευθύνεται στην εταιρία «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε.» απο την οποία ζητεί την συνδρομή της για την αντιμετώπιση του περιστατικού.

Εδώ τώρα μάλλον κάτι πάει λάθος, ή καλύτερα δεν πάει όπως θα έπρεπε, διότι στη συνέχεια η εταιρία «Σπανοπούλου» πέραν της «Τεχνικής Περιβάλλοντος» καλεί και άλλες εταιρίες να συμμετέχουν στην επιχείρηση.

Σε όλη αυτή την διαδρομή το υπουργείο Ναυτιλίας και το Λιμενικό Σώμα είναι παρατηρητές. Είναι μεν παρόντες, αλλά ως το σημείο εκείνο έχουν αφήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων στην εταιρία του πλοίου, καθώς επίσης και στις εταιρίες που κλήθηκαν από αυτήν να αναλάβουν την ασφάλιση του πλοίου.

Παρεμβαίνουν μόνον όταν διαπιστώνουν ότι τα πράγματα δεν εξελλίσονται όπως θα έπρεπε. Τότε όμως είναι πλέον πολύ αργά. Η ρύπανση είναι εκτεταμένη.

Έχει ξεφύγει από την περιοχή του συμβάντος και κατέληξε να φτάσει μέχρι την Βούλα...

Σε αυτή την χρονική περιόδο θα πρέπει να εστιάσει – μεταξύ άλλων – την έρευνα του το υπουργείο και θα πρέπει ο κ. Κουρουμπλής να ζητήσει ενδελεχή έρευνα των όσων συνέβησαν από τις 5.30 τα ξημερώματα που καταφθάνει στο σημείο το πρώτο αντιρρυπαντικό σκάφος και μετά.

Αν το έχει ήδη κάνει, που είναι και το πλέον λογικό, τότε έχει πλήρη εικόνα για το ποιός, που και πότε έκανε ή δεν έκανε αυτά που έπρεπε να κάνει.

Είναι ξεκάθαρο πλέον πως η μόλυνση που σημειώθηκε δεν οφείλεται μόνο στα θαλάσσια ρεύματα, όπως είπε ο κ. υπουργός, αλλά επίσης σε ολιγωρία και κακή οργάνωση της όλης επιχείρησης και αυτό διότι άπαντες οι εμπλεκόμενοι είχαν ενημερωθεί εγκαίρως από την ΕΜΥ για τον καιρό.

Αλλά ακόμη και όταν πια είχε ξεφύγει το πετρέλαιο και άρχισε να περιδιαβαίνει τον Πειραιά, τον Άλιμο, το Ελληνικό, το Καλαμάκι, την Γλυφάδα και την Βούλα, ουδείς μπήκε στον κόπο να κινητοποιήσει τους παράλιους Δήμους παρέχοντας τους συμβουλές για την καταπολέμηση και τον περιορισμό της ρύπανσης. 

Αν όντως όπως υποστηρίζουν πολλοί δεν έγινε ορθή εκτίμηση του συμβάντος, την ευθύνη δεν την έχει μόνο το υπουργείο Ναυτιλίας, αλλά πρωτίστος εκείνοι που οποίοι ανέλαβαν το έργο της ασφάλισης του σκάφους.

Προφανώς κάποιοι υπερκτίμησαν τις δυνατότητες τους ενώ στην ίδια ώρα υποεκτίμησαν το περιστατικό και έτσι καταλήξαμε να τρέχουμε και να μην φτάνουμε.

‘Ολα αυτά πρέπει να διερευνηθούν από τις αρμόδιες Αρχές και πρέπει να δοθούν πειστικές απαντήσεις για το πώς ενώ το πλοίο βρίσκονταν στην Κυνοσούρα το πετρέλαιο βρέθηκε μέχρι και στην Βούλα.

Η ερμηνεία των θαλάσσιων ρευμάτων δεν αρκεί, ούτε είναι πειστική, διότι με αυτή την λογική κάθε φορά που θα συμβαίνει κάτι παρόμοιο θα είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε τα ίδια.

*Η Βερίγγειος Θάλασσα θεωρείται ως μια από τις άκρως επικίνδυνες θάλασσες του πλανήτη.  Βρίσκεται μεταξύ της Ρωσίας και της Αλάσκας στον βόρειο Ειρηνικό. Η Βερίγγειος Θάλασσα αποτελείται από ισχυρά ρεύματα, πάγους και ακραία καιρικά φαινόμενα. Οι καταιγίδες είναι συνεχείς, ενώ οι κυματισμοί της έχουν ύψος από 3 έως 6 μέτρα, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που ξεπερνούν και τα 15 μέτρα. Κατα το παρελθόν έχουν καταγραφεί από ναυτικούς που κατάφεραν να την διασχίσουν και κύματα ύψους 24 μέτρων. Η συντριπτική πλειοψηφία των εμπορικών πλοίων αποφεύγει να ταξιδέψει σε αυτή την περιοχή.

Τελευταία τροποποίηση στις 15:45 - 15 Σεπ 2017
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.