ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τα γιαπωνέζικα αυτοκίνητα πληρώνουν την κρίση Κίνας- Ιαπωνίας

09:30 - 15 Οκτ 2012
Γιώργος Σμυρνής

Γράφει ο Γιώργος Σμυρνής

Όπως θα έλεγαν οι Αμερικάνοι, οι εθνικιστικές εξάρσεις είναι κακές για τις μπίζνες. Μπορεί στην Ελλάδα, που διακατέχεται προσφάτως από έντονο αντιγερμανισμό, να αγοράζουμε λιγότερα γερμανικά αυτοκίνητα, από ό,τι στο παρελθόν, μόνο και μόνο γιατί δεν έχουμε πια να τα πληρώνουμε. Όμως, στην Κίνα, που ακόμα διατηρεί θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, η επιλογή των πολιτών της να μην αγοράζουν ιαπωνικά αυτοκίνητα δεν οφείλεται στην έλλειψη πόρων, αλλά απορρέει από εθνικιστικά κίνητρα.

Η κόντρα Ιαπωνίας και Κίνας για τα από τις δύο πλευρές διεκδικούμενα νησιά Ντιαογού (για τους Κινέζους) ή Σενκάκου (για τους Ιάπωνες)  έχει οδηγήσει σε καταβαράθρωση των πωλήσεων των ιαπωνικών αυτοκινήτων στην Κίνα. Η Κίνα είναι ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Ιαπωνίας και οι οικονομικές επιπτώσεις της διπλωματικής- μέχρι στιγμής- ρήξης των δύο χωρών για την γεμάτη πετρέλαιο και άλλους ενεργειακούς πόρους διαφιλονικούμενη περιοχή, δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στην ιαπωνική οικονομία.

Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία υποφέρει τεράστια απώλεια στις πωλήσεις στην Κίνα. Όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι Κινέζοι τον Σεπτέμβριο του 2012 αγόρασαν 49% λιγότερα ιαπωνικά αυτοκίνητα σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2011. Είναι ένα πολύ ισχυρό πλήγμα για την ιαπωνική οικονομία, που στηρίζει πολλά στον εξωστρεφή χαρακτήρα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Τα αντί- ιαπωνικά συναισθήματα που προκάλεσαν στην κινεζική κοινή γνώμη οι διεκδικήσεις και οι μονομερείς ενέργειες της ιαπωνικής πλευράς οδήγησαν μεγάλο μέρος των κινέζων καταναλωτών να μποϋκοτάρουν τα ιαπωνικά αυτοκίνητα. Αυτό πολλές φορές είναι και αναγκαστικό, όχι από κάποια κυβερνητική εντολή, αλλά από την πίεση που ασκείται στους πολίτες από πιο ακραίους εθνικιστές. Ο φανατισμός των κινέζων εθνικιστών είναι τόσο έντονος, ώστε υπάρχουν φαινόμενα βιαιοπραγίας εις βάρος Κινέζων πολιτών που οδηγούν ιαπωνικά αυτοκίνητα. Επομένως, είτε διακατέχεται από αυτήν την αντί- ιαπωνική πατριωτική έξαρση ο άλλος, είτε όχι, το σκέφτεται να αγοράσει ιαπωνικό αυτοκίνητο, όταν θα σκέφτεται ότι μπορεί να δεχθεί επίθεση από διάφορους φανατικούς  στα καλά καθούμενα.

Τα διεκδικούμενα νησιά συνδέονται με τη διαμάχη των δύο πλευρών για την ανακήρυξη Α.Ο.Ζ. στην Ανατολική Σινική θάλασσα και βρίσκονται σε μία περιοχή πολύ σημαντική ενεργειακά, της οποίας η παραγωγικότητα σε ενεργειακούς πόρους υπολογίζονται σε 100 δισεκατομμύρια βαρέλια ισοδύναμου πετρελαίου.  Και οι δύο πλευρές είχαν μεγάλα προβλήματα με την ενεργειακή τους αυτονομία, ενώ διαθέτουν τεράστια βιομηχανική παραγωγή. Αυτό δείχνει ότι έχουν πολύ ισχυρούς λόγους να διεκδικήσουν σκληρά μια τόσο πλούσια σε κοιτάσματα περιοχή. Η Ιαπωνία προσπάθησε να καλύψει το ενεργειακό της έλλειμμα με τα πολλά πυρηνικά εργοστάσια που έχει χτίσει, αλλά το τραγικό δυστύχημα της Φουκοσίμα απέδειξε ότι αυτή η λύση μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη κι εξαιρετικά οδυνηρή για τους ανθρώπους.


Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.