ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Ένας δίκαιος φόρος για τα ακίνητα (πρόταση του καθηγητή Γ. Δράκου που την αγνοούν όλες οι κυβερνήσεις επί 30 χρόνια)

Ένας δίκαιος φόρος για τα ακίνητα (πρόταση του καθηγητή Γ. Δράκου που την αγνοούν όλες οι κυβερνήσεις επί 30 χρόνια)

01:32 - 26 Νοε 2013
Γρηγόρης Νικολόπουλος

Γράφει ο Γρηγόρης Νικολόπουλος

Ο καθηγητής οικονομικών του Πανεπιστημίου Πειραιά κ. Γιώργος Δράκος, ένας ακαδημαικός με πολύ στενή επαφή με την "πιάτσα" , έχει εδώ και τριάντα χρόνια προτείνει μια λύση για τον φόρο των ακινήτων. Την πρόταση του την έχουν παραλάβει όλοι οι πρωθυπουργοί και όλοι οι αρμόδιοι υπουργοί μέσα σε αυτή την τριακονταετία. Ουδείς ποτέ την εφήρμοσε.

Το γιατί, το γνωρίζουν οι ίδιοι. Εμείς απλώς υποψιαζόμαστε ότι η πρόταση αυτή δεν υιοθετήθηκε διότι αφενός είναι ανταποδοτική, δηλαδή ο φόρος που εισπράτεται πρέπει να χρησιμοποιείται για την κατασκευή συγκεκριμένων έργων, πράγμα που δεν βολεύει καθόλου την πολιτική ηγεσία η οποία θέλει να εισπράττει τους φόρους και να τους διαχειρίζεται εν κρυπτώ "υπέρ τσέπης", ή "υπέρ ψήφων".

Δεύτερον διότι προσφέρει μια σημαντική πηγή εσόδων στους Δήμους, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι ενισχύει την τοπική αυτοδιοίκηση εις βάρος της κεντρικής διοίκησης, δηλαδή οι Δήμοι εξαρτώνται λιγότερο από την κυβέρνηση, πράγμα το οποίο με τη σειρά του σημαίνει ότι δεν ελέγχονται κομματικά. Όλα αυτά, το πολιτικό σύστημα δεν τα θέλει. Αυτός είναι και ο λόγος που η πρόταση αυτή, η οποία βρίσκεται ήδη στο γραφείο του Πρωθυπουργού κ. Σαμαρά και στα γραφεία των αρμοδίων του υπουργείου οικονομικών, δεν αξιοποιείται.

 

Εμείς σας παρουσιάζουμε μια μικρή περίληψη να την κρίνετε μόνοι σας, ενόψει της βαριάς φορολογίας στα ακίνητα μέσω της οποίας καταληστεύεται ο φορολογούμενος χωρίς φυσικά να παίρνει τίποτα πίσω. Όλα τα λεφτά που θα εισπραχθούν από τους φόρους των ακινήτων θα χαθούν στο πηγάδι της κακοδιαχείρισης. Αντίθετα, αν εφαρμοζόταν αυτή η συγκεκριμένη πρόταση όπως και δεκάδες άλλες που διάφοροι Έλληνες από όλους τους κλάδους και χώρους έχουν κατά καιρούς εισηγηθεί στις εκάστοτε κυβερνήσεις, θα είχαμε μια πολύ καλύτερη και αποτελεσματική δημόσια διαχείριση. Το μόνο που θέλω εγώ να πώ στους αναγνώστες του  Reporter είναι ότι γνωρίζουμε από πρώτο χέρι πως προτάσεις, λύσεις, ιδέες, κατατίθενται καθημερινά στα γραφεία των υπουργών από πολλούς ειδικούς και αγνοούνται. Προτάσεις που θα έλυναν χρόνια προβλήματα, προτάσεις δημοκρατικέ,ς ρεαλιστικές, αποτελεσματικές. Όλες πάνε στα σκουπίδια. Και πάνε στα σκουπίδια διότι αν υιοθετηθούν και λυθούν τα προβλήματα, τότε η γραφειοκρατία, η διαπλοκή, η διαφθορά θα έχουν δεχθεί καίριο χτύπημα. Και αν δεν το έχετε καταλάβει ακόμη, οι δημόσιοι οργανισμοί έχουν ώς μοναδική προτεραιότητα τους την αυτοπροστασία τους και τη μεγέθυνση τους. Γι΄αυτό βρισκόμαστε σήμερα σε αυτό το χάλι και δεν μπορούμε να ξεφύγουμε.

 

Περιληπτικά, η πρόταση του καθηγητή Γιώργου Δράκου λέει τα εξής:

 

Περίληψη Πρότασης Ριζικής Αναμόρφωσης Του Φόρου Κατοχής   Ακινήτων (ΦΚΑ)

 

  1. Ο ΦΚΑ πρέπει να περιέλθει στους Δήμους, ενσωματωνοντας και τα Δημοτικά Τέλη, το Δημοτικό Φόρο και το ΤΑΠ που σήμερα εισπράττονται μέσω ΔΕΗ  και να είναι αναλογικός και ανταποδοτικός (benefit approach). Οι Δήμοι θα αναλαμβάνουν  αποκλειστικά  την εκτέλεση και χρηματοδότηση όλων των έργων που αφορούν τους δημότες τους. Η έννοια  των «εργων» σε πρώτο στάδιο μπορεί να ερμηνευθεί περιοριστικά αλλά στη συνέχεια μπορεί να επεκταθεί περιλαμβάνοντας όλα τα δημόσια αγαθά τοπικής εμβέλειας (με αντίστοιχη διεύρυνση του εύρους του συντελεστή του ΦΚΑ).

     2. Οι Δήμοι της χώρας κατατάσσονται σε τρείς κατηγορίες:

 

2.1. Πλούσιους (Π),

2.2.  Πτωχούς (Χ), και

2.3.  Μέσης Εισοδηματικής Τάξεως (Μ)

       3. Η Κεντρική Διοίκηση (Κυβέρνηση) παρέχει τη δυνατότητα στους Δήμους να επιβάλλουν ΦΚΑ (στα ακίνητα της περιφέρειάς τους) με αναλογικό συντελεστή που θα κυμαίνεται (π.χ) από 0 έως 1%.

       4.Η βασική συνιστώσα της πλατφόρμας στην προεκλογική εκστρατεία των υποψηφίων Δημάρχων θα είναι η εκτέλεση συγκεκριμένων έργων με ταυτόχρονη εκτίμηση του κόστους τους και πρόβλεψη χρηματοδότησής τους με συγκεκριμένο συντελεστή ΦΚΑ.

Έτσι, π.χ. ο υποψήφιος Α θα προτείνει την κατασκευή των έργων Ε1 και Ε2 και τη χρηματοδότησή τους με συντελεστή (π.χ) 0,8% επί της αντικειμενικής αξίας της ακίνητης περιουσίας που ευρίσκεται στο συγκεκριμένο Δήμο.

Ο υποψήφιος Β θα προτείνει την κατασκευή μόνο του έργου Ε1 και την επιβολή ΦΚΑ με συντελεστή (π.χ.) 0,5% κ.ο.κ.

       5.Η Κυβέρνηση μπορεί να επιβάλει αναδιανομή πόρων μεταξύ των Δήμων. Έτσι, π.χ., από τα έσοδα του ΦΚΑ των Δήμων Π (Πλουσίων) η Κυβέρνηση φορολογεί π.χ το 25% και με τα προκύπτοντα έσοδα επιδοτεί με 25% τα έσοδα του ΦΚΑ των πτωχών Δήμων.

       6. Για όποιο ακίνητο δεν πληρωθεί ΦΚΑ για πέντε χρόνια, το ακίνητο αυτό περιέρχεται στο Δήμο ο οποίος υποχρεωτικά το βγάζει εντός συντόμου χρόνου (π.χ 3 μηνών) σε πλειστηριασμό με τιμή εκκίνησης την αντικειμενική του αξία. Εάν δεν παρουσιαστεί  αγοραστής το ακίνητο βγαίνει και πάλι σε πλειστηριασμό στο π.χ. 80% της αντικειμενικής του αξίας, κ.ο.κ μέχρι της οριστικής πωλήσεώς του. Από το προϊόν  της εκποιήσεως, ο Δήμος παρακρατεί τον οφειλόμενο ΦΚΑ με τα προβλεφθησόμενα πρόστιμα και το υπόλοιπον το καταθέτει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Εάν ουδείς το διεκδικήσει εντός (π.χ.) πέντε ετών, και το ποσόν αυτό περιέρχεται μετά την πενταετία στο Δήμο.

 

        7.Βασικά πλεονεκτήματα του Προτεινόμενου Συστήματος:

7.1. Απενοχοποιεί την Κυβέρνηση από τις κατηγορίες για «χαράτσια» κλπ...

7.2. Αναδεικνύει «το λαό στην εξουσία», αφού η πλειοψηφία των πολιτών του Δήμου θα αποφασίζει για το πόσο θα φορολογηθεί η ακίνητη περιουσία του...

7.3. Σταματά η διεκδίκηση από τους Δήμους για χρήματα από την Κυβέρνηση για τοπικής σημασίας έργα που διαφορετικά ποτέ δεν πρόκειται να σταματήσει («όποιος πίνει τζάμπα, μεθάει δύο φορές»)...

7.4. Εκλογικεύει και αποκοματικοποιεί την προεκλογική εκστρατεία στις Δημοτικές Εκλογές...

7.5. Οδηγεί στην αξιοποίηση των γηπέδων...

7.6. Η πρόβλεψη του σημείου 6, πιο πανω, οδηγεί στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων, ιδίως στους ορεινούς δήμους της χώρας, που σχετίζονται με τα στην ουσία «αδέσποτα» ακίνητα. ΄Ετσι π.χ., σε ημι-εγκαταλελειμμένο χωριό της ορεινής Μάνης 2-3 οικογένειες (επαν)έρχονται και ανακατασκευάζουν 2-3 «πύργους» ομορφαίνοντας το χωριό. Αλλά μεταξύ τους παρεμβάλλονται πολλά ερείπια πύργων (συχνά σκουπιδόποπων με τρωκτικά) των οποίων οι αρχικοί ιδιοκτήτες μετανάστευσαν σε υπερπόντιες χώρες πριν 100(!) χρόνια και θεωρητικώς τα πολυπληθή δισέγγονά τους είναι οι «ιδιοκτήτες» των ερειπίων. Τα δισέγγονα αυτά συνήθως έχουν πλήρως αποξενωθεί από την Ελλάδα και αγνοούν ότι έχουν κάποιο μερίδιο (συχνά το καθένα κάτω του 5%!) σε ένα ακίνητο 100 τ.μ. ερειπωμένο...αν δεν αγνοούν και το που βρίσκεται η ...Ελλάδα! Το σημείο 6 της πρότασης επιλύει και αυτά τα προβλήματα και οδηγεί στην αξιοποίηση των ακινήτων αυτών και στον ευπρεπισμό πληθώρας οικισμών της ελληνικής υπαίθρου.

7.7. Οι Δήμοι θα αποκτήσουν ένα σημαντικό έσοδο σε βάθος 10ετίας με την πρόβλεψη του σημείου 6, πιο πάνω

7.8. Οι πολίτες «ενηλικιώνονται» και «εκπαιδεύονται» συνειδητοποιώντας ότι δεν υπάρχει «δωρεάν γεύμα»...

7.9. Οι πολίτες αποκτούν τη δυνατότητα «να ψηφίζουν με τα πόδια τους» : Αν δεν τους αρέσει ο συντελεστής 1% στο Δήμο Α, μεταβαίνουν στο Δήμο Β που επιβάλλει ΦΚΑ με συντελεστή 0,5%, αλλά συγχρόνως παρέχει και λιγότερα δημόσια αγαθά...

Τελευταία τροποποίηση στις 16:52 - 26 Νοε 2013
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.