ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πώς δεν θα χάσουμε 70 δισ τα επόμενα χρόνια

22:35 - 19 Οκτ 2020
Γρηγόρης Νικολόπουλος

Γράφει ο Γρηγόρης Νικολόπουλος

Μέσα στα επόμενα χρόνια θα έχουμε να διαθέσουμε για την ανάπτυξη της οικονομίας 70 δισ Ευρώ από τις βοήθειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το μεγάλο ερώτημα που ακούγεται από όλους τους ασχολούμενους με την οικονομία, είναι αν θα καταφέρει η κυβέρνηση να τα διαχειριστεί ικανοποιητικά διαθέτοντας τα σε παραγωγικές δαπάνες, ή αν θα τα κατασπαταλήσει σε λαϊκίστικες παροχές και σε “υμέτερους” επιχειρηματίες. Όλα τα παραδείγματα του παρελθόντος βοούν για το δεύτερο. Ελπίζουμε να γίνει το πρώτο.
Το ζήτημα όμως δεν είναι μόνο αν θα διατεθούν σε παραγωγικές επενδύσεις που θα φέρουν αύξηση της παραγωγής, μείωση των εισαγωγών, αύξηση των εξαγωγών, που θα προσθέσουν αρκετές μονάδες στο ΑΕΠ και που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και εισοδήματα που θα διαχυθούν σε όλους. Υπάρχει ένα ακόμη ζήτημα: Μπορεί να υπάρξουν στην Ελλάδα τέτοιες επενδύσεις και τέτοιες συνθήκες αν δεν γίνουν μεγάλες μεταρρυθμίσεις στη λειτουργία του δημοσίου, στην φορολογία, στην κοινωνική ασφάλιση, στη Δικαιοσύνη, στο τραπεζικό σύστημα, στην παιδεία;

Η απάντηση είναι όχι.

Ακόμη και αν η κυβέρνηση και οι επόμενες κυβερνήσεις διαχειριζόντουσαν άριστα το χρήμα και το κατηύθυναν σε παραγωγικές επενδύσεις, ελληνικές και ξένες, τελικά το επιθυμητό αποτέλεσμα δεν θα το πετυχαίναμε. Και αυτό διότι η Ελλάδα δεν είναι ανταγωνιστική για τις επενδύσεις και το επιχειρείν εξαιτίας των δομικών στρεβλώσεων από τις οποίες υποφέρει.
 
Πάρτε για παράδειγμα την υπόθεση του εργοστασίου της Πίτσος, μιας εμβληματικής για την Ελλάδα φίρμας που έχει εξαγοραστεί από τους Γερμανούς και η οποία διακόπτει τη δραστηριότητα της στην Ελλάδα και τη μεταφέρει στην Τουρκία. Ποιος είναι ο λόγος; Τη συμφέρει να το κάνει αφενός γιατί στην Τουρκία θα έχει χαμηλότερα κόστη συνολικά και αφετέρου γιατί στην Ελλάδα έχει μπλέξει με τη γραφειοκρατία και τις αντιδράσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και των συνδικαλιστών. Οι Γερμανοί λοιπόν αποφάσισαν να δώσουν πολύ μεγαλύτερες από τις νόμιμες αποζημιώσεις στους εργαζόμενους για να τους απολύσουν, να κλείσουν το εργοστάσιο και να το μεταφέρουν στην Τουρκία. Όταν ενημέρωσαν για τα σχέδια τους την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πριν από τρία χρόνια, ο τότε Υπουργός Σταθάκης δήλωσε ψύχραιμα ότι δεν πρόκειται για μείωση της εμπιστοσύνης των ξένων επενδυτών στη χώρα μας αλλά για ένα σχέδιο αναδιοργάνωσης της πολυεθνικής στην οποία ανήκει η Πίτσος. Τρίχες κατσαρές. Οι αλλαγές σχεδίων των πολυεθνικών για αυτόν ακριβώς τον λόγο γίνονται. Επειδή δεν τις βολεύει η λειτουργία σε μια χώρα και επιλέγουν μια άλλη όπου δεν έχουν ούτε τόσα προβλήματα ούτε τόσο κόστος. Το ίδιο έχει γίνει στο παρελθόν με πολλές άλλες επιχειρήσεις, έχουμε δε και πολλά παραδείγματα κορυφαίων ελληνικών επιχειρήσεων που φεύγουν από την Ελλάδα, όχι μόνο ξένων. Για να μη μιλήσουμε για τις πολλές μικρότερες ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν βρει καταφύγιο στη Βουλγαρία και την Αλβανία.

Τα μεγάλα εμπόδια του επιχειρείν στην Ελλάδα, πέραν της γενικευμένης αρνητικής άποψης για τις επιχειρήσεις που έχουν ο δημόσιος τομέας και ο πολιτικός κόσμος γενικά και πέραν των προβλημάτων που προκαλούν κατά καιρούς πολιτικά υποκινούμενοι από την αριστερά συνδικαλσιτές, είναι γνωστά και χιλιογραμμένα. Πολύ υψηλοί φόροι και ασφαλιστικές εισφορές, πολύ μεγάλο κόστος γραφειοκρατίας, αιφνιδιαστικές αλλαγές στις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων έναντι του κράτους, έκτακτες οικονομικές αφαιμάξεις, ακατανόητο και μεταβαλλόμενο νομικό και διοικητικό περιβάλλον και πολλά άλλα. Κοντά σε αυτά είναι η αδυναμία της δικαιοσύνης να ολοκληρώσει μια υπόθεση σε κάποιο ανεκτό χρονικό διάστημα, η τρομακτική πολυνομία, η έλλειψη εκπαίδευσης των δικαστών σε ειδικά οικονομικά θέματα, οι παρεμβάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, τα εμπόδια που βάζει η Αρχαιολογική υπηρεσία, ο άκρατος λαϊκισμός που χαρακτηρίζει τις αποφάσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κυβέρνησης σε όλες τις αποφάσεις που αφορούν επενδύσεις κλπ.
Η επιτροπή Πισσαρίδη τα έχει επισημάνει πρόσφατα, ο Ο.Ο.Σ.Α τα έχει πει χίλιες φορές, οι λίστες κατάταξης των χωρών με βάση την φιλικότητα τους προς το επιχειρείν και την ανταγωνιστικότητα το αποκαλύπτουν αναλυτικά σε κάθε κριτήριο που εξετάζεται από τους διεθνείς οργανισμούς.

Το τι πρέπει να γίνει το γνωρίζουν πολύ καλά όλοι όσοι εργάζονται στο Δημόσιο και όσοι πολιτεύονται.  Δεν χρειαζόταν να το ξαναπεί η Επιτροπή Πισσαρίδη - καλά έκανε βέβαια και το είπε. Το υπουργείο οικονομικών υιοθέτησε κάποιες από τις προτάσεις ήδη, η προσπάθεια είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει να συνεχιστεί. Οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να προχωρήσουν με πολύ περισσότερο θάρρος και ακόμη περισσότερη ταχύτητα. Αν δεν προχωρήσουν η καλή πρόθεση της κυβέρνησης για την ορθή και παραγωγική κατανομή των χρημάτων θα πάει χαμένη αν δεν βελτιωθεί το γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον. Ακόμη και αν καταφέρει η κυβέρνηση να μοιράσει σωστά το χρήμα, ακόμη και αν ξεκινήσουν κάποια επενδυτικά σχέδια, δεν θα αποδώσουν διότι θα εμποδιστούν στην πορεία.
 
Δεν αρκεί λοιπόν να γίνει καλή διαχείριση των 70 δισ και να ξεκινήσουν σημαντικές επενδύσεις, χρειάζεται να έχει διαμορφωθεί το οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον με σωστό τρόπο ώστε οι επενδύσεις αυτές να ολοκληρωθούν, να λειτουργήσουν και να αποδώσουν. Και από αυτό απέχουμε πολύ ακόμη.
Τελευταία τροποποίηση στις 23:17 - 19 Οκτ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.