ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις της αγοράς

08:47 - 16 Ιουν 2021
Οι νόμοι που διέπουν μέχρι σήμερα την εργασία και την απασχόληση στην Ελλάδα, αναφέρονται στις ανάγκες και στα δεδομένα του περασμένου αιώνα. Γι’ αυτό και η προσαρμογή του στις τρέχουσες συνθήκες, αποτελεί αίτημα τόσο της κοινωνίας όσο και της αγοράς. Το εργασιακό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, επιχειρεί να ωθήσει τα πράγματα σε αυτή την κατεύθυνση, χρειάζεται ωστόσο μια σειρά από βελτιώσεις. Τα Επιμελητήρια, ενόψει της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής, κατέθεσε συμπληρωματικό υπόμνημα με προτάσεις επί συγκεκριμένων διατάξεων.

Ένα από τα θέματα που επισημαίνονται στο υπόμνημα είναι η ανάγκη σαφέστερων ορισμών σε αρκετά σημεία του νομοσχεδίου και κυρίως στο Άρθρο 1, όπου υπάρχει αναφορά σε «σειρά από απαράδεκτες συμπεριφορές και πρακτικές…» χωρίς αυτές να ορίζονται και να οριοθετούνται περαιτέρω. Για την αποφυγή παρανοήσεων και καταχρηστικών εφαρμογών, είναι απαραίτητο να αποσαφηνιστεί αυτή η ορολογία. Σαφέστερη διατύπωση απαιτείται και στη διάταξη, η οποία εισάγει την έννοια των ευέλικτων μορφών εργασίας, ώστε να μην υπάρχουν παρανοήσεις και προβλήματα στην ορθή εφαρμογή της, καθώς και στις διατάξεις που αφορούν την τηλεργασία, καθώς και ορισμένες διοικητικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων.

Σχετικά με τις προβλέψεις για την καταπολέμηση της βίας και της παρενόχλησης, επισημαίνεται ότι το διοικητικό κόστος της προβλεπόμενης από τη σχετική διάταξη διαδικασίας είναι υψηλό για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Θα πρέπει, επομένως, να εξεταστεί η αύξηση του κατώτατου ορίου εργαζομένων από τους 20 στους 70, προκειμένου να ισχύει η διάταξη, ενώ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις προτείνεται η παροχή δωρεάν συμβουλευτικών υπηρεσιών, ώστε να είναι και σε αυτές δυνατή η αντιμετώπιση των σχετικών φαινομένων.

Οι διατάξεις που επιδιώκουν την εξισορρόπηση επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι ορθές επί της αρχής. Απαιτούνται, ωστόσο, βελτιώσεις ώστε να διασφαλίζεται παράλληλα η συνέχεια και ο ομαλός προγραμματισμός της λειτουργίας της επιχείρησης, ενώ θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι τα κοινωνικά μέτρα που εισάγει το νομοσχέδιο – άδεια πατρότητας, γονική άδεια, άδεια φροντιστή - θα χρηματοδοτηθούν με κρατικούς πόρους.

Επίσης, με δεδομένο το υψηλό κόστος εγκατάστασης των συστημάτων για την ψηφιακή κάρτα εργασία, κρίνεται απαραίτητη η οικονομική συνδρομή του κράτους, ώστε οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μπορέσουν να την εφαρμόσουν, χωρίς ελλείψεις. Τέλος, θα πρέπει να επανεξεταστεί το ύψος των προβλεπόμενων προστίμων, τα οποία είναι εξοντωτικά για τον εργοδότη και να αναθεωρηθεί η διάταξη του άρθρου 78, το οποίο προβλέπει διοικητικές κυρώσεις για τη μη έγκυρη καταχώρηση αλλαγών του ωραρίου ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας στο σύστημα Εργάνη. Πρόκειται για ένα μέτρο που παραβλέπει την ύπαρξη έκτακτων περιστάσεων, για λόγους φόρτου εργασίας ή άλλων απρόβλεπτων αναγκών. Όσον αφορά δε την επιπρόσθετη αποζημίωση, το ποσοστό του 120% που εισάγει το νομοσχέδιο είναι υπερβολικό και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στις επιχειρήσεις.

Το εργασιακό νομοσχέδιο σίγουρα στηρίζεται σε καλές προθέσεις. Όμως η καλή πρόθεση δεν αρκεί από μόνη της, για να διασφαλίσει ένα άρτιο, ολοκληρωμένο και εφαρμόσιμο στην πράξη νομοθέτημα. Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από την ενσωμάτωση των προτάσεων όλων των εμπλεκόμενων μερών, ώστε να εξισορροπούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα δικαιώματα εργοδοτών και εργαζομένων και να αποφεύγονται οι ασάφειες, οι παρανοήσεις και τα φαινόμενα κατάχρησης.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.