ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ποιές μεταρρυθμίσεις και γιατί;

12:40 - 29 Νοε 2013
Όπως επισημαίναμε και στην προηγούμενη στήλη, η βελτίωση που είδαμε στο εμπορικό μας ισοζύγιο το 2013, οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών και όχι στην αύξηση των εξαγωγών μας.

Με άλλα λόγια, εισάγουμε και καταναλώνουμε λιγότερα επειδή είμαστε φτωχότεροι.  Πότε θα έλθει η πολυπόθητη ανάκαμψη και πως;  Ειλικρινά,  δεν το γνωρίζουμε. Θα το καταλάβουμε ωστόσο επειδή θα δούμε πρώτα να αυξάνονται οι επενδύσεις και οι εξαγωγές.

 Αυτή την περίοδο από την  την Τρόϊκα και τον ΟΟΣΑ...μέχρι ακόμη και την Κυβέρνηση όλοι κάτι έχουν να πουν για την ανάγκη διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και αυτό μάλλον καλό είναι γιατί ζωντανεύει και μορφοποιεί μία συζήτηση που μέχρι πρόσφατα δεν ήταν αρκετά συγκεκριμένη.

Μήπως όμως πρέπει να θέσουμε κάποιες προτεραιότητες; Και αυτό όχι επειδή θα μας το ζητήσει η πολιτική ηγεσία της ΕΕ ή της Ευρωζώνης. Αυτοί μάλλον θα μας χτυπούν φιλικά στην πλάτη έως  και το πέρας της Ελληνικής Προεδρίας της ΕΕ, δηλαδή μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2014. Ούτε επειδή είναι από τα προαπαιτούμενα που θέτει η Τρόϊκα. Αρκεί βέβαια να κλείσουν μέχρι το τέλος του έτους οι σχετικές συζητήσεις ώστε να μην πάει χαμένη η αναμφισβήτητη δημοσιονομική μας πρόοδος και να μας εκταμιεύσουν τις δόσεις. Τέλος, η έκθεση του ΟΟΣΑ, της λέσχης δηλαδή των πλουσίων κρατών στην οποία και εξακολουθούμε παρά ταύτα να ανήκουμε, είναι εκτενής και συστημική με πολύ καλές προτάσεις, οι οποίες όμως αφορούν το σύνολο σχεδόν των τομεακών πολιτικών. Όχι, τις προτεραιότητές μας πρέπει να τις θέσουμε με κριτήριο τη δυνατότητά τους να συμβάλουν περισσότερο στις επενδύσεις. Αν το κάνουμε αυτό, τότε είμαι βέβαιος ότι οι δανειστές μας θα το εκτιμήσουν και θα συμπεριφερθούν ακόμη περισσότερο και ως εταίροι μας.

Από κάπου όμως πρέπει να ξεκινήσουμε. Εμείς λοιπόν θα  προτείναμε να χρησιμοποιήσουμε ως βάση την πρόσφατη έκθεση της International Finance Corporation (IFC), δηλαδή του Διεθνούς Χρηματοπιστωτικού Οργανισμού της Παγκόσμιας Τράπεζας: “Doing Business 2014”, την έκθεση για το επιχειρηματικό περιβάλλον το 2014,  στην οποία έχουμε ήδη αναφερθεί και σε προηγούμενη συνεργασία μας. Η μεθοδολογία της βασίζεται στη  σύγκριση του θεσμικού πλαισίου των εγχωρίων μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε 10 τομείς του επιχειρησιακού τους κύκλου ζωής. Γιατί εστιάζει στις μικρομεσαίες; Διότι, όπως στη χώρα μας έτσι και παντού αλλού σε αυτές βασίζεται η ευημερία μίας οικονομίας και αυτές είναι που δημιουργούν τις περισσότερες ευκαιρίες απασχόλησης. 

Τα κριτήρια ξεκινούν από την ίδρυση μίας νέας επιχείρησης, που περιλαμβάνει  και την πρόσληψη προσωπικού. Στη συνέχεια εξετάζουν την ευκολία με την οποία γίνεται η εγκατάστασή της σε ένα επαγγελματικό χώρο, που περιλαμβάνουν και την έκδοση άδειας οικοδομής και την κατοχύρωση της περιουσίας της. Συνεχίζουν με τους όρους δανειοδότησης και προστασίας των επενδυτών, με την εφαρμογή των συμβατικών υποχρεώσεων, τον έλεγχο της τήρησής τους από τη δικαιοσύνη, και την αντιμετώπιση της αφερεγγυότητας, ενώ οριζόντια κριτήρια καθ΄ όλη τη διάρκεια της ζωής της επιχείρησης είναι το φορολογικό καθεστώς και το πλαίσιο των εμπορικών συναλλαγών. Η έκθεση υπολογίζει επίσης και την πρόοδο που έχουν σημειώσει οι χώρες  κατά την περίοδο 2012-2013 στην εισαγωγή μεταρρυθμίσεων για να καταστήσουν ευνοϊκότερο το επιχειρηματικό τους περιβάλλον.

Που μας κατατάσσει λοιπόν αυτή η έκθεση που συγκρίνει 189 χώρες; Στην 72η θέση. Εκ πρώτης όψεως όχι τόσο άσχημα. Σε δεύτερη ματιά όμως η επίδοση αυτή είναι απλά απογοητευτική! Είμαστε από τις 3 τελευταίες της ΕΕ! Δεδομένου ότι τελούμε υπό καθεστώς διαρθρωτικής προσαρμογής, τότε θα έπρεπε κανονικά να είμαστε σε καλύτερη σειρά, επειδή θα είχαμε εισαγάγει κάποιες μεταρρυθμίσεις κάτω από την πίεση των δανειστών μας. Εμείς όμως που είμαστε έξυπνοι, προτιμήσαμε, ως γνωστόν, τα οριζόντια μέτρα, τα οποία και τα φορτώνουμε στην Τρόϊκα, μόνο και μόνο για να μην προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις. Καλά, καμία πρόοδο δεν έχουμε σημειώσει εμείς στις μεταρρυθμίσεις; Σύμφωνα  με την έκθεση, κατά την περίοδο αυτή έχουμε λάβει μέτρα για την απλούστευση της έκδοσης άδειας λειτουργίας νέων επιχειρήσεων, για την προστασία των επενδυτών και την απλούστευση των τελωνειακών διατυπώσεων. Η όποια πρόοδος στους τομείς αυτούς χαντακώθηκε ωστόσο από την οπισθοδρόμησή μας σε άλλους τομείς, όπως η εντεινόμενη αβεβαιότητα στη φορολογική μεταχείριση των επιχειρήσεων  και οι καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης.

Πολλά λέγονται τελευταία για τις προσπάθειες που καταβάλλει η Κυβέρνηση να προσελκύσει ξένες άμεσες επενδύσεις στη χώρα μας. Αν όμως θέλουμε  επενδύσεις από σοβαρούς ξένους επενδυτές και όχι εφήμερες από διεθνείς τυχοδιώκτες, για να πείσουμε, πρέπει προηγουμένως να βελτιώσουμε θεαματικά το περιβάλλον των δικών μας μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αυτός είναι ο στίβος στον οποίον  παλεύουμε και αυτοί είναι οι τομείς στους οποίους πρέπει να βελτιωθούμε νευρικά και γρήγορα, αν θέλουμε να αυξηθούν οι επενδύσεις και οι εξαγωγές μας και να βρουν δουλειά τα παιδιά μας.

Copyright © 1999-2021 Premium S.A. All rights reserved.