• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%
Πάνος Τσαγκαράκης

Πάνος Τσαγκαράκης

Η αγορά το 2019 δεν είναι καθόλου εύκολη. Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις φαίνεται να έχουν στη διάθεσή τους αστείρευτη χρηματοδότηση, τα καλύτερα μυαλά και τεχνολογία που εξελίσσεται διαρκώς για να δημιουργούν τις καμπάνιες τους. 

Όταν η μεγάλη σουηδική εταιρεία επίπλων IKEA καθιέρωσε το πρώτο της κατάστημα εκτός της Σκανδιναβίας, δημιούργησε μια στρατηγική επέκτασης για να διερευνήσει νέες αγορές. Στη συνέχεια άνοιγε ένα κατάστημα – ναυαρχίδα προσαρμοσμένο στην περιοχή και στη συνέχεια προχωρούσε σε franchising. Το μοντέλο προσαρμογής της ήταν διαφορετικό, περιλαμβάνοντας ένα "περίεργο" μάρκετινγκ του είδους "Οι Σουηδοί πάνε σπίτι" στην Ελβετία… Η ΙΚΕΑ συνδύασε το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα, ένα μοντέλο συστηματικής επέκτασης, από την άποψη του τόπου που βρίσκονται τα καταστήματα και του τρόπου με τον οποίο διαμορφώνονται, με την προθυμία της να πραγματοποιήσει σημαντικές αλλαγές όταν είναι απαραίτητο. Προσάρμοσε το μέγεθος του προϊόντος στις Ηνωμένες Πολιτείες, π.χ., όπου τα παραδοσιακά σουηδικά ποτήρια πρέπει να γίνουν αρκετά μεγαλύτερα ώστε να εμποδίσει τους Αμερικανούς να αγοράζουν ‘βάζα λουλουδιών’ για να τα χρησιμοποιήσουν σαν ποτήρια.

Οι κορυφαίες εταιρείες συνειδητοποιούν τη σημασία της ενεργητικότητας των εργαζομένων τους και αρχίζουν να τη διαχειρίζονται σαν στρατηγικό πλεονέκτημα.

Γνωρίζοντας ότι όσο αυξάνεται ο ρυθμός των αλλαγών που αντιμετωπίζει η αγορά σήμερα τόσο περισσότερη ανθρώπινη ενέργεια απαιτείται, οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται ότι χρειάζονται ενεργητικούς ανθρώπους για να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν. Είναι, λοιπόν, βασικό ζήτημα πλέον να διαχειριστεί κάποιος την ενέργεια των ανθρώπων του. Κάποιες φορές χρειάζεται υπερπροσπάθεια, κάποιες άλλες φορές όμως θα πρέπει να υπάρχει μια συγκράτηση και, βέβαια, μετά από ένα «σπριντ» η ενέργεια θα πρέπει να αναπληρώνεται.

Η σύγχρονη τεχνολογία και η αμεσότητα των νέων μέσων επικοινωνίας, μπορεί να βοηθούν στη γρήγορη και διαδραστική επικοινωνία, αλλά δεν πιστεύω ότι μπορούν να συγκριθούν με τα οφέλη που έχει η ζωντανή – κατ  ιδίαν – συνάντηση επιχειρηματιών και στελεχών επιχειρήσεων με τους δυνητικούς πελάτες τους. Επίσης, θεωρώ, ότι το τηλέφωνο, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ή οποιαδήποτε άλλη δεν είναι αρκετά «προσωπικά», ώστε να προσφέρουν το κατάλληλο έδαφος για να κλειστεί μια καλή συμφωνία. Πιστεύω ότι όταν αυτό είναι εφικτό, είναι καλύτερα οι συναλλασσόμενοι να βρίσκονται πρόσωπο με πρόσωπο. Έχοντας δε την τύχη να εργαστώ στο εξωτερικό, θυμάμαι πόσο αποτελεσματικότερες ήταν οι συναντήσεις μου σε ένα μεσημεριανό γεύμα, με έναν δυνητικό πελάτη ή συνεργάτη, ακόμα και από μια συνάντηση στο γραφείο τους ή το δικό μου. 

Πολλοί πιστεύουν ότι η ταχεία ανάπτυξη, η μεγέθυνση της αξίας και η φήμη που απολαμβάνουν εταιρείες όπως η Amazon, η Apple ή η Netflix, οι οποίες φαίνεται να ξεπερνούν τις καθημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν άλλες επιχειρήσεις με μεγαλύτερη ευκολία, οφείλεται στην τεχνολογική καινοτομία. Αρκεί, όμως αυτό για να ξεπεράσουν οι επιχειρήσεις τον ανταγωνισμό, να δημιουργήσουν νέες αγορές και να επιτύχουν ταχεία ανάπτυξη, όπως συνέβη με αυτούς τους τεχνολογικούς γίγαντες; Η έρευνά των W. Chan Kim και Renée Mauborgne* δείχνει πως δεν αρκεί.

Την Παρασκευή η αγορά θα «γιορτάσει» την Black Friday. Τώρα, αμερικανιές ή όχι, σε εποχή ισχνών αγελάδων και για το λιανεμπόριο όλα είναι ευπρόσδεκτα. Το θέμα είναι να εξετάσουμε αν  η Black Friday στην Ελλάδα τα δυο προηγούμενα χρόνια ήταν αποδοτική σε μία εποχή βαθιάς καταναλωτικής ύφεσης; Ίσως όχι, αλλά για κάποιους κλάδους, όπως τα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και τα είδη τεχνολογίας, από όπου άλλωστε ξεκίνησε η ιδέα, τα βοηθήσει να αναπληρώσουν κάτι από το κακό δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Άλλωστε, σε πολλά είδη δεν υπάρχει φθινοπωρινή ή χειμερινή σεζόν, όπως συμβαίνει με την μόδα και την εποχικότητα στην ένδυση και υπόδηση. Τώρα σε τι συνίσταται η καθ’ ημάς, «αμερικανιά» Black Friday; Ίσως σε μία Παρασκευή με γενναίες προσφορές, ίσως σε μια ημέρα ρευστοποίησης stock και υπολοίπων προηγούμενης περιόδου; Γιατί όχι, αρκεί να το γνωρίζει ο καταναλωτής και ο έμπορος να είναι όπως πάντα προσεκτικός στο διαχωρισμό των ειδών που πουλά με μειωμένη τιμή.

Όταν πρόκειται για την απόφαση αγοράς, εκείνοι που είχαν μέχρι στιγμής το πάνω χέρι ήταν οι καταναλωτές. Σήμερα, όμως, οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να ανακτήσουν έναν πιο καθοριστικό ρόλο.

Οι έμποροι λιανικής πώλησης, χρησιμοποιούν τις τιμές για να τοποθετηθούν απέναντι στους παραδοσιακούς ανταγωνιστές τους στις αγορές, τσιμπώντας τα περιθώρια κέρδους συνολικά. Οι διαχειριστές χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων επιδίδονται σε πόλεμο προσπαθώντας να ξεπεράσει ο ένας τον άλλον στον ανταγωνισμό των τιμών στα διαπραγματεύσιμα αμοιβαία κεφάλαια, σε μια προσπάθεια να κερδίσουν μερίδιο αγοράς. Σημαντικές τηλεπικοινωνιακές αμερικανικές εταιρείες, ανταγωνίζονται σήμερα στο πεδίο των τιμών προσπαθώντας να κερδίσουν νέους πελάτες. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τις ευρωπαϊκές εταιρείες του χώρου. Και οι αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται για πόλεμο τιμών στις υπερατλαντικές πτήσεις ενόσω κάποιες άλλες χαμηλού κόστους μεταφορικές σχεδιάζουν την ανάπτυξη των υπηρεσιών τους μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρώπης.

Η αναγκαιότητα για καινοτομία στη χώρα μας είναι πέρα για πέρα ένα στοίχημα με πολλά κέρδη για το μέλλον και των ελληνικών επιχειρήσεων. Η Έρευνα και Ανάπτυξη και η στελέχωση τους με ανθρώπους υψηλού επίπεδου γνώσης μπορεί να εξυπηρετήσει αυτό τον στόχο. Στη συζήτηση για καινοτομικές ιδέες, προϊόντα και υπηρεσίες, συνεισφέρει η καταπληκτική πρόταση ενός αναγνωρισμένου στελέχους μιας καινοτομικής επιχείρησης στη Silicon Valley, του επικεφαλής τεχνολογίας της Corning, Δρ. Waguih Ishak*, ο οποίος, προτείνει τρόπους για να παραμείνουμε δημιουργικοί μακροπρόθεσμα, αντλώντας παραδείγματα από τη δική του 40χρονη εμπειρία.

Σε όλη την επαγγελματική καριέρα μου σαν στέλεχος επιχειρήσεων έλεγα ότι  - ακόμα και ένα κακό σχέδιο, είναι καλύτερο από κανένα . Αν και έχω αναφερθεί από την στήλη μου σε αυτό το πολύ σημαντικό θέμα πολλάκις στο παρελθόν θα το κάνω και σήμερα, επειδή βλέπουμε ακόμα και σήμερα επιχειρήσεις (και κυβερνήσεις) να σχεδιάζουν το μέλλον (μας) στο πόδι.

Οι λειτουργίες παροχής υπηρεσιών αποτελούν ιδανικό χώρο εφαρμογής της επιστήμης της συμπεριφοράς. Όπως γνωρίζουμε οι επιχειρήσεις μπορεί να έχουν χιλιάδες ή και εκατομμύρια αλληλεπιδράσεις με διάφορους ανθρώπους -τους πελάτες τους- ετησίως. Όπως, λοιπόν, εξηγούν οι επιστήμονες της συμπεριφοράς, οι αντιλήψεις των ανθρώπων αυτών για μια αλληλεπίδραση, επηρεάζονται έντονα από μια αλληλουχία επώδυνων και ευχάριστων εμπειριών. Οι εταιρείες ενδιαφέρονται σοβαρά για την ποιότητα αυτών των αλληλεπιδράσεων και επενδύουν σε μεγάλο βαθμό σε αποτελεσματικές ιστοσελίδες και σε call centers, κατά κανόνα απλοποιημένα.

Οι λειτουργίες παροχής υπηρεσιών αποτελούν ιδανικό χώρο εφαρμογής της επιστήμης της συμπεριφοράς. Όπως γνωρίζουμε οι επιχειρήσεις μπορεί να έχουν χιλιάδες ή και εκατομμύρια αλληλεπιδράσεις με διάφορους ανθρώπους -τους πελάτες τους- ετησίως. Όπως, λοιπόν, εξηγούν οι επιστήμονες της συμπεριφοράς, οι αντιλήψεις των ανθρώπων αυτών για μια αλληλεπίδραση, επηρεάζονται έντονα από μια αλληλουχία επώδυνων και ευχάριστων εμπειριών. Οι εταιρείες ενδιαφέρονται σοβαρά για την ποιότητα αυτών των αλληλεπιδράσεων και επενδύουν σε μεγάλο βαθμό σε αποτελεσματικές ιστοσελίδες και σε call centers, κατά κανόνα απλοποιημένα.

Με την ευκαιρία της εβδομάδας που ήταν αφιερωμένη στην εξυπηρέτηση πελατών (1 με 6 Οκτωβρίου), τον σημαντικότερο τομέα για την επιβίωση μια επιχείρησης, αυτό που πρέπει να αναρωτηθούμε είναι  πως μερικές επιχειρήσεις κάνουν τα πράγματα να συμβούν, άλλες παρακολουθούν αυτά που συμβαίνουν και άλλες αναρωτιούνται τι συνέβη. Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι κοινό έχουν μεταξύ τους οι επιτυχημένες επιχειρήσεις στο θέμα της εξυπηρέτησης πελατών; Πρωτοπορούν σε αυτόν τον πολύ σημαντικό για την επιβίωσή τους τομέα. Κάθε επιχείρηση που έχει σφυρηλατήσει ένα νέο μοντέλο εξυπηρέτησης πελατών, μέσω της δέσμευσης, αφοσίωσης και καινοτομίας, έχει γίνει και παγκοσμίως γνωστή σαν ηγέτης.

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman