ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Aυτόνομη οδήγηση: Σε κομβικό ρόλο για βελτίωση της οδικής ασφάλειας

13:25 - 05 Σεπ 2017 | Αυτοκίνητο
Aυτόνομη οδήγηση: Σε κομβικό ρόλο για βελτίωση της οδικής ασφάλειας
Ακρογωνιαίο λίθο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αναμένεται να αποτελέσει η αυτόνομη οδήγηση. Ήδη, τα στοιχεία από έρευνες και crash tests δείχνουν ότι σε οχήματα, που φέρουν αυτόματο σύστημα έκτακτης πέδησης, παρατηρούνται 30% - 69% λιγότερες εμπρόσθιες συγκρούσεις. Επιπλέον, τα οχήματα, που έχουν ESP (electronic stability program), παρουσιάζουν μειωμένα τροχαία κατά 40% (ως αποτέλεσμα μειωμένων πλαγιολισθήσεων ή εσφαλμένων χειρισμών από τους οδηγούς).

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν, σύμφωνα με το sepe.gr από έρευνες, που έχει πραγματοποιήσει η ΑΧΑ και οι οποίες αποδεικνύουν ότι ακόμα και με μερική παρέμβαση της τεχνολογίας στην οδήγηση, το επίπεδο ασφάλειας αυξάνεται σημαντικά. Όπως επισημαίνει η ασφαλιστική εταιρεία, άλλωστε, “στο τρίγωνο άνθρωπος - όχημα – υποδομές”, ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός στον οποίο οφείλεται (με σημαντική διαφορά) η πρόκληση τροχαίων συμβάντων.

Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της ΑΧΑ, ένας στους τρεις Ελβετούς και ένας στους τέσσερις Γερμανούς πιστεύει ότι τα αυτόνομα οχήματα θα οδηγούν με περισσότερη ασφάλεια από τους σημερινούς οδηγούς. Επίσης, περίπου οι μισοί οδηγοί ηλικίας 18 - 34 ετών αναφέρουν ότι αντί να οδηγούν, κατά τη μετακίνησή τους, θα προτιμούσαν να διαβάζουν, να κοιμούνται και να ασχολούνται με τα ενδιαφέροντά τους γενικώς.

Πάντως, επί του παρόντος οι χρήστες των οδών είναι ακόμα επιφυλακτικοί στο να εμπιστευθούν ένα πλήρως αυτόνομο όχημα. Έρευνες που πραγματοποίησε η ΑΧΑ στη Γερμανία και την Ελβετία δείχνουν ότι το 50% των οδηγών δεν πιστεύει ότι ένας υπολογιστής θα είχε την ικανότητα να στρίβει και να κινείται σωστά. Στο μεταξύ, ποσοστό μεγαλύτερο από το 60% των οδηγών (άνδρες και γυναίκες) δήλωσε ότι δεν θέλει να αποδεσμευτεί από την ευχαρίστηση της οδήγησης.

Επίσης, οι σημερινοί χρήστες των δρόμων τοποθετούν πολύ ψηλά τον πήχη για τα αυτόνομα οχήματα σε σχέση με τους σημερινούς οδηγούς, λέγοντας ότι για να τα θεωρούν ασφαλή δεν θα πρέπει απλώς να προκαλούν λιγότερα ατυχήματα, αλλά θα πρέπει να μην προκαλούν καθόλου ατυχήματα. 

Σενάρια
Σε ένα μοναδικό παγκόσμιο event που φιλοξένησε η ΑΧΑ στην Ελβετία (πολεμικό αεροδρόμιο Dübendorf, Ζυρίχη) οι καλεσμένοι είχαν τη δυνατότητα να δουν και να ακούσουν αναλύσεις για τρεις προσομοιώσεις τροχαίων ατυχημάτων, βγαλμένων από τη νέα εποχή, όπου τα οχήματα θα κινούνται αυτόνομα. Οι άνθρωποι, που παρακολούθησαν το event στη Ζυρίχη, συμμετείχαν σε ανάλυση τριών σεναρίων.

Στο πρώτο σενάριο, hackers εισβάλουν κακόβουλα στο λογισμικό ενός αυτόνομου οχήματος. Ένα αυτόνομο όχημα πλησιάζει άλλο όχημα το οποίο είναι ακινητοποιημένο, πιθανώς σε κάποιο φανάρι ή μποτιλιάρισμα. Υπό κανονικές συνθήκες, ο εγκέφαλος του αυτόνομου οχήματος θα έδινε εντολή για επιβράδυνση. Σε αυτήν την περίπτωση, όμως, έχει προσβληθεί από κακόβουλο λογισμικό κάποιου hacker. Το αυτόνομο όχημα, αντί να μειώσει ταχύτητα, αυξάνει και συγκρούεται σφοδρά με το ακινητοποιημένο όχημα προκαλώντας πιθανώς, τραυματισμούς.

Στο δεύτερο σενάριο, βράχος 120 κιλών πέφτει από ψηλά, το αυτόνομο όχημα αδυνατεί να τον αναγνωρίσει. Η σημερινή πραγματικότητα λέει πως ένα αυτόνομο όχημα δεν έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει δυνητικούς κινδύνους, όπως ένας βράχος 120 κιλών έτοιμος να κυλήσει από μία πλαγιά, δίπλα στο δρόμο. Στη δοκιμή που πραγματοποιήθηκε από την ΑΧΑ, το όχημα δεν άλλαξε πορεία για να αποφύγει το βράχο, με αποτέλεσμα αυτός να περάσει μέσα από το παρμπρίζ στην καμπίνα των επιβατών. 

Επιλογές
Στο τρίτο σενάριο, το αυτόνομο όχημα αποφασίζει ότι το να τραυματιστεί (πιθανώς) θανάσιμα ένας άνθρωπος είναι καλύτερο από το να τραυματιστούν βαριά περισσότεροι. Σήμερα, σε περίπτωση που ένα τροχαίο δεν μπορεί να αποφευχθεί, ο οδηγός καλείται να αντιδράσει με γνώμονα τη συνείδησή του για να προκαλέσει τις μικρότερες δυνατές απώλειες (σε επίπεδο τραυματισμών και ζημιών). Στο μέλλον, τα αυτόνομα οχήματα θα αποφασίζουν, με βάση το δικό τους “κώδικα”, προς τα πού πρέπει να κινηθούν για να προκαλέσουν τις μικρότερες δυνατές απώλειες. Στη δοκιμή που πραγματοποιήθηκε στη Ζυρίχη, το αυτόνομο όχημα άλλαξε πορεία, “προτιμώντας” να χτυπήσει ένα ATV, με μεγάλη πιθανότητα να τραυματίσει θανάσιμα τον αναβάτη του (προστατεύοντας, όμως, έτσι τους δικούς του επιβάτες) και όχι να συγκρουστεί με ένα άλλο αυτοκίνητο και να ρισκάρει να τραυματιστούν περισσότεροι επιβάτες (ελαφρά ή βαριά), στα δύο οχήματα.

Τελευταία τροποποίηση στις 13:56 - 05 Σεπ 2017
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.