ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η πώληση αυτοκινήτων πολυτελείας στα χρόνια της κρίσης Κύριο

00:01 - 18 Ιουλ 2019 | Αυτοκίνητο
Η πώληση αυτοκινήτων πολυτελείας στα χρόνια της κρίσης
Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Reporter Magazine.

Διανύουμε το 2019 και η χώρα μας αναζητά ακόμη τρόπους να αναστηλωθεί από την πολυετή και βίαιη οικονομική κρίση. Μια κρίση που «βραχυκύκλωσε» τους περισσότερους κλάδους της επιχειρηματικής ζωής. Οι πωλήσεις βρέθηκαν σε ελεύθερη πτώση και η αγορά μέτρησε «πληγές».

Ένας από τους κλάδους που ουσιαστικά «εξαφανίστηκε» εν μέσω της ύφεσης ήταν αυτός του πολυτελούς αυτοκινήτου. Ειδικότερα, οι ακριβές μάρκες που την οκταετία προ κρίσης (2000 – 2007) είδαν τις πωλήσεις να κινούνται σε σχετικά ικανοποιητικούς ρυθμούς, στο αμέσως επόμενο διάστημα (2008 – 2015) κατέγραψαν τεράστιες απώλειες, με μηδενικές, σε πολλές περιπτώσεις, πωλήσεις. Δε θα ήταν υπερβολή να μιλήσει κανείς για ολική κατάρρευση.

Μπορεί τα κέρδη να σημείωσαν αύξηση την τριετία 2016 – 2018, ωστόσο η αγορά των premium εταιρειών αυτοκινήτου δεν έχει καταφέρει ακόμη να εξέλθει πλήρως από την αφάνεια, στην οποία βρέθηκε τα προηγούμενα έτη.

Η κατάσταση προ κρίσης

Η οκταετία 2000 – 2007 ήταν μία περίοδος, κατά την οποία οι καταναλωτές που άντεχαν οικονομικά στράφηκαν στα ακριβά αυτοκίνητα. Τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) αναδεικνύουν πως οι πωλήσεις κυμάνθηκαν σε σχετικά καλά επίπεδα, δίχως αυτό να σημαίνει ότι η επίδοσή τους μπορεί να συγκριθεί με τα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη. Ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο να αναφερθεί η πορεία τους εκείνα τα έτη.

Μάρκες όπως η Land Rover, η Porsche, η Jaguar, αλλά και η Maserati ή ακόμα και η Ferrari πούλησαν έναν αξιόλογο αριθμό αυτοκινήτων. Ειδικότερα, και με βάση τα στοιχεία του ΣΕΑΑ, η Land Rover ταξινόμησε 11,063 οχήματα, η Porsche 2,319, η Jaguar 1,399, η Lexus 1,353. Πιο κάτω συναντάμε τη Ferrari με 121 πωλήσεις, τη Maserati με 116 και τη Lotus με 68. Το ίδιο διάστημα, οι καταναλωτές αγόρασαν 28 Bentley, 27 Lamborghini, αλλά και 2 Aston Martin.

Για το διάστημα πριν από την ύφεση και την επίδοση των premium αυτοκινήτων στην Ελλάδα, μας μίλησε ο κ. Δημήτρης Πάτσιος, Γενικός Διευθυντής του ΣΕΑΑ.

«Οι πωλήσεις των συγκεκριμένων μαρκών ανά έτος, ως προς το σύνολο της αγοράς, κινούνταν κατά μέσο όρο στα επίπεδα του 8 τοις χιλίοις. Πρόκειται για μια επίδοση πολύ χαμηλή, ειδικά συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και επαληθεύει, αντίθετα από ότι θεωρούνταν, πως στη χώρα μας ακόμη «και τις καλές μέρες» δεν υπήρχε μεγάλη αγορά πολυτελών αυτοκινήτων. Ίσως η επίδειξη αυτών, σε κάποιους χώρους, να παρέπεμπε στο αντίθετο» τόνισε.

Τα πολυτελή αυτοκίνητα σε «χειμερία νάρκη»

Η περίοδος που ακολούθησε (2008 – 2015) «βύθισε» την αγορά και δημιούργησε νέες συνθήκες για την οικονομία. Φυσικό επακόλουθο ήταν να επηρεαστούν στο μέγιστο βαθμό και οι εταιρείες πολυτελών αυτοκινήτων. Οι πωλήσεις ελαχιστοποιήθηκαν, καθώς περιορίστηκε ο αριθμός των καταναλωτών που μπορούσαν να αποκτήσουν ένα αυτοκίνητο με πολύ υψηλό κόστος. Έτσι, οι περισσότερες μάρκες έφτασαν στο όριο της εξαφάνισης. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία του ΣΕΑΑ.

Ειδικότερα, η Land Rover ταξινόμησε 925 αυτοκίνητα (μείωση κατά 91,6% συγκριτικά με την περίοδο πριν από την κρίση), η Porsche 1.077 (μείωση κατά 53,5%), η Jaguar 389 (μείωση κατά 72,1%), η Ferrari 50 (μείωση κατά 58,6%), η Maserati 40 (μείωση κατά 65,5%), η Lotus 18 (μείωση κατά 73,5%), η Lamborghini 17 (μείωση κατά 37,04%).

Μικρή αυξητική πορεία κατέγραψαν η Lexus με 1.694 ταξινομήσεις, η Bentley με 34 και η Aston Martin με 14.

Σε συνολικούς αριθμούς η αγορά των premium αυτοκινήτων το διάστημα 2008 - 2015 υποχώρησε κατά 74,6% συγκριτικά με το παρελθόν (από 16.496 αυτοκίνητα την περίοδο 2000 – 2007 στα 4.177). «Η έλευση της κρίσης και στη συνέχεια της μειωμένης ταχύτητας της οικονομίας κυριολεκτικά μηδένισαν την αγορά των πολυτελών αυτοκινήτων. Πλην των περιπτώσεων ειδικών αγοραστών, την περίοδο 2010-2014 υπήρξε στην πράξη σχεδόν στάση πωλήσεων, σε βάρος υψηλών δημοσιονομικών εσόδων, αφού αυτά τα αυτοκίνητα αποφέρουν πλέον τα 2/3 της αξίας τους σε φόρους αγοράς και ακόμη περισσότερα στη χρήση» σχολιάζει ο κ. Πάτσιος, εξηγώντας πως η «στάση» στις πωλήσεις στέρησε από τη χώρα πολύτιμα έσοδα.

Η στατιστική πρόοδος της τελευταίας τριετίας

Περνώντας τώρα στην περίοδο από το 2016 μέχρι και το πρώτο τρίμηνο του 2019, διαπιστώνει κανείς μία προσπάθεια της αγοράς των premium αυτοκινήτων να ανακάμψει.

Σίγουρα, αν ανατρέξει κανείς στα στοιχεία του ΣΕΕΑ, συνειδητοποιεί πως μετά την κρίση, υπήρξε μία αύξηση στις πωλήσεις, ωστόσο δεν μπορούμε ακόμη να μιλάμε για πραγματική ανάπτυξη στον τομέα.

Σε αυτό το συμπέρασμα οδηγούν τα στοιχεία για ορισμένες πολυτελείς μάρκες, οι οποίες, όπως φαίνεται, δεν έχουν ακόμη ξεπεράσει τις συνέπειες της ύφεσης. Αναλυτικότερα, η Lamborghini δεν έχει πουλήσει κάποιο αυτοκίνητο στην Ελλάδα από το μακρινό 2010. H Ferrari ταξινόμησε το τελευταίο της όχημα το 2012 με τη Lotus να προχωρά στις τελευταίες της πωλήσεις το 2013.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η Aston Martin, η οποία πούλησε ένα αυτοκίνητο την περίοδο 2016 – 2019 (πρώτο τρίμηνο). Παράλληλα, στο ίδιο διάστημα «έφυγαν» 6 Bentley και 13 Maserati.

Σημαντικές μεταβολές στις πωλήσεις σημείωσαν οι Land Rover, Jaguar, και Porsche, οι οποίες κατάφεραν σταδιακά από το 2016 και μετά να αυξήσουν τα ποσοστά τους. Πιο συγκεκριμένα, η Land Rover ταξινόμησε 74 αυτοκίνητα το 2016, 131 το 2017 και 183 το 2018 (ποσοστιαία αύξηση 147,3% την τριετία), ενώ κατάφερε στους πρώτους τρεις μήνες του 2019 να ταξινομήσει 60 αυτοκίνητα. Στο ίδιο πλαίσιο, η Jaguar πούλησε 28 αυτοκίνητα το 2016, 37 το 2017, 122 το 2018 (ποσοστιαία αύξηση 335,7% την τριετία) και 27 το πρώτο τρίμηνο του 2019. Τέλος η Porsche πούλησε 32 αυτοκίνητα το 2016, 67 το 2017 και 72 το 2018 (ποσοστιαία αύξηση 125% την τριετία) με το πρώτο τρίμηνο του 2019 να κλείνει με 19 ταξινομήσεις.

«Είναι γεγονός ότι την τελευταία τριετία υπάρχει μια μικρή πρόοδος, όμως αυτή έχει περισσότερο στατιστικό χαρακτήρα (ως ποσοστό) και δεν ανταποκρίνεται σε ουσιαστική αύξηση, καθώς πωλήσεις της τάξης των 200 αυτοκινήτων ετησίως δεν μπορεί να θεωρηθούν ότι χαρακτηρίζουν αγορά πολυτελών» εξηγεί ο κ. Πάτσιος προσθέτοντας ότι «παρά ταύτα, το δικαιότερο φορολογικό σύστημα που εφαρμόστηκε τον Ιούνιο του 2016 βοήθησε στη μικρή ανάταξη της αγοράς, που πάντως παραμένει στο 1/10 του παρελθόντος και ακόμη χαμηλότερα από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους».

Σε αυτή την κατεύθυνση, ορισμένες εταιρείες αποπειράθηκαν να επαναπροσεγγίσουν τους καταναλωτές, λανσάροντας στην αγορά νέα μοντέλα χαμηλότερου κυβισμού σε πιο προσιτές τιμές. Ίσως αυτή να είναι και η λύση στο πρόβλημα. Ένας επαναπροσδιορισμός της τακτικής απέναντι στον καταναλωτή που έχει την οικονομική δυνατότητα και θέλει να επενδύσει σε ένα πολυτελές αυτοκίνητο.

Άλλωστε, όπως επισημαίνει και ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΑΑ, η αγορά των αυτοκινήτων μεγαλύτερης αξίας «είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς από αυτήν προκύπτουν υψηλά δημοσιονομικά έσοδα και αποφεύγονται ζητήματα παραοικονομίας, που δυστυχώς συναντώνται σε άλλες αγοραπωλησίες κινητών. Παράλληλα, τονώνεται η αγορά συντήρησης και ανταλλακτικών, που επιφέρουν σημαντική προστιθέμενη αξία για τη χώρα και την απασχόληση».

Ο πίνακας με βάση τα στοιχεία του ΣΕΑΑ που μελετήθηκαν

 

 

2000 - 2007

2008 - 2015

2016 – 2019 (πρώτο τρίμηνο)

Land Rover

11.063

925

448

Porsche

2.319

1.077

190

Jaguar

1.399

389

214

Lexus

1.353

1.613

158

Ferrari

121

50

-

Maserati

116

40

13

Lotus

68

18

-

Bentley

28

34

6

Lamborghini

27

17

-

Aston Martin

2

14

1

ΣΥΝΟΛΟ

16.496

4.177

1.030


Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 00:31 - 18 Ιουλ 2019
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.