ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τρίτο πακέτο διάσωσης 110 δισ. με κούρεμα και του δημόσιου τομέα βλέπει η RBS

15:25 - 07 Μαρ 2012 | Ειδήσεις
Ουτοπικές οι προβλέψεις για μείωση του χρέους στο 120% το 2020. Βλέπει πιστωτικό γεγονός η Royal Bank of Scotland.
Απαισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις της RBS για το νέο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής της Ελλάδας, καθώς εκτιμά πως το 2020 το ελληνικό χρέος θα συνεχίζει να κινείται στο 160%, κάνοντας απαραίτητο και τρίτο πακέτο ύψους κοντά στα 100 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την Royal Bank of Scotland τα στοιχεία που έχουν διαρρεύσει «δυστυχώς δεν δίνουν και πολύ καθαρή εικόνα για τους ακριβείς όρους της συμφωνίας και των αναγκών χρηματοδότησης της Ελλάδας κατά την περίοδο μέχρι το 2020».

Σύμφωνα με την RBS "στο σενάριο της ήπιας οικονομικής ανάκαμψης, της βελτίωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος και της ύπαρξης εσόδων από αποκρατικοποιήσεις η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να έχει ένα τεράστιο χρέος μέχρι το 2020, το οποίο θα ανέρχεται στο 160% του ΑΕΠ περίπου, ποσό που δεν διαφέρει και πολύ από αυτό που καταγράφηκε το προηγούμενο έτος", σύμφωνα με την RBS. «Ωστόσο, το 80% αυτού του χρέους θα είναι προς τον επίσημο τομέα, γεγονός που θα κάνει τις διαπραγματεύσεις για το επόμενο πακέτο διάσωσης ακόμα πιο 'πολιτικά ευαίσθητες' καθώς μπορεί να απαιτηθεί 'κούρεμα' του χρέους και από τον επίσημο τομέα», τονίζει.Με βάση την τράπεζα, «το 2014, στο τέλος του δεύτερου πακέτου διάσωσης, το χρέος θα είναι υψηλότερο απ' ό,τι στο τέλος του τρέχοντος έτους μετά το PSI, και θα ανέρχεται περίπου στο 180%, σύμφωνα με το βασικό σενάριο».

Μόνο υπό ένα σενάριο ισχυρής ανάπτυξης (με ρυθμό 4% από το 2015 και μετά) και πλήρους ιδιωτικοποίησης, το χρέος θα διαμορφωθεί στο 130% του ΑΕΠ το 2020.

Κατά την RBS, η έλλειψη βελτίωσης σε ό,τι αφορά την πορεία του χρέους οφείλεται κυρίως:
  • Στην εκτίμηση ότι η οικονομία δεν θα αναπτυχθεί με τόσο υψηλό ρυθμό όσο προβλέπει ο επίσημος τομέας.
  • Στο γεγονός ότι η συμφωνία αναδιάρθρωσης χρέους επιφέρει τεράστια αύξηση στις απώλειες της Ελλάδας σε σχέση με το EFSF.
  • Στο γεγονός ότι ένα σημαντικό μέρος των ομολόγων, κατά την εκτίμηση της τράπεζας, θα αποφύγει το PSI, συμπεριλαμβανομένων των ομολόγων ύψους περίπου 56 δισ. ευρώ που βρίσκονται στην κατοχή της ΕΚΤ και των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών, των ομολόγων των σιδηροδρόμων (4 δισ. ευρώ) και των διεθνών ομολόγων (18,4 δισ. ευρώ).
  • Στο ότι προσδοκίες για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις παραμένουν πολύ αισιόδοξες.
Σύμφωνα με την RBS, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας για φέτος ανέρχονται περίπου στα 40 δισ. ευρώ, ενώ η χώρα θα χρειαστεί από 20 έως 28 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2016. Από εκεί και πέρα, οι χρηματοδοτικές ανάγκες θα μπορούσαν να πέσουν κάτω από τα 20 δισ. ευρώ και να κινηθούν προς τα 10 δισ. ευρώ στο τέλος της περιόδου, εάν υπολογιστεί ότι θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα περίπου 2,5% του ΑΕΠ το διάστημα 2015-2020.

Υπό αυτό το σενάριο, το τρίτο πακέτο διάσωσης θα πρέπει να ανέλθει περίπου στα 110 δισ. ευρώ για την περίοδο από το 2015 έως το 2020, ποσό το οποίο πολύ δύσκολα θα αντληθεί από τον επίσημο τομέα, μετά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν στις διαπραγματεύσεις για το δεύτερο πακέτο διάσωσης. Από αυτήν την άποψη, μπορεί να απαιτηθεί επιπλέον αναδιάρθρωση του χρέους προς τον επίσημο τομέα.

Βλέπει πιστωτικό γεγονός η RBS

Στο ερώτημα για το αν το PSI θα σημάνει και πιστωτικό γεγονός, το βασικό σενάριο της RBS προβλέπει ότι τα CACs θα ενεργοποιηθούν διότι η συμμετοχή δεν θα ξεπεράσει σημαντικά το 70%, όχι όμως για τα ομόλογα που διέπονται από το διεθνές δίκαιο.

Εξ ορισμού το PSI θα μειώσει το μελλοντικό ρίσκο για τις αγορές από μια χρεοκοπία της Ελλάδας. Όμως, σύμφωνα με την RBS, είναι πιθανόν να αυξήσει ακόμα περισσότερο το πολιτικό ρίσκο τόσο στο εσωτερικό της χώρας, όσο και μεταξύ της Ελλάδας και των διεθνών εταίρων της, δεδομένου του μεγέθους της οικονομικής εμπλοκής του διεθνούς επίσημου τομέα.

Όπως επισημαίνει, εν όψει των εκλογών που αναμένεται να πραγματοποιηθούν στα τέλη Απριλίου ή στις αρχές Μαΐου, θα πρέπει να υπάρξει στενή παρακολούθηση των κοινωνικών αναταραχών και του πολιτικού κατακερματισμού προκειμένου να αποτιμηθεί το ρίσκο που αφορά τη σταθερότητα της χώρας και τις σχέσεις της με τις άλλες χώρες-μέλη της ευρωζώνης.
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.