ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Franchising: To μέλλον και τα "αγκάθια" του θεσμού

00:01 - 31 Ιαν 2014 | Επιχειρήσεις
Franchising: To μέλλον και τα "αγκάθια" του θεσμού
Αν και η πλάστιγγα για το μέλλον του franchising στη χώρα μας γέρνει προς τα θετικά, υπάρχει και η άποψη ότι και αυτός ο θεσμός- όπως και η επιχειρηματικότητα- φθίνει λόγω της χρηματοοικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα, όπως αποδεικνύουν η ανύπαρκτη ρευστότητα και οι μηδενικές επενδύσεις. Ωστόσο, και οι δύο πλευρές συγκλίνουν στην άποψη ότι ιδίως υπό τις παρούσες κοινωνικο-πολιτικές και οικονομικές λύσεις, το franchising μπορεί- υπό προϋποθέσεις- να αποτελέσει μία επιχειρηματική ευκαιρία ικανή να σταθεί γερά στα πόδια της. Όπως επισημαίνουν στο "R" παράγοντες της αγοράς, στην εποχή της κρίσης, η αναγκαιότητα ύπαρξης υλοποιήσιμων ιδεών με μεγάλη απήχηση και κατά συνέπεια χαμηλό ρίσκο, φαντάζει επιβεβλημένη.

"Η αγορά είναι δύσκολη και θα συνεχίσει να είναι", λέει ο Λεωνίδας Βρεττάκος Chief Operating Officer (COO) της ΑΒ Βασιλόπουλος δοκιμάζοντας τις αντοχές τόσο των εταιρειών όσο και των τοπικών επιχειρηματιών. Στο πλαίσιο αυτό, υποστηρίζει το διοικητικό στέλεχος της λιανεμπορικής αλυσίδας, η εξάπλωση ενός δικτύου είναι μια πραγματική πρόκληση με μειωμένο ωστόσο ρίσκο. Το σίγουρο είναι ότι στο συγκεκριμένο «κάδρο», συνεχίζει ο ίδιος, οι Franchisees είναι σημαντικοί πυρήνες για την ανάπτυξη ενός ολόκληρου δικτύου και βέβαια για τα αποτελέσματα και τη φήμη του.

 

"Οι εταιρείες από την άλλη, που προσφέρουν τα σήματά τους", σημειώνει "πρέπει να φροντίζουν για την ομοιογένεια των καταστημάτων τους ώστε τα ιδιόκτητα να μην ξεχωρίζουν από τα franchise καταστήματα τους και να μεταφέρουν στους πελάτες τους την ίδια ενιαία εμπειρία καλής εξυπηρέτησης". Με μια τέτοια αντίληψη, επισημαίνει ο Λεωνίδας Βρεττάκος, "ενισχύεται το ίδιο τo brand και δημιουργείται αμοιβαίο όφελος τόσο για την εταιρεία όσο και για τον franchisee που έχει πολύ γρήγορα τη δική του γνωστή και αγαπημένη επιχείρηση".

 fran300114

Το franchising αποτελεί μια ασφαλή επαγγελματική επιλογή και διέξοδο για τον Γιώργο Βογιατζάκη, αναπληρωτή γενικό διευθυντή στην εταιρεία Μαρινόπουλος ΑΕ για την Ελλάδα, την Αλβανία και τη Fyrom. "Πιστεύω" του είναι ότι ο θεσμός του franchise αντιστέκεται στην κρίση λόγω του υψηλού βαθμού βιωσιμότητας των καταστημάτων που αναπτύσσονται με αυτή τη μέθοδο και του σημαντικά χαμηλότερου ρίσκου που εμπεριέχει αυτή σε σύγκριση με  τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης επιχείρησης.

 

Σύμφωνα με τον ίδιο, πέρα από την ασφάλεια του επώνυμου και καθιερωμένου σήματος, ο θεσμός του franchise επιφυλάσσει πολλά ακόμη οφέλη για τους δικαιοδόχους. Οι τελευταίοι επωφελούνται από την τεχνογνωσία που τους προσφέρει ο franchisor, τις οικονομίες κλίμακας και τη διαπραγματευτική ικανότητα της αλυσίδας, τη δυνατότητα γρήγορης ανάπτυξης και τη σταθερή ποιότητα και μεγάλη αξιοπιστία προϊόντων και υπηρεσιών. Από την άλλη, όμως, υπογραμμίζει ο Γιώργος Βογιατζάκης και οι δικαιοπάροχοι έχουν να ωφεληθούν πολλά, όπως η γρήγορη διείσδυσή τους σε νέες και συχνά απομακρυσμένες αγορές.

 

Στον αντίποδα, όσον αφορά τις προοπτικές της δικαιόχρησης, βρίσκεται η άποψη του Παναγιώτη Μονεμβασιώτη, διευθύνοντα συμβούλου στην αλυσίδα Βενέτη. Οι προοπτικές, κατά τον ίδιο, δείχνουν να είναι δυσοίωνες, όσο δυσοίωνη είναι και η εικόνα της αγοράς σήμερα. Όπως λέει,  ο θεσμός του franchise όπως και η επιχειρηματικότητα στη χώρα μας φθίνουν λόγω της χρηματοοικονομικής κρίσης, ελλείψει ρευστότητας και επενδύσεων. Όπως λέει χαρακτηριστικά οι προοπτικές του κλάδου θα αλλάξουν μόνο αν  καταρχήν το κράτος το επιτρέψει.

 

Παράλληλα, θεωρεί βέβαιο ότι αν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης πάψουν να «αναπαράγουν» διαρκώς το θέμα της κρίσης, η αγορά θα καταφέρει να ανακάμψει, παρόλα τα προβλήματα. Έτσι,  κατά τον ίδιο θα δημιουργηθούν  καλύτερες προϋποθέσεις και για το franchise. Ωστόσο, ξεκαθαρίζει ότι στο σημερινό πλαίσιο, μόνο κάποιες καινοτόμες επιχειρηματικές κινήσεις μπορούν να ελαχιστοποιήσουν το ρίσκο για έναν franchisee.  Αναφέρεται, δε, στην περίπτωση των καταστημάτων ΒΕΝΕΤΗ, που αντιλήφθηκαν γρήγορα  ότι οι σημερινές ανάγκες του καταναλωτή στο χώρο της εστίασης έχουν αλλάξει, καθώς δεν εστιάζει στο ψωμί, δεν έχει γεύματα και εργάζεται ως αργά. Με τα ΒΕΝΕΤΗ FOOD HALL, όπως αναφέρει τα αρτοποιεία μετατράπηκαν σε καφέ για το πρωί και μετά τις 12:00, σε εστιατόρια με μικρογεύματα. 

franchi300114

Το κράτος πρέπει να γίνει σύμμαχος του θεσμού

Πιο πολύ σε ανταγωνιστή παρά σε σύμμαχο φαντάζει σήμερα το κράτος απέναντι στο θεσμό της δικαιόχρησης. Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, η σταθεροποίηση του επιχειρηματικού-επενδυτικού πλαισίου και η παροχή κινήτρων για είσοδο στην αγορά θα ήταν δύο ενθαρρυντικοί παράγοντες για τον υποψήφιο franchisee.

 

Ο περιορισμός της γραφειοκρατίας και η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης είναι σημαντικά θέματα για βελτίωση. Φυσικά η συμμετοχή των επενδυτών σε όλους τους αναπτυξιακούς νόμους αποτελεί ένα ζήτημα ουσιαστικό για την στήριξη του θεσμού. Από εκεί και πέρα αυτό που χρειαζόμαστε, σημειώνει ο Λεωνίδας Βρεττάκος είναι ανθρώπους ικανούς να λειτουργήσουν μια επιχείρηση και να επικεντρωθούν στους πελάτες τους γνωρίζοντας τόσο τα οφέλη όσο και τα πιθανά ρίσκα και παράλληλα να είναι πρόθυμοι να παλέψουν για να σταθούν σε αυτή την αγορά. "Μαζί με τις κινήσεις του κράτους καλό θα είναι να επενδύσουμε και στη νοοτροπία μας σαν χώρα", καταλήγει ο ίδιος.

 

"Θέματα όπως η αδειοδότηση των καταστημάτων, το φορολογικό πλαίσιο, το περίπλοκο νομικό καθεστώς με αντικρουόμενους νόμους αλλά και οι πολλές υπηρεσίες που ελέγχουν τα ίδια ζητήματα και δίνουν άλλη ερμηνεία, μόνο καλό δεν κάνουν στην αγορά", σημειώνει ο Παναγιώτης Μονεμβασιώτης. Εν κατακλείδι : Η αγορά πρέπει επιτέλους να αναπνεύσει από το πολύ κράτος.

franchisi300114

Τα "αγκάθια" της συνεργασίας

"Όταν είναι καλή η συνεργασία και τηρείται η συμφωνία που διατυπώθηκε εξ’ αρχής δεν υπάρχουν προβλήματα" υποστηρίζει ο Λεωνίδας Βρεττάκος. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία κατά τον ίδιο είναι να υπάρχει κοινή αντίληψη για την καλή εξυπηρέτηση και την εξαιρετική ποιότητα των προϊόντων που πρέπει να απολαμβάνει ο καταναλωτής. "Στη δική μας περίπτωση", σημειώνει ο ίδιος, "ο συνεργάτης μας θα πρέπει να πληροί μια σειρά πολύ αυστηρών κριτηρίων και προϋποθέσεων για να γίνει μέλος της αλυσίδας της ΑΒ. Οι περισσότεροι σοβαροί επιχειρηματίες με όραμα για την επιχείρησή τους αντιλαμβάνονται πλήρως τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό και δεν υπάρχουν τόσα σημεία τριβής όσα φαντάζεται κανείς".

 

Το πλαίσιο της συνεργασίας για τον Παναγιώτη Μονεμβασιώτη μπορεί να εξελίσσεται ομαλά, καθώς η άποψή του είναι ότι σε οποιαδήποτε διμερή συνεργασία, όταν οι συνεργάτες είναι  αξιόπιστοι και ειλικρινείς,  τα όποια προβλήματα  και αν προκύψουν,  λύνονται με καλή διάθεση.

 

Όταν η φιλοσοφία μιας εταιρίας έχει στο επίκεντρό της τη δημιουργία αξίας για όλους τους Κοινωνικούς της Εταίρους και φυσικά για τους δικαιοδόχους της, ο θεσμός του franchise δεν παρουσιάζει κανένα μειονέκτημα επισημαίνει το διοικητικό στέλεχος της εταιρείας Μαρινόπουλος ΑΕ. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η ανάπτυξη του δικτύου μέσω της δικαιόχρησης αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής της Μαρινόπουλος Α.Ε. και οι σχετικές συμβάσεις εδραιώνουν την αμοιβαία εμπιστοσύνη και αλληλοϋποστήριξη, με σκοπό να αποτελέσουν μια γνήσια ευκαιρία και ασφαλή επένδυση για τους (υποψήφιους) συνεργάτες.

franchis300114

Η κρίση έφερε ελκυστικότερα πακέτα franchising

Η ύφεση έχει επηρεάσει κάθε τομέα της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας και είναι λογικό να κάνει και τους τοπικούς επιχειρηματίες πιο σκεπτικούς όσον αφορά τις επενδύσεις τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι αλυσίδες που στηρίζουν ένα σημαντικό τμήμα της ανάπτυξής του στο franchising έχουν ξεκινήσει να παρουσιάζουν ελκυστικότερα πακέτα συνεργασίας με σήμα κατατεθέν τις σημαντικά χαμηλότερες οικονομικές επιβαρύνσεις για τους συνεργάτες τους.

 

Μόλις πριν από λίγο καιρό ο leader στην εστίαση, ο όμιλος Vivartia παρουσίασε ένα νέο πρόγραμμα το Free Entry, στοχεύοντας στη δημιουργία 40 - 50 νέων καταστημάτων, σε πανελλαδική κλίμακα, και ακολούθως στην εξασφάλιση περίπου 500 νέων θέσεων εργασίας. Όπως μας ανέφερε ο Θανάσης Πανανικολάου διευθύνων σύμβουλος του κλάδου εστίασης της Vivartia, "σε ένα περιβάλλον όπως αυτό που σήμερα ζούμε και όπου κυριαρχεί η αναρχία οι νέοι επιχειρηματίες που διαθέτουν μία κάποια ρευστότητα θέλουν να τοποθετήσουν τα χρήματά τους σε consept που χαρακτηρίζονται αφενός δυνατά και αφετέρου δεν απαιτούν πολλά έξοδα τα πρώτα χρόνια λειτουργίας τους- άρα αφήνουν αυξημένη κερδοφορία".

 

Και η αλήθεια είναι ότι την τελευταία διετία οι νέοι επιχειρηματίες στρέφονται, όπως ήταν και το αναμενόμενο, σε low budget concepts. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους όρους του νέου προγράμματος του ομίλου Vivartia οι υποψήφιοι franchisees δεν θα καταβάλουν προμήθεια εισόδου (entry fee), ενώ τα royalties για τα δύο πρώτα χρόνια θα είναι σημαντικά μειωμένα σε 2% και 4% έναντι του υψηλού μέσου όρου της αγοράς, που φθάνει στο 8% - 9%.

 franch300114

"Πιστεύω" λοιπόν του Θανάση Παπανικολάου είναι ότι το πρόγραμμα Free Entry καλύπτει και τις δύο προαναφερόμενες απαιτήσεις των εν δυνάμει επιχειρηματιών, ενώ μας αποκαλύπτει ότι οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στον όμιλο από ενδιαφερόμενους συνεργάτες είναι πλέον τριψήφιο νούμερο.  

 

Με δεδομένη την αλλαγή των οικονομικών συνθηκών και στο πλαίσιο στήριξης των δικαιοδόχων συνεργατών της, το 2013 η εταιρία Μαρινόπουλος ανακοίνωσε ένα άκρως ανταγωνιστικό μοντέλο franchise, που παρέχει στους υποψήφιους συνεργάτες τη δυνατότητα χρήσης και εκμετάλλευσης των εταιρικών καταστημάτων της. Το νέο μοντέλο franchise δίνει την ευκαιρία στους συνεργάτες να επεκτείνουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα παραμένοντας ανταγωνιστικοί στο περιβάλλον ύφεσης, με μόνες υποχρεώσεις την κάλυψη των παγίων εξόδων και των παραγγελιών που πραγματοποιούν για τα προς πώληση προϊόντα και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας του καταστήματος.

 

Η εταιρεία ΑΒ Βασιλόπουλος, από την πλευρά της προσφέρει την δυνατότητα στον επιχειρηματία να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της αγοράς έχοντας στο «οπλοστάσιο» του την αναγνωρισιμότητα ενός δυνατού brand name, με ξεκάθαρο πελατοκεντρικό εμπορικό προσανατολισμό, την τεράστια τεχνογνωσία και τις ισχυρές υποδομές.  Η ελκυστικότητα στην εποχή μας είναι συνάρτηση της ικανότητας για αποτελεσματική εξυπηρέτηση του καταναλωτή και της ανταγωνιστικότητας στην αγορά. 

 

"Είναι λάθος", σύμφωνα με τον Παναγιώτη Μονεμβασιώτη, να λέμε τη λέξη "επενδυτής" για καταστήματα στο χώρο της εστίασης. Τα καταστήματα αυτά απαιτούν πολύ χρόνο και τεράστια συμμετοχή του franchisee στην αποτελεσματική λειτουργία του καταστήματος. Άρα, κατά τον ίδιο, "δεν μιλάμε για επενδυτή, αλλά για συνειδητοποιημένο franchisee, ο οποίος εξασφαλίζει θέσεις εργασίας στον εαυτό του και την οικογένειά του".

 

Ελκυστικό σήμερα για έναν franchisee, είναι σύμφωνα με τον ίδιο, να βρίσκεται  υπό τη σκέπη ενός σοβαρού σήματος με χαμηλό ρίσκο και υψηλή ανταποδοτικότητα, που να τον κάνει να νιώθει ασφαλής. "Εμείς στο ΒΕΝΕΤΗ, προσφέρουμε ένα ασφαλές περιβάλλον που δίνει εγγυήσεις στον franchisee  ότι θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και της οικογένειάς του για τα επόμενα 20 χρόνια", σημειώνει.

 

Δέσποινα Καραγιαννοπούλου

franchisin300114

Τελευταία τροποποίηση στις 21:45 - 30 Ιαν 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.