ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Σε ξένα χέρια η ελληνική ακτοπλοΐα; Κύριο

10:27 - 21 Μαρ 2017 | Επιχειρήσεις
Σε ξένα χέρια η ελληνική ακτοπλοΐα;
Νέα δεδομένα αναμένεται να φέρει στον ακτοπλοϊκό χάρτη του Αιγαίου η εκκίνηση της διαδικασίας για πώληση του 40,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Seaways (HSW).

Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες τουλάχιστον δύο από τους ενδιαφερόμενους κατέθεσαν προσφορές. Πιο συγκεκριμένα προσφορές κατέθεσαν η ναυτιλιακή εταιρεία Minoan του Ιταλού εφοπλιστή Εμανουέλ Γριμάλντι και η Eagle Mind του εφοπλιστή Μάριου Ηλιόπουλου της Seajet.

 

Φημολογία που αναπτύσσεται θέλει κι άλλους ενδιαφερόμενους να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον αλλά τούτο αναμένεται να επιβεβαιωθεί τις επόμενες μέρες.

 
Ωστόσο φαίνεται, σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter.gr, να μην υπήρξε  κατάθεση προσφοράς και από το αμερικανικό fund Fortress, το οποίο ήδη μετέχει στην Attica και είχε εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για την αγορά των μετοχών της Hellenic Seaways, αλλά και για την εταιρεία Flagship ευρωπαϊκών συμφερόντων.
 
Σημειώνεται ότι το Fortress Fund που διαχερίζεται μεταξύ άλλων και κεφάλαια ελληνοαμερικανικών συμφερόντων έχει ενδιαφέρον για όλο το φάσμα της τουριστικής οικονομίας, ενώ έχει συνάψει ομολογιακό δάνειο με την Attica, μετατρέψιμο σε μετοχές.
 
Οι αποφάσεις πάντως δεν αναμένονται άμεσα καθώς  εκκρεμεί η ανάληψη των καθηκόντων από τη νέα διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς. Ωστόσο θα ανοίξουν οι προσφορές και θα γίνει η σχετική επεξεργασία για τα νομικά και τα οικονομικά ζητήματα.
 
Υπάρχει όμως και η πολιτική διάσταση. Άλλωστε η ανάγκη για πώληση των non core business των τραπεζών ειδικά στην ακτοπλοΐα δημιουργεί νέα δεδομένα. Η ενδεχόμενη πώληση του πακέτου της HSW σε ξένο όμιλο θα σημάνει ότι για πρώτη φορά το Αιγαίο και μεγάλο κομμάτι της ακτοπλοΐας που αποτελεί κλάδο εθνικής σημασίας, θα ελέγχονται από επιχειρηματικά συμφέροντα του εξωτερικού.
 
Προφανώς το  νομοθετικό πλαίσιο και οι εποπτικές αρχές δίνουν εχέγγυα διασφάλισης του απρόσκοπτου των συγκοινωνιών αλλά δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς ότι έστω και συμβολικά μια ελληνική θάλασσα μπαίνει σε ένα καθεστώς «διομολογήσεων» δηλαδή εκχώρησης ζωτικής σημασίας συμφερόντων.
 
Αν κάτι τέτοιο συμβεί, τότε μπορεί να αναμένεται επανάληψη της περίπτωσης της Αδριατικής  Εκεί ο όμιλος Γκριμάλντι με τη οικονομική του ισχύ αλλά και το ευνοϊκό καθεστώς ασφαλιστικών εισφορών κι όχι μόνο που του επιφυλάσσει η Ιταλική σημαία, έχει κυριαρχήσει εκτελώντας το μεγαλύτερο μερίδιο του μεταφορικού έργου.
 
Ο ρόλος των τραπεζών
Στην όλη διαδικασία διαμόρφωσης του νέου χάρτη στην ακτοπλοΐα η Τράπεζα Πειραιώς έχει τον πρώτο ρόλο και δευτερευόντως οι άλλες τράπεζες. Η Πειραιώς έχει σημαντικά μερίδια στην ΑΝΕΚ, ενώ μέσω των μετοχών της MIG που διαθέτει έχει συμμετοχή στην Attica.
 
Και οι δύο εταιρίες αποτελούν τους βασικούς εναλλακτικούς πυλώνες της ελληνικής ακτοπλοΐας μαζί με την HSW. Η Hellenic μαζί με τη θυγατρική της Attica τη Blue Star καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της νησιωτικής χώρας εκτελώντας και σημαντικές γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, όπως κάνει και η ΑΝΕΚ με τα πλοία Πρέβελη και Κορνάρος.
 
Τούτων δοθέντων οι αποφάσεις για τη HSW αναμένεται να αργήσουν καθώς πέρα από το οικονομικό τίμημα που θα αναζητήσει η τράπεζα, θα μπει στο τραπέζι και η πολιτική διάσταση. Σε κάθε περίπτωση η αλλαγή σελίδας στην ακτοπλοΐα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, θα πρέπει να συνοδευτεί από επαναχάραξη των συνδέσεων και των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας ώστε να διασφαλιστεί η επικοινωνία των νησιών. Εξαγγελίες έχουν γίνει πολλές τόσο από την νυν όσο κι από την πρώην ηγεσία του Υπ. Ναυτιλίας. Μένει να φανεί προς τα πού θα κινηθούν οι εξελίξεις.
 
Γιώργος Αλεξάκης
Τελευταία τροποποίηση στις 15:41 - 21 Μαρ 2017
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.