ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Αχίλλειος πτέρνα» της ελληνικής οικονομίας η ανοργάνωτη επιχειρηματικότητα

07:10 - 25 Σεπ 2018 | Επιχειρήσεις
«Αχίλλειος πτέρνα» της ελληνικής οικονομίας η ανοργάνωτη επιχειρηματικότητα
Ουραγός στην προσαρμογή και ενσωμάτωση των αλλαγών της 4ης βιομηχανικής επανάστασης παραμένει η Ελλάδα, η οποία συνεχίζει να αντιμετωπίζει σοβαρές διαρθρωτικές αδυναμίες σε αντίθεση με τις περισσότερες οικονομίες παγκοσμίως.

Ειδικότερα η πολύ μικρού μεγέθους και ανοργάνωτη επιχειρηματικότητα που διαθέτει η Ελλάδα, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, είναι βασική αδυναμία. Ως απόρροια αυτού η χώρα μας δυσκολεύεται να επενδύσει σε καινοτομία, εξωστρέφεια και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού της. Παράλληλα, συγκεκριμένες πρακτικές, που περιλαμβάνουν τόσο μεθόδους οργάνωσης της παραγωγής (π.χ. ομαδική εργασία, εναλλαγή θέσεων), όσο και πολιτικές διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού (π.χ. αμοιβές, κίνητρα, παροχές), δεν έχουν διεισδύσει στην ελληνική επιχειρηματικής πραγματικότητα με αποτέλεσμα η απόδοση των επιχειρήσεων να μην είναι η πλέον επιθυμητή.

Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο στην προσπάθεια ενίσχυσης της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας. Όπως φαίνεται και στο παρακάτω διάγραμμα η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία σε ό,τι αφορά τις θέσεις υψηλής αποδοτικότητας.

123123sadasdasdasd

Προκλήσεις και αδυναμίες των ελληνικών ΜμΕ

Τα στοιχεία από το Global Talent Competitiveness Index για το έτος 2017  χρήζουν προσεκτικής εξέτασης, αφού η Ελλάδα καταλαμβάνει ιδιαίτερα χαμηλή θέση σε θέματα που αφορούν τον επαγγελματισμό της διοίκησης (89η θέση), τη σύνδεση αμοιβών-παραγωγικότητας (90η θέση) και την ανάπτυξη εργαζομένων (79η θέση).

Η απροθυμία ή αδυναμία πολλών ελληνικών ΜμΕ να συστηματοποιήσουν τις διαδικασίες μέτρησης και διοίκησης της απόδοσής τους αποτελεί σημαντικό πρόβλημα διότι, όπως έχει αναδείξει σχετική μελέτη της McKinsey, η γενική πορεία μιας οικονομίας εξαρτάται πρωτίστως από τη δυνατότητα των «χαμηλότερου επιπέδου» επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στην πρόκληση της προσαρμογής. Με άλλα λόγια, η ύπαρξη «νησίδων αριστείας» στην εγχώρια επιχειρηματικότητα δεν αρκεί προκειμένου να επιτευχθεί ο επιδιωκόμενος στόχος ενίσχυσης της εξωστρέφειας. Είναι επομένως αναγκαίο να υπάρξει μια σημαντική επικέντρωση στη βελτίωση των διοικητικών πρακτικών και μεθόδων των μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων ώστε να υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα της χώρας.  

Στις περισσότερες περιπτώσεις η στοχοθέτηση είναι πολυδιάστατη και δίνει έμφαση όχι μόνο στα οικονομικά αποτελέσματα αλλά και σε άλλες παραμέτρους όπως η ικανοποίηση των πελατών, η βελτιστοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών και η ικανότητα ανάπτυξης του ανθρώπινου, γνωσιακού και οργανωτικού κεφαλαίου. Ωστόσο στην πράξη οι οικονομικοί δείκτες έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα, λόγω και της άμεσης σύνδεσής τους με την παροχή επιπλέον αμοιβών.

 

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.