ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Η συνεισφορά των ΜμΕ στην εθνική οικονομία» Κύριο

10:22 - 12 Ιαν 2020 | Επιχειρήσεις
«Η συνεισφορά των ΜμΕ στην εθνική οικονομία»
Εισερχόμενοι στο τελευταίο έτος της πρώτης εικοσαετίας του 21ου αιώνα πρέπει επί τέλους να συνειδητοποιήσουμε τι πραγματικά είναι η μικρομεσαία επιχείρηση και ποιο το μέγεθος της συνεισφοράς της στην οικονομία. Είναι ώρα να αποβληθούν οριστικά στρεβλές απόψεις που διατυπωθήκαν στο πέρασμα του χρόνου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες δεν μπορούν να θεωρηθούν «μικρομεσαίες και ασήμαντες» στο πλαίσιο μίας παραφιλολογίας που αναπτύχθηκε και τελικά δεν βοήθησε ούτε τις επιχειρήσεις αυτού του μεγέθους αλλά ούτε και την οικονομία.

Του Βασίλη Κορκίδη, Προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ)

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Μagazine Δεκεμβρίου.

Οι μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ) αποτελούν σήμερα σημαντικό πυλώνα της επιχειρηματικότητας και της οικονομίας τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε εθνικό επίπεδο, με ποσοστά που κυμαίνονται μεταξύ 99,8% και 99,9%. Καλύπτουν όλο το φάσμα των παραγωγικών δραστηριοτήτων και κλάδων, έχουν ιδιαίτερες δυνατότητες, αλλά και ιδιαίτερες ανησυχίες. Και η μετάβαση τους προς ένα αναπτυξιακό πρότυπο με περισσότερη και καλύτερη επιχειρηματικότητα όλων των μεγεθών, περισσότερες δουλειές, εμπορεύσιμα προϊόντα και εξαγωγές περνάει μέσα από την εκπόνηση πρωτοβουλιών για την ουσιαστική στήριξή τους.

Η Επιμελητηριακή κοινότητα βρίσκεται πάντα κοντά στις επιχειρήσεις αυτού του μεγέθους και θεωρώ ότι θα σταθεί αρωγός και σε μία νέα προσπάθεια εξωστρέφειας η οποία εκτιμώ ότι θα συμβάλει και στην αλλαγή της αντιμετώπισης από το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας βασίζεται στην αποτελεσματική και βιώσιμη λειτουργία των ΜμΕ, η οποία υπό τις παρούσες συνθήκες μετά και την περίοδο παρατεταμένης ύφεσης εξακολουθεί να βρίσκεται σε κίνδυνο.

Για την Ελλάδα η σημασία των ΜμΕ είναι πολύ σημαντική, καθώς αποτελούν το βασικό επιχειρηματικό μοντέλο και τον ακρογωνιαίο λίθο της εθνικής και περιφερειακής ανάπτυξης. Ειδικότερα, συνιστούν το βασικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, παραγωγής, προόδου των καινοτομιών, καταπολέμησης της ανεργίας και ενδυνάμωσης της κοινωνικής συνοχής. Προκειμένου να είναι σε θέση να επιτελέσουν τις πολύπλευρες αυτές λειτουργίες χρειάζονται κεφάλαια, τα οποία αντλούν από εσωτερικές και εξωτερικές πηγές. Σε αυτό το πλαίσιο η πρόσβαση των ΜμΕ στις ποικίλες πηγές χρηματοδότησης καθίσταται επιτακτική αναγκαιότητα ώστε να κατορθώσουν να επιβιώσουν. Πολλοί ήταν αυτοί που τα τελευταία χρόνια αναγκάστηκαν να κλείσουν την επιχείρησή τους και να στραφούν σε ξένες αγορές, μεταναστεύοντας σε τρίτες χώρες ή επένδυσαν σε τρίτες χώρες δημιουργώντας εκεί νέες επιχειρήσεις. Κοντινό παράδειγμα η Βουλγαρία. Ωστόσο όσοι έμειναν, καλούνται να λειτουργούσουν και να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς. Και στην περίπτωση της Ελλάδας ως το κύριο πρόβλημά της, είναι το περιβάλλον. Το περιβάλλον όσον αφορά την επιχείρηση και την επιχειρηματικότητα. Είναι γεγονός ότι η κυβέρνηση υπό τον Κυριακό Μητσοτάκη έχει κατανοήσει τη σημασία της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και της αλληλεπίδρασης του στο επιχειρησιακό σκέλος καθώς το προσδοκώμενο αποτέλεσμα είναι η ανάπτυξη και ειδικότερα η βελτίωση των δεικτών απασχόλησης.

Οι ΜμΕ διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην ελληνική εμπορική μη χρηματοπιστωτική οικονομία, αφού παράγουν το 63,6% της προστιθέμενης αξίας και το 85,2% της απασχόλησης, υπερβαίνοντας και στους δύο αυτούς τομείς τον ευρωπαϊκό μέσον όρο (56,8% και 66,4% αντίστοιχα). Σύμφωνα με στοιχεία έκθεσης του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ 2019 για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι πολύ μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα παρέχουν σχεδόν 6 στις 10 θέσεις εργασίας, υπερβαίνοντας τον μέσον όρο των 3 στις 10 θέσεις εργασίας σε επίπεδο ΕΕ, έχοντας αυξήσει το ποσοστό απασχόλησής τους κατά 18,2%.

Τα ευρήματα της έρευνας παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς μεταξύ άλλων αναδεικνύουν ότι:

 ▪ Σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις (38,8%)  έχουν αναπτύξει την τελευταία τριετία κάποιου είδους καινοτομία για νέο προϊόν ή υπηρεσία ή/και την οργάνωση της επιχείρησης ή/και την εξωστρέφεια.

 ▪ Σχεδόν 2 στις 10 επιχειρήσεις (19,5%) έχουν αναπτύξει κάποιου είδους συνεργασία με άλλες επιχειρήσεις για κοινές προμήθειες προϊόντων/υπηρεσιών, ή/και για κοινή προώθηση, μάρκετινγκ ή/και για κοινή αποθήκη.

 ▪ 1 στις 6 επιχειρήσεις (16,7%) εξάγει κάποιο ποσοστό των προϊόντων ή υπηρεσιών σε άλλες χώρες.

Από τα παραπάνω προκύπτει μια αξιοσημείωτη δυναμική των πολύ μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων να διευρύνουν τον επιχειρηματικό τους ορίζοντα.

Πρέπει να καταπολεμηθούν η άγνοια γύρω από τις ΜμΕ αλλά και στρεβλές αντιλήψεις  του στιλ, ότι στη χώρα μας δραστηριοποιούνται πάρα πολλές πολύ μικρές επιχειρήσεις οι οποίες θα πρέπει να κλείσουν και στη μετά κρίσης οικονομία θα πρέπει να δραστηριοποιούνται πολύ λιγότερες υγιείς και ανταγωνιστικές μικρές επιχειρήσεις.

Οι ελληνική οικονομία και ειδικά οι Ελληνικές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, καλούνται να λειτουργήσουν μέσα σε ένα περιβάλλον εκρηκτικό. Τέτοιο που ίσως είναι σχεδόν αδύνατο να συναντήσει κανείς σε αναπτυγμένη αγορά, αλλά σε υπανάπτυκτες.

Και το στοίχημα είναι η ενδυνάμωση αυτού που τόσα χρόνια λέγεται στην πιάτσα ότι δηλαδή «οι ΜμΕ αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας». Γιατί μία ισχυρή «ραχοκοκαλιά» μπορεί να στηρίξει όντως μια οικονομία που χρειάζεται ισχυρές βάσης για την ανάπτυξή της.

Τελευταία τροποποίηση στις 10:47 - 12 Ιαν 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.