ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Κυριάκος Σαράντης: Τα μυστικά της ανάπτυξης στο εξωτερικό Κύριο

09:00 - 20 Ιαν 2020 | Επιχειρήσεις
Ο ελληνικός πολυεθνικός Όμιλος Σαράντη, αποτελεί μοναδική περίπτωση στην ελληνική επιχειρηματικότητα, καθώς αναπτύχθηκε στην μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η χώρα μας μεταπολεμικά, τόσο οργανικά όσο και μέσω εξαγορών που είναι όλες αυτοχρηματοδοτούμενες.

 

Σε συνέντευξή του στο REPORTER MAGAZINE ο κ. Κυριάκος Σαράντης, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Σαράντη, αναφέρει ότι τις τελευταίες 2 δεκαετίες ο Όμιλος έχει πραγματοποιήσει πάνω από 20 εξαγορές. Ταυτόχρονα μιλάει για τις επόμενες εξαγορές του Ομίλου και αναφέρεται στα κριτήρια που υπάρχουν για να γίνει μία εξαγορά στο εξωτερικό, αλλά και πως διοικούνται οι θυγατρικές του εξωτερικού.

Επίσης, ο κ. Κυριάκος Σαράντης υπογραμμίζει και τη σημασία των τμημάτων έρευνας και ανάπτυξης του Ομίλου για τη δημιουργία και προώθηση νέων προϊόντων. 

Αναλυτικά η συνέντευξη του διευθύνοντος συμβούλου του Ομίλου Σαράντη έχει ως εξής:

  • Πόσες εταιρίες έχετε εξαγοράσει συνολικά στο εξωτερικό;

Η μακρόχρονη ιστορία του Ομίλου είναι γεμάτη από εξαγορές εταιρειών ή σημάτων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Οι εξαγορές αποτελούν βασικό κομμάτι της στρατηγικής μας και σε αυτές οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η αναπτυξιακή πορεία του Ομίλου μας καθώς και η μετεξέλιξη της εταιρείας μας από τοπικό παίκτη σε ελληνική πολυεθνική εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων με παρουσία εκτός Ελλάδας σε 12 χώρες μέσω θυγατρικών εταιρειών και εξαγωγές σε 40 χώρες ανά τον κόσμο. Τις τελευταίες 2 δεκαετίες έχουμε προβεί σε πάνω από 20 εξαγορές.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εξαγορά κατά τον Μάιο του 2018 της ERGOPACK, Ουκρανικής εταιρείας με σημαντική δραστηριότητα στην παραγωγή και διανομή προϊόντων οικιακής χρήσης και έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στα γειτονικές χώρες ΚΑΚ (Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών). Έχουμε ήδη επενδύσει στον εκσυγχρονισμό της εταιρείας και έχουμε σκοπό να  εκμεταλλευτούμε πλήρως όλες τις επενδυτικές ευκαιρίες που αυτή η εξαγορά προσφέρει και μάλιστα προβλέπουμε αλματώδη ανάπτυξη μέσω της αξιοποίησης του δικτύου της ERGOPACK.

Επιπρόσθετα, αναμένουμε την ολοκλήρωση ακόμα μιας εξαγοράς, τα προϊόντα LUKSJA, που διαθέτουν σημαντική παρουσία στην Πολωνική αγορά προϊόντων προσωπικής φροντίδας.

sss

  • Από πού προέρχονται τα κεφάλαια για τις εξαγορές;

Όλες οι εξαγορές που έχουμε πραγματοποιήσει είναι αυτοχρηματοδοτούμενες. Ο Όμιλος είναι σε θέση να παράγει ελεύθερες ταμειακές ροές, τις οποίες χρησιμοποιεί για την υλοποίηση του στρατηγικού αναπτυξιακού του πλάνου, είτε αυτό αφορά στην οργανική ανάπτυξη του προϊοντικού χαρτοφυλακίου είτε στην επέκταση μέσω εξαγορών. Όλες μας οι εξαγορές είναι στρατηγικά επιλεγμένες, έχουν το κοινό χαρακτηριστικό των συνεργειών και προσδίδουν πρόσθετη αξία αλλά και περαιτέρω ευκαιρίες ανάπτυξης στον Όμιλο.

  • Σε ποιές χώρες έχουν πραγματοποιηθεί οι εξαγορές και σε ποιές χώρες έχετε δραστηριότητα;

Η στρατηγική των εξαγορών μας εστιάζεται στην ευρύτερη περιοχή όπου δραστηριοποιούμαστε ήδη, δηλαδή στην Κεντροανατολική, Νοτιοανατολική και Ανατολική Ευρώπη, καθώς σε αυτήν την περιοχή έχουμε χτίσει όχι μόνο την παρουσία μας, αλλά και γνώση τόσο των τοπικών αγορών όσο και των καταναλωτικών συνηθειών.

Σήμερα η διεθνής παρουσία του Ομίλου έχει να επιδείξει θυγατρικές εταιρείες σε 12 χώρες της Ευρώπης - Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Σλοβακία, Ουγγαρία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Πορτογαλία, Ουκρανία και Ρωσία - και εξαγωγές σε περίπου 40  χώρες.

Απευθυνόμαστε σε περισσότερα από 250 εκατ. καταναλωτών μέσω 80 επώνυμων brands, ενώ το περίπου 75% των πωλήσεων του Ομίλου προέρχεται από τα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα.

Έχουμε καταφέρει να αποτελούμε έναν από τους βασικότερους προμηθευτές ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό όπου δραστηριοποιούμαστε.

Μάλιστα σε σύνολο πωλήσεων Ομίλου περίπου 380 εκ. ευρώ, τα 2/3 προέρχονται από τις θυγατρικές μας, σημειώνοντας εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης που ανέρχονται σε επίπεδο 11% αύξηση πωλήσεων τα τελευταία 5 έτη.

Το υψηλό ποσοστό συμμετοχής των ξένων χωρών είναι πολύ σημαντικό ιδιαιτέρως αν σκεφτεί κανείς ότι πριν το 2005 το ποσοστό συμμετοχής ήταν κάτω του 50%.

ddd

  • Πόσοι άνθρωποι δουλεύουν στις εξαγορασθείσες εταιρίες και ποιο είναι το ανθρώπινο δυναμικό του ομίλου σε Ελλάδα και εξωτερικό;

Συνήθως τα εξαγορασθέντα σήματα ή οι εξαγορασθείσες εταιρείες ενσωματώνονται στον Όμιλο και εξυπηρετούνται από την υπάρχουσα δομή με μικρές αλλαγές στο υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό.

Εξαίρεση είναι η πρόσφατη εξαγορά της Ergopack, με την οποία προστέθηκαν περίπου 900 άνθρωποι, καθώς δεν είχαμε ήδη παρουσία στην χώρα.

Ο Όμιλος σήμερα απασχολεί συνολικά περίπου 2.600 εργαζόμενους., εκ των οποίων περίπου το 75% εργάζονται στις θυγατρικές μας.

Sarantis 6

  • Ο Όμιλος διαθέτει τμήμα έρευνας και ανάπτυξης για νέα προιόντα;

Η Έρευνα και Ανάπτυξη είναι ένα αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας ανάπτυξης προϊόντος, η οποία αποτελεί μεγάλο κομμάτι της καθημερινής δραστηριότητας του Ομίλου και σημαντική πηγή ανάπτυξης και εσόδων.

Βασικός σκοπός μας είναι να παρουσιάζουμε υψηλής ποιότητας προϊόντα καθημερινής χρήσης καλύπτοντας τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών με απώτερο στόχο τα προϊόντα μας να είναι πρώτα στις προτιμήσεις των καταναλωτών και να αποτελούν σημείο αναφοράς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Η εμπειρία, η έρευνα αγοράς που διεξάγεται από το εμπορικό τμήμα, οι σχέσεις  με τους καταναλωτές αλλά και τους πελάτες μας, μεταδίδονται άμεσα στην έρευνα και στην παραγωγή και μέσω της συνεχούς ροής προϊοντικών ιδεών μετουσιώνονται σε προϊόντα πλήρως εναρμονισμένα με τις ανάγκες του καταναλωτή, τις σύγχρονες τάσεις της αγοράς και σαφώς τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις.

Πάντα λοιπόν με γνώμονα την ποιότητα και την καινοτομία, προχωράμε σε συνεχείς επενδύσεις για δημιουργία νέων προϊόντων, είσοδο σε δυναμικές κατηγορίες, καθώς και ανανέωση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου, έχοντας ως βάση την άριστη γνώση του καταναλωτικού κοινού μας καθώς και των αγορών μας.

Σε αυτό ακριβώς το στοιχείο έγκειται άλλωστε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα και κατά αυτόν τον τρόπο προκύπτει η εντυπωσιακή αναπτυξιακή πορεία μας που συνίσταται σε διψήφια ποσοστά ανόδου τόσο σε πωλήσεις όσο και σε κερδοφορία.

  • Ποιά είναι η μέχρι σήμερα εμπειρία σας από τις επενδύσεις στο εξωτερικό; Είναι πετυχημένες, τι αποδίδουν;

Οι εξαγορές, εφόσον πραγματοποιηθούν εντός ενός συγκεκριμένου πλάνου με σαφή κριτήρια, το οποίο θα υποστηριχθεί από due diligence σε όλα τα επίπεδα και θα εκτελεστεί με συνέπεια, αποτελούν έναν αρκετά ασφαλή τρόπο να μεγαλώσεις την δουλειά σου και να αυξήσεις τα μερίδια αγοράς σου.

Με τα χρόνια και έπειτα από πλήθος εξαγορών έχουμε πλέον αποκρυσταλλώσει την στρατηγική των εξαγορών μας και έχουμε σαφή προσανατολισμό ως προς τα ποιοτικά, οικονομικά και στρατηγικά κριτήρια που επιθυμούμε να πληρούνται.

Για εμάς καθοριστικό ρόλο παίζει η περιοχή και ο κλάδος δραστηριοποίησης του προϊόντος προς εξαγορά, καθώς και η παρουσία του (αναγνωρισιμότητα, μερίδια) στην αγορά. Επιπλέον, αναζητούμε η ένταξή τους στον Όμιλο να δημιουργεί συνέργειες, να προσδίδει προστιθέμενη αξία και να ενισχύει περαιτέρω την κερδοφορία του Ομίλου.

sectors of activity

  • Πώς βρίσκετε τις εταιρίες που εξαγοράζετε και με ποια κριτήρια επιλέγετε τις εταιρίες που θέλετε να εξαγοράσετε;

Η στρατηγική του Ομίλου μας έχει καταστεί γνωστή στην ευρύτερη περιοχή, οπότε γινόμαστε αποδέκτες πληθώρας προτάσεων. Εξάλλου, έχοντας τοπική παρουσία γνωρίζουμε τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς, επομένως έχουμε εικόνα για τους πιθανούς στόχους μας.

Τα βασικά κριτήρια για τα εξαγορασθέντα προϊόντα- σήματα είναι η ομοιογένεια με το υπόλοιπο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου, τα μερίδια αγοράς, η κερδοφορία καθώς και οι προσφερόμενες συνέργειες τόσο σε εμπορικό όσο και σε παραγωγικό επίπεδο. 

Mας ενδιαφέρει να προστεθεί ένα σήμα το οποίο όχι μόνο θα ενισχύσει το μερίδιο αγοράς του Ομίλου και την κερδοφορία του, αλλά και θα επιτρέψει την επεκτασιμότητά μας είτε σε νέες «συγγενικές» υποκατηγορίες είτε σε νέες αγορές.

Τα νέα αυτά προϊόντα-σήματα εφόσον πληρούν αυτές τις  προϋποθέσεις είναι ικανά να προσδώσουν προστιθέμενη αξία και να ενισχύσουν την κερδοφορία του Ομίλου.

H πρόσφατη εξαγορά της Ουκρανικής εταιρείας παραγωγής και διανομής προϊόντων οικιακής χρήσης ERGOPACK, αποτελεί χαρακτηριστικό παραδείγματα εξαγοράς πλήρως συνυφασμένης με την στρατηγική μας και ικανής να αποφέρει σημαντική ανάπτυξη και κέρδη στον Όμιλο.

Η εξαγορά αυτή σηματοδοτεί την είσοδο του Ομίλου σε μια νέα πολλά υποσχόμενη γεωγραφική περιοχή (Ουκρανία και γειτονικές χώρες ΚΑΚ). Παράλληλα με την ενίσχυση του υπάρχοντος χαρτοφυλακίου της ERGOPACK θα επικεντρωθούμε στην περαιτέρω ανάπτυξη του Ομίλου αξιοποιώντας το δίκτυο διανομής της νέας εταιρείας εισάγοντας τα καλλυντικά του προϊόντα, ενισχύοντας έτσι περαιτέρω την γεωγραφική του παρουσία.

Επιπρόσθετα, η εξαγορά των Πολωνικών προϊόντων προσωπικής φροντίδας LUKSJA, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2020, ταιριάζει απόλυτα με το προϊοντικό χαρτοφυλάκιό μας, καθώς πρόκειται για προιοντα bath & shower (σαπούνια και αφρόλουτρα), και ισχυροποιεί περαιτέρω την θέση μας στην Πολωνική αγορά.

aaaaa

  • Πως ασκείται η διοίκηση για τις θυγατρικές του εξωτερικού; Αποστέλλετε Έλληνες διευθυντές ή αφήνετε να τις διοικούν ξένα στελέχη και παρακολουθείτε από την Αθήνα;

Τα εξαγορασθέντα σήματα ή οι εξαγορασθείσες εταιρείες ενσωματώνονται στον Όμιλο με την εκάστοτε τοπική οργάνωση, με επικεφαλής τον τοπικό Γενικό Διευθυντή, να είναι υπεύθυνη για την διαχείριση και ανάπτυξή τους.

Εξαίρεση υπάρχει όταν η εξαγορά είναι σε χώρα όπου δεν έχουμε παρουσία, με πρόσφατο παράδειγμα την εξαγορά της ERGOPACK. Στην συγκεκριμένη περίπτωση και δεδομένων των υψηλών ικανοτήτων τους, διατηρήσαμε το προηγούμενο τοπικό management, με συνεχή επισκόπηση βέβαια από την πλευρά μας, προκειμένου να βοηθήσουμε στο integration.

Σε κάθε περίπτωση πάντως η παρακολούθηση από τα κεντρικά σε επίπεδο Group είναι απαραίτητη.

 

Τελευταία τροποποίηση στις 10:14 - 20 Ιαν 2020
Copyright © 1999-2020 Premium S.A. All rights reserved.