• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Τα απόνερα του κορονοϊού και η «εκπαίδευση» λόγω grexit των ελληνικών επιχειρήσεων

09:48 - 25 Φεβ 2020 | Επιχειρήσεις
Τις πιθανές λύσεις εξετάζει ο κλάδος του χονδρεμπορίου, των κατασκευών και όσων άλλων έχουν έκθεση με εισαγωγές από την Κίνα σε περίπτωση που ο κορονοϊός μετατραπεί σε πανδημία και πλήξει το εμπόριο με την Άπω Ανατολή.

Ήδη το πρόβλημα καταγράφεται σε μικρή κλίμακα με προμηθευτές που είναι σε καραντίνα σε περιοχές της Κίνας και έχουν πληγεί ή σε λιμάνια ή ακόμη και σε ναυπηγεία που έχουν κλείσει δημιουργώντας κάποια προβλήματα με επιθεωρήσεις πλοίων.

Ήδη με παρέμβασή της σε διεθνές επίπεδο προς ναυτιλιακούς παράγοντες αλλά και εθνικές αρχές μεγάλων των ναυτιλιακών δυνάμεων η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών επιχειρεί να δώσει λύση σε ένα καυτό πρόβλημα που έχει προκύψει για τη παγκόσμια ναυτιλία λόγω της επιδημίας του κορονοϊού. Πιο συγκεκριμένα με αίσθημα ευθύνης η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, εκπροσωπώντας την μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου με επιστολές της προς τον Έλληνα Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και τους Υπουργούς Ναυτιλίας της Μάλτας, του Παναμά, της Λιβερίας, των Bahamas και των Marshall Islands θέτει επί τάπητος το ζήτημα του «σφραγίσματος»  των κινεζικών ναυπηγείων, που έχει προξενήσει σημαντικά προβλήματα στην παγκόσμια βιομηχανία.

Πιο συγκεκριμένα η «καραντίνα» που έχει επιβληθεί έχει προξενήσει καθυστερήσεις σε δεξαμενισμούς ή αξιολογήσεις  ή και παραδόσεις πλοίων. Λόγω κορονοϊού, μάλιστα, πολλά πλοία που έχουν προγραμματίσει επιθεωρήσεις για την ανανέωση / θεώρηση των πιστοποιητικών τους και θα πρέπει να δεξαμενιστούν στην Κίνα αντιμετωπίζουν προβλήματα με το κλείσιμο των μεγάλων γιαρδών. Γι' αυτό η ΕΕΕ ζητεί διάφορες εκκρεμότητες με ελέγχους κτλ ή αιτήματα που θα υποβληθούν αρμοδίως από τους Αναγνωρισμένους Οργανισμούς και αφορούν σε παράταση πιστοποιητικού ή ολοκλήρωση του χρόνου επιθεώρησης των φορτηγών πλοίων ώστε να εξεταστούν με «ευρύ πνεύμα».

Πάντως σε κάποιους κολοσσούς ο κορονοϊός έχει δημιουργήσει προβλήματα. Π.χ. η FIAT έκανε γνωστό ότι το εργοστάσιο που διατηρεί στη Σερβία σταματά προσωρινά την παραγωγή, μέχρι νεοτέρας, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών τα οποία εισάγει από την Κίνα. Επίσης η Apple έχει παραδεχτεί ότι η ζήτηση όσο και η παραγωγή της έχει επηρεαστεί από τον κορονοϊό στην Κίνα γι' αυτό και χτες η μετοχή της είχε μια μεγάλη ενδοσυνεδριακή διακύμανση, πέφτοντας αρχικά, για να ανακάμψει στη συνέχεια. Βέβαια από πολλούς χρηματιστηριακούς αναλυτές τονίζεται ότι η πτώση στα διεθνή χρηματιστήρια έχει κύρια αιτία το «φούσκωμα» των αξιών και δευτερευόντως την επιδημία, που συχνά λειτουργεί ως αφορμή. Συστήνουν δε προσοχή και αναμονή εν όψει των εξελίξεων.

Σε σχέση με την εσωτερική αγορά υπάρχει μια στάση αναμονής. Όλοι περιμένουν τις εξελίξεις στο υγειονομικό μέτωπο, όχι μόνο στην Κίνα αλλά και στην Ιταλία, τονίζοντας ότι μέχρι τώρα δεν υπάρχουν προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς. Κάποιες δυσκολίες, όπως εκτιμάται,  μπορεί να παρουσιαστούν σε βάθος χρόνου, εάν ενταθεί το πρόβλημα, και ειδικά σε εποχικά είδη που κατά κόρον προέρχονται από την Κίνα. Πάντως ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους με έκθεση σε εισαγωγές από την Κίνα, η Jumbo, η μετοχή της οποίας κατέγραψε χθες απώλειες 10,09%, φέρεται να έχει έγκαιρα αποθέματα εμπορευμάτων για να καλύψει τη ζήτηση εν όψει Πάσχα κτλ.

Βέβαια η ελληνική αγορά έχει «εκπαιδευτεί» σε τέτοιες περιπτώσεις που πιθανόν οι εισαγωγές να γνωρίσουν προσκόμματα. Τo δύσκολο διάστημα του 2015 με τα capital controls και την ανακοπή των ροών εισαγωγών λόγω του κινδύνου του grexit, με την απουσία ασφάλισης πιστώσεων κτλ έφερε πολλούς στο να αναζητήσουν εναλλακτικά κάνάλια, εγχώριους παραγωγούς ή άλλους εγγύτερους προμηθευτές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όγκος του εμπορίου της Ελλάδας με την Κίνα είναι μεγάλος. Πέρυσι, με βάση την ΕΛΣΤΑΤ,  η Ελλάδα εισήγαγε προϊόντα αξίας άνω των 4 δισ. ευρώ, ενώ οι ελληνικές εξαγωγές προς την Κίνα κινήθηκαν πέρυσι στα 892,465 εκατ. ευρώ. Στις εισαγωγές κυριαρχούν τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, η ένδυση, κτλ.

Το μεγάλο ζήτημα πάντως η είναι η διάρκεια του προβλήματος και η πιθανή αποτύπωσή του στην οικονομία της ΕΕ. Κι αυτό την ώρα που η χώρα προσπαθεί να βρει βηματισμό ανάπτυξης, αλλά και να χαλαρώσει το δημοσιονομικό της «κορσέ». Εδώ ίσως ο κορονοϊός να λειτουργήσει παράπλευρα ως φάρμακο… για ενίσχυση των πολιτικών δημοσιονομικής επέκτασης.

Γιώργος Αλεξάκης

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman