• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

ΒΕΑ: Προτάσεις για τα κόκκινα δάνεια των ΜμΕ

09:57 - 23 Απρ 2020 | Επιχειρήσεις
Με μια μακροσκελή επιστολή προς την κυβέρνηση ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Παύλος Ραβάνης, θέτει σειρά θεμάτων αλλά και προτάσεων για την επόμενη μέρα.

«Η επόμενη μέρα της υγειονομικής κρίσης για τις ΜμΕ, προδιαγράφεται δυσοίωνη εάν δεν παρθούν τώρα μέτρα,που όχι απλά θα ανακουφίζουν, αλλά θα δημιουργούν και τις προϋποθέσεις επανεκκίνησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Εάν δεν δράσουμε τώρα, τότε ένα πολύ σημαντικό ποσοστό των επιχειρήσεων αυτών, δεν θα μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την οικονομία και την κοινωνική συνοχή» αναφέρει ο πρόεδρος του ΒΕΑ.

«Ένα από τα κρισιμότερα ζητήματα που θα αντιμετωπίσουμε στην οικονομία το προσεχές διάστημα,θα είναι αυτό της ρευστότητας. Η έλλειψη ρευστότητας που θα παρατηρηθεί, οφείλεται τόσο στην κατακόρυφη πτώση του τζίρου σε σειρά επιχειρήσεων και νοικοκυριών, όσο και στην αδυναμία εκπλήρωσης υποχρεώσεων, από μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων και νοικοκυριών αντίστοιχα» συμπληρώνει ο κ.  Π. Ραβάνης που θέτει αναλυτικά μια σειρά προτάσεων. 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ Β.Ε.Α.

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΒΕΑ υπάρχει σοβαρό ζήτημα με τα κόκκινα δάνεια. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (Δεκέμβριος 2019 που αφορούν τον Ιούλιο 2019), όπως αναφέρει, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αφορούν

▪ Μικρομεσαίες επιχειρήσεις 50%

▪ Πολύ μικρές επιχειρήσεις 59,3%

▪ Κλάδος εμπορίου 48%

▪ Εστίαση 61,9%

▪ Αγροτικές δραστηριότητες 49,6%

▪ Μεταποίηση 38,7%

▪ Τουρισμός 31,4%

▪ Κατασκευές 45,6%

Το 51% αυτών των επιχειρηματικών δανείων, είναι καταγγελμένες απαιτήσεις (έχει ήδη γίνει κατάσχεση και οδεύουν προς πλειστηριασμό), ενώ από τις μη καταγγελμένες απαιτήσεις το 39%  είχε καθυστέρηση 3-6 μήνες (αυτοί μένουν οριακά εκτός ρευστότητας)!

Την ίδια στιγμή, συστήνεται επενδυτικό fund (SME-Remedium Cap) στο οποίο συμμετέχουν 3 συστημικές τράπεζες και η Εθνική Ασφαλιστική και θα αναλάβει την εξυγίανση και υποστήριξη επιχειρήσεων με Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (3500 επιχειρηματικοί όμιλοι με δάνεια 45 δις ευρώ σε τράπεζες και servicers) με στόχο τη λειτουργική αναδιάρθρωση και τη βιωσιμότητά τους. Αυτό δηλαδή, που θα μπορούσε να γίνει ΚΑΙ μέσα από τα δάνεια που θα εγγυηθεί το δημόσιο μέσω των τραπεζών θα το κάνει το fund.

Επίσης σημειώνει ότι «η Ελλάδα, έχει διεθνώς, το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό πολύ μικρών επιχειρήσεων. Το αίτημα, είναι: Να μείνουν Ζωντανές οι Επιχειρήσεις.

Αν δεν κρατήσουμε ζωντανές τις επιχειρήσεις, το κόστος και η χρονική διάρκεια της ανάταξης, θα είναι πολύ μεγαλύτερα και επώδυνο (κίνδυνος μνημονίων).

Ιδιαίτερα μας ενδιαφέρουν, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που υφίστανται σε μεγαλύτερο βαθμό τις συνέπειες και οι αντιστάσεις τους είναι μικρότερες.

Η χώρα έχει ανάγκη από ένα τέτοιο ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο, που θα πάρει την μορφή Εθνικής Κοινωνικής Συμφωνίας.»

Ο πρόεδρος του ΒΕΑ συμπληρώνει:

«Ήδη με τις παρεμβάσεις μας και τις δημόσιες προτάσεις αγωνιζόμαστε για:

Αύξηση Ρευστότητας

Μετά τις νέες αποφάσεις της ΕΚΤ δεν επιτρέπεται καμία καθυστέρηση.

Είναι επιβεβλημένο να προχωρήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα εγγυήσεων και επιδοτήσεων από το κράτος και οι Τράπεζες να κάνουν την σχετική μόχλευση, ώστε να δοθούν δάνεια κίνησης σε όλες επιχειρήσεις που έχουν ανάγκη.

Με κύριο κριτήριο την δυνατότητα βιωσιμότητα της επιχείρησης, ανεξάρτητα αν είναι ενήμερη η όχι.

Το κυβερνητικό πρόγραμμα 1 δις ευρώ (επιστρεπτέα προκαταβολή) που μάλιστα αφορά εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις πληττόμενες και μη (!!) είναι σταγόνα στον ωκεανό.

Μείωση προκαταβολών φόρου για το 2020

Αυτές γίνονται με βάση τα εισοδήματα του 2019 - που επανέρχονται στο 100% ίσως σε 8 δόσεις (πέρσι ήταν 95%}.

Δίνονται στους μικρομεσαίους κατά μέσο όρο 1500 ευρώ και τους υποχρεώνει να προκαταβάλουν - έστω με δόσεις -τον φόρο του 2020 στο σύνολο του!! και με βάση εισοδήματα που είναι απίθανο να πλησιάσουν εφέτος. Βέβαια θα επιστρέψει την διαφορά του χρόνου στην εκκαθάριση, αλλά τώρα είναι το καυτό πρόβλημα. Τώρα είναι η απειλή κλεισίματος. Μπορούμε να προτείνουμε ειδικά για φέτος η προκαταβολή για όσους ειδικά εντάχθηκαν στους ΚΑΔ, να είναι στο 50% των περσινών εισοδημάτων. Αν υπάρξει διαφορά θα πληρωθεί με την εκκαθάριση.

Διεύρυνση επιδόματος €800

Σε πολλές Ομόρρυθμες και ΕΠΕ που εντάσσονται στους ΚΑΔ, οι ιδιοκτήτες είναι πάνω από ένας. Δίνουν όμως τα 800 ευρώ μόνο μια φορά, η για έναν η να το μοιραστούν. Να ισχύσει για τον κάθε ένα.

Παράταση Προθεσμιών

Με τις πλατφόρμες για τις δηλώσεις ενίσχυσης (άλλη για τις αναστολές οφειλών, άλλη για τους εργαζομένους στις επιχειρήσεις κλπ) οι ΜΜΕ έχουν ταλαιπωρηθεί. Είναι αναγκαίο να παραταθούν οι προθεσμίες για τις δηλώσεις.

Παράλληλα ο Π. Ραβάνης επισημαίνει την ανάγκη για διόρθωση του μοντέλου ανάπτυξης της οικονομίας μας που βασίζεται στην υπερβολική εξάρτησή μας από τον τουρισμό και τις συναφείς δραστηριότητες οι οποίες σε κάθε ευκαιρία διεθνούς κρίσης αποδεικνύονται υπερευαίσθητες και υφίστανται μεγάλο πλήγμα. Τονίζει ότι πρέπει να γίνει στροφή  μετά από πολλές δεκαετίες στην κουλτούρα  παραγωγής-κατασκευής με προτεραιότητα στην αναζωογόνηση της βιοτεχνίας και βιομηχανίας σε αντίθεση με την κουλτούρα του μεταπρατισμού που έχει κυριαρχήσει τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα μας.

Επίσης κάνει λόγο για στροφή από το μοντέλο του πολυκερματισμού της παραγωγικής δομής σε πολυάριθμες μικρές μονάδες, στη δημιουργία μεγαλύτερου μέσου μεγέθους, βιώσιμων και με αναπτυξιακή προοπτική επιχειρήσεων με θέσπιση λειτουργικών κινήτρων συγχώνευσης των μικρών επιχειρηματικών μονάδων.

Σε σχέση με μέτρα ελάφρυνσης προτείνει:

Χρηματοδότηση - Ρευστότητα:

Ακατάσχετος Επιχειρηματικός Λογαριασμός:

Η νομική πρόβλεψη για κατασχέσεις λογαριασμών υφίσταται από το 2010 και επιβεβαιώνεται με νομοθετικές πρωτοβουλίες του 2014 και του 2016. Ορισμένες από τις αδυναμίες στην προστασία των χρεωστών έχουν αντιμετωπιστεί με την παρέμβαση της Τράπεζας Ελλάδας. Επισπεύδων του μπλοκαρίσματος του λογαριασμού φυσικά ΔΕΝ είναι οι τράπεζες αλλά οι έχοντες απαίτηση φορείς του δημοσίου: ΑΑΔΕ και ΟΑΕΕ αλλά και ιδιώτες.

Αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου είναι η ύπαρξη ενός ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού, που θα εξυπηρετεί όλες τις οικονομικές λειτουργίες της επιχείρησης, με τεχνικές παραμετροποιήσεις που να υπόκεινται σε κάποια κριτήρια, όπως ο κύκλος εργασιών, το ύψος οφειλών κ.ά

 -Επιτάχυνση του σχεδιασμού και υλοποίησης του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, προκειμένου να προκηρυχθούν άμεσα νέα έργα, δίνοντας προοπτική σε πολλές επιχειρήσεις.

-Επίσπευση των διαδικασιών της διάθεσης των κεφαλαίων κίνησης, που θα ληφθούν από τις επιχειρήσεις, στο πλαίσιο της εγγυοδοσίας που ανακοίνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με βάση φορολογικά δεδομένα και λοιπούς σχετικούς οικονομικούς δείκτες της επιχείρησης, λαμβάνοντας υπόψη και λοιπά χαρακτηριστικά της, προκειμένου η λήψη τους να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Η διάρθρωση και το κόστος των κεφαλαίων σε συνδυασμό με την τάση και τις συνθήκες του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιείται η επιχείρηση πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό του προεξοφλητικού επιτοκίου.

-Άμεση χορήγηση ρευστότητας στις ΜμΕ μέσω δανείων με εγγύηση του δημοσίου και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων. Η απελευθέρωση των πόρων, πρέπει να γίνει αξιοποιώντας τα ηλεκτρονικά μέσα και παρακάμπτοντας τις δαιδαλώδεις διαδικασίες αιτήσεων, υποβολής δικαιολογητικών κ.ο.κ., δεδομένου ότι, λόγω της άμεσης ανάγκης για τη διοχέτευση πόρων στην οικονομία, οι εξαντλητικές διαδικασίες πιστωτικών κριτηρίων, ή κριτήρια  προσβασιμότητας, τα οποία είναι δύσκολο να αξιολογηθούν ταχέως αν συντρέχουν ή όχι, θα καταστήσουν τα μέτρα ατελέσφορα. 

-Διάθεση ποσού, έως το maximum της δυνατότητας του Δημοσίου, που έχει προγραμματιστεί μέχρι σήμερα για την ενίσχυση του παραγωγικού ιστού της  οικονομίας, προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη ρευστότητα και να καλυφθεί το σύνολο των πληττόμενων επιχειρήσεων. Ενίσχυση στις ΜμΕ με παροχή εγγυήσεων από το ελληνικό δημόσιο, ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητά τους στην περίοδο της κρίσης.

-Επιδότηση της απασχόλησης (επιδότηση 12% επί του μισθολογικού κόστους). Ενεργοποίηση κονδυλίων μέσω ΕΣΠΑ – αξιοποίηση και εκπόνηση νέων, για διατήρηση θέσεων εργασίας και ρευστότητα.

Φορολογικές και Ασφαλιστικές ελαφρύνσεις

-Μείωση των συντελεστών φορολογίας και ασφάλισης για να δοθεί η δυνατότητα εισδοχής στην αγορά, μεγαλύτερου χρηματικού ποσού για ρευστότητα

-Μειώσεις ΦΠΑ που θα ενισχύσουν τις επιχειρήσεις και επιδοτήσεις ασφαλιστικών εισφορών σε κρίσιμους κλάδους. Προτείνεται μείωση Φ.Π.Α. στο 18% για όλους τους κλάδους, για το διάστημα έως την ομαλοποίηση της οικονομίας.

-Αναστολή οφειλών σε Ασφαλιστικά Ταμεία και Δημόσιο, με δυνατότητα υπαγωγής τους σε 18 μηνιαίες άτοκες δόσεις. Αναστολή οφειλών σε ΔΕΚΟ, με δυνατότητα υπαγωγής σε 6 άτοκες δόσεις. 

Διαμόρφωση εθνικής στρατηγικής για το ιδιωτικό χρέος

Είναι περισσότερο απαραίτητος από ποτέ, ένας νέος χάρτης για τη δραστική αντιμετώπιση του προβλήματος των «κόκκινων» δανείων, ώστε οι τράπεζες να μπορούν να ανταποκριθούν στον αναπτυξιακό τους ρόλο.

Επέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας μετά τον Απρίλιο του 2020 και απαγόρευση πλειστηριασμών μέχρι το τέλος του έτους.

Σχετικά με τις μεταχρονολογημένες επιταγές, θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για τη δυνατότητα παροχής βραχυπρόθεσμης χρηματοδότησης του εκδότη από τα τραπεζικά ιδρύματα, ίση με το 100% της αξίας των επιταγών που έχουν εκδοθεί με μηδενικό επιτόκιο, με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Προτείνεται η βραχυπρόθεσμη χρηματοδότηση να βαρύνει τον εκδότη και όχι τον κομιστή, για την αποφυγή περιπτώσεων εμφάνισης ηθικού κινδύνου. Προτείνεται προτεραιότητα να δοθεί στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν και τις λιγότερες δυνατότητες πρόσβασης σε ρευστότητα και χρηματοδότηση.

Εθνική παραγωγική βάση

Σύνδεση Τουρισμού με την τοπική / εθνική παραγωγή

Να υποστηριχθεί ο τουριστικός κλάδος της χώρας με σκοπό τη μόχλευση της παραγωγικής δραστηριότητας σε άλλους κλάδους.

Δημιουργία & υπογραφή τοπικών / εθνικών συμφώνων παραγωγής & προμήθειας προϊόντων / υπηρεσιών (με κλάδους τροφίμων, εξοπλισμού, ιματισμού, κατασκευών κ.λπ)

Αξιοποίηση ευρωπαϊκής & εθνικής χρηματοδότησης για ενεργειακή αυτάρκεια

Μείωση ενεργειακών αναγκών, με την ενεργειακή θωράκιση των κτιρίων.

Κατάρτιση & αξιοποίηση των τεχνικών κλάδων στο πλαίσιο αυτό.

Στήριξη επιχειρήσεων που παράγουν σημαντικό πλούτο ή δημιουργούν θέσεις εργασίας.

Αυτές οι επιχειρήσεις πρέπει με κάθε μέσο να επιβιώσουν και να βοηθηθούν ακόμα και με χαμηλή φορολογία. Η απώλεια φορολογικών εσόδων, μπορεί να υπερκαλυφθεί από την ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων και θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. 

Βοηθώντας την παραγωγή μας, δεν μεροληπτούμε υπέρ της απλά μετριάζουμε την απαξίωσή της από την παγκοσμιοποίηση.

Η μισθολογική δαπάνη για κάθε νέα θέση εργασίας, να υπολογίζεται ως “έξοδο” – που εκπίπτει της φορολογίας – με συντελεστή αυξημένο κατά 30%. Αυτό συνεπάγεται μέσω μείωσης του φόρου, επιδότηση του μισθολογικού κόστους κάθε νέας θέσης, με ποσοστό 8-10%.

Διαφορετικό φορολογικό καθεστώς για όσους παράγουν στην Ελλάδα και επιστρέφουν οφέλη στην κοινωνία. Αν οι επιχειρήσεις που παρουσιάζουν υψηλό κοινωνικό ισολογισμό επιβραβευτούν οικονομικά, δημιουργείταιένα καινοτόμος αναπτυξιακός μοχλός, για παραγωγή στο τόπο μας και καλά αμειβόμενους εργαζόμενους.

Υποστήριξη Αναπτυξιακών Προτάσεων

Απασχόληση:

-Να στηρίξουμε την απασχόληση, να μην κάνουμε απολύσεις, έστω και με χρήση του Προγράμματος  Sure που επεξεργάζεται η ΕΕ (επιδοτήσεις μισθών σε επιχειρήσεις που πλήττονται για να μη κάνουν απολύσεις).

Κίνητρα για συνενώσεις και δίκτυα μικρομεσαίων επιχειρήσεων, για να ανταποκριθούν στη ψηφιακή εποχή.

Πιστοποιήσεις

Να υπάρξει ποιοτικός έλεγχος των εισαγόμενων προϊόντων. Οι περιπτώσεις επικίνδυνων φθηνών προϊόντων, με ανύπαρκτα πιστοποιητικά, θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών και παράλληλα εκτοπίζουν τα προϊόντα μας. Επιβάλλεται να δημιουργηθούν υπηρεσίες που με μικρό κόστος θα πιστοποιούν τις προδιαγραφές των προϊόντων για να υπάρξει υγιής ανταγωνισμός.

Καθοριστικός ο ρόλος των δημοσίων συμβάσεων

Αφενός αυτών που έχουν ήδη ανατεθεί και εκτελούνται (όσο και όπως εκτελούνται υπό συνθήκες κορωνοϊού) και αφετέρου αυτών που πρόκειται να ανατεθούν και εκτελεστούν μετά την πανδημία. Είτε πρόκειται για τις κλασικές δημόσιες συμβάσεις έργων, υπηρεσιών και προμηθειών, είτε για συμβάσεις παραχώρησης ή ΣΔΙΤ κ.λπ.

Το κράτος, μέσα από την διαδικασία υλοποίησης των δημοσίων συμβάσεων στην «μετά κορωνοϊό» εποχή, πρέπει να έχει ενεργή συμμετοχή με την ανάπτυξη δράσεων που θα κινητροδοτούνται από το κράτος μέσω των διαγωνιστικών διαδικασιών.

Στα κριτήρια ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων, για τον προσδιορισμό της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς, να περιλαμβάνονται και κριτήρια που συνδέονται με την διαδικασία επανεκκίνησης, αλλά και μετασχηματισμού της οικονομίας. Τέτοια κριτήρια θα μπορούσαν να είναι η διατήρηση και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, οι όροι απασχόλησης του προσωπικού, η ταχεία ανάπτυξη νέων πρωτοκόλλων συνθηκών υγιεινής στους χώρους εργασίας, η  συνεισφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό όπως και στην επίτευξη των στόχων για την κλιματική αλλαγή, η χρηματοοικονομική διευκόλυνση του κράτους κ.λπ.

Και στις εν εξελίξει συμβάσεις, θα μπορούσαν τα ίδια κριτήρια να αποτελέσουν την προϋπόθεση για την χορήγηση ενός πριμ επιτάχυνσης, ώστε να απορροφηθούν οι καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των δημοσίων συμβάσεων, που επέφερε η πανδημία. Έτσι, το κέρδος θα είναι διπλό: αφενός οι καθυστερήσεις που προέκυψαν θα ανακτηθούν κατά ένα μέρος και αφετέρου θα υπάρχει πιο ενεργής συμμετοχή στην επανεκκίνηση της οικονομίας, μέσω των επιθυμητών από το κράτος δράσεων, των ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Γιώργος Αλεξάκης

 

Διαβάστε επίσης:

 

ΒΕΑ: Επιβίωση μικρομεσαίων – Επανεκκίνηση της επιχειρηματικότητας

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman