ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Καταναλωτική συμπεριφορά: Locality και staycation, οι νέες τάσεις

09:54 - 17 Ιουν 2021 | Επιχειρήσεις
Καταναλωτική συμπεριφορά: Locality και staycation, οι νέες τάσεις
Αλλαγές στο καταναλωτικό μοντέλο, αλλά και πτώση τουλάχιστον 2% σε σχέση με την περσινή χρονιά στον τζίρο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα διαβλέπει ο επικεφαλής της IRI Hellas, κ. Παναγιώτης Μπορετός. Μιλώντας στη Foodexpo, ο κ. Μπορετός ανέφερε ότι, πλέον, ήλθαν για να μείνουν συνήθειες που αναπτύχθηκαν στην πανδημία, με πολλές δραστηριότητες που συνδέονται με την κατανάλωση να γίνονται στο σπίτι.

Η τάση «staycation», δηλαδή η παραμονή εντός συνόρων ή σπιτιού, σε ένα ασφαλές και οικείο περιβάλλον, είτε αυτό αφορά διακοπές, είτε κατανάλωση μαζί με το περίφημο Locality, δηλαδή την ανάπτυξη δραστηριοτήτων εντός της γειτονιάς, την επιλογή από προϊόντα που είναι κοντά ή τοπικά παραγόμενα έστω κι αν είναι πιο ακριβά (ως premium) αποτελούν πλέον τον κανόνα που επηρεάζει κάθε οικονομική δραστηριότητα.

Αντίστοιχα και στο οργανωμένο λιανεμπόριο, με βάση όσα ανέφερε το στέλεχος της IRI, υπάρχουν προβολές των τάσεων αυτών. Έτσι, καταγράφεται αυξημένη τάση για κατανάλωση εντός της οικίας αλλά και για δράσεις που κάποτε γινόταν εκτός, όπως σε ταβέρνες, κομμωτήρια, σινεμά κτλ. Με τον τρόπο αυτό, «γκουρμέ» προϊόντα καταναλώνονται εντός, καφές freddo αγοράζεται μεν απ΄  έξω αλλά καταναλώνεται στο σπίτι, οι βαφές μαλλιών γίνονται οίκαδε κτλ.

Όπως είπε ο ίδιος, «ο κόσμος εδώ και 1,5 χρόνο έχει συνηθίσει να παραμένει στο σπίτι, φοβάται και προβληματίζεται».  Μάλιστα, όπως τόνισε, με βάση έρευνες της IRI σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και στις ΗΠΑ, μετά τους εμβολιασμούς και κυρίως μετά από το 2022 οι καταναλωτές θα βγαίνουν σιγά - σιγά σε μικρά groups και θα καταναλώνουν περισσότερο εκτός σπιτιού.

Πάντως, μετά την περσινή έκρηξη στις πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο φέτος αναμένεται επιβράδυνση. Μάλιστα, ο Μάιος ήταν ο χειρότερος μήνας της τελευταίας διετίας.  Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ υποχώρησαν κατά 6% σε σχέση με πέρυσι ενώ ήταν κάτω και από τον Μάιο του 2019. Αυτό συνδέεται αφ’ ενός με το γεγονός ότι κάποιος τζίρος έχει μετακινηθεί εκτός σούπερ μάρκετ πχ στην εστίαση, και αφ’ ετέρου με τη συγκράτηση των αγορών, λόγω της ανησυχίας των καταναλωτών για την οικονομία της χώρας, το διαθέσιμο εισόδημα της οικογένειας τους και τις ανατιμήσεις.

Συνολικά, σε επίπεδο έτους, η IRI προβλέπει απώλειες 2% σε σχέση με το 2020, ενώ αν το πρόγραμμα των εμβολιασμών επιταχυνθεί, και δεν ξαναμπεί η χώρα σε νέο lockdown, η υποχώρηση μπορεί να αγγίξει το 4-5%. Σε ότι αφορά το e-commerce, όπως είπε ο κ. Μπορέτος, έχει αρχίσει σιγά-σιγά και ξεφουσκώνει, καταγράφοντας απώλειες 35-40%.

«Όπως βλέπουμε και από τα στοιχεία άλλων χωρών, έχει αρχίσει σιγά-σιγά να ξεφουσκώνει. Μπορεί να διπλασιάστηκε στην Ελλάδα, ωστόσο έχει ήδη χάσει 30% - 40% από αυτό που είχε πάρει στην πανδημία»  ανέφερε.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.