ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Γεραγωτέλλης (FOCUS): Υποστηρίξαμε τον τοπικό αγροδιατροφικό συνεργατικό σχηματισμό στην Ελλάδα

18:07 - 13 Οκτ 2021 | Επιχειρήσεις
Γεραγωτέλλης (FOCUS): Υποστηρίξαμε τον τοπικό αγροδιατροφικό συνεργατικό σχηματισμό στην Ελλάδα
Με αφορμή το Διασυνοριακό Πρόγραμμα «FOCUS: Ενίσχυση των αγροδιατροφικών ΜΜΕ στην περιοχή των Βαλκανίων-Μεσογείου», ο Τεχνικός Διευθυντής του έργου, κ. Γιάννης Γεραγωτέλλης, μίλησε στο Reporter.gr δίνοντας ορισμένα στοιχεία αυτού του καινοτόμου ευρωπαϊκού έργου αγροδιατροφής.

Σημειώνεται ότι 27 μικρομεσαίες παραγωγικές επιχειρήσεις στον τομέα της αγροδιατροφής έχουν βοηθηθεί από το εν λόγω έργο με διάφορους τρόπους, το οποίο είχε ένα budget περίπου στο 1 εκατομμύριο ευρώ.

Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Γεραγωτέλλη στο Reporter.gr:

  1. Κύριε Γεραγωτέλλη σαν Technical Coordinator του διασυνοριακού επιδοτούμενου έργου αγροδιατροφής Focus, το οποίο όπως έχουμε δει κράτησε σχεδόν 2.5 χρόνια, πως ενισχύθηκε η ανταγωνιστικότητα των 27 ΜΜΕ επιχειρήσεων που έλαβαν μέρος σε αυτό;
  • Στο πρόγραμμα έλαβαν μέρος συνολικά 83 ΜΜΕ της Βαλκανικής Μεσογείου και 27 από αυτές είναι ελληνικές. Οι επιχειρήσεις αυτές έλαβαν υποστηρικτικές υπηρεσίες, ήρθαν σε επαφή με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, συζήτησαν τις ανάγκες τους και με βάση αυτές τους προτάθηκαν ιδέες με τις οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν την καινοτομική διάσταση της επιχείρησής τους και κατ’ επέκταση την ανταγωνιστικότητά τους. Για κάθε μια, αναπτύχθηκε μία μελέτη σκοπιμότητας που αφορούσε την εφαρμογή της καινοτομίας στην επιχείρηση. Επίσης, συμμετείχαν σε σεμινάρια που είχαν στόχο να τους ενημερώσουν και εκπαιδεύσουν για νέες τάσεις και τεχνικές στην Αγροδιατροφή, και ήρθαν σε επαφή με ΜΜΕ από τις άλλες χώρες του έργου, με τις οποίες πραγματοποίησαν συναντήσεις, αντάλλαξαν γνώσεις και τεχνικές. Αυτή η διάδραση με τους επιστήμονες και τις άλλες επιχειρήσεις συνέβαλαν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους.
  1. Πως λειτουργεί και τι προσφέρει ακριβώς ο Τοπικός αγροδιατροφικός συνεργατικός σχηματισμός (cluster) στην Ελλάδα, μετά και το πέρας του FOCUS;
  • Το έργο υποστήριξε το σχεδιασμό του τοπικού αγροδιατροφικού συνεργατικού σχηματισμού στην Ελλάδα, και στο πλαίσιο του αναπτύχθηκε η μελέτη που πρότεινε διοικητικό σχήμα, νομική μορφή, υπηρεσίες, οικονομικό πλάνο, υποστηρικτικές δράσεις, κ.ά. Για την λειτουργία του μετά το τέλος του FOCUS, απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια και θέληση από τα πιθανά μέλη. Και η χρηματοδότηση, εννοείται, αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τη συνέχεια των δραστηριοτήτων του, αλλά παρακολουθούμε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται.
  1. Τι εστί καινοτομία βάση των προδιαγραφών του Interreg στις αγροδιατροφικές παραγωγικές επιχειρήσεις, και σε τι βαθμό είναι έτοιμη η Ελληνική παραγωγική «επαρχία» να την ακολουθήσει? Επίσης, μπορεί η Ελληνική παραγωγή αγροδιατροφής να «σταθεί» στην Ευρώπη και να είναι ισάξια με το ανταγωνισμό;
  • Καινοτομία για το Interreg είναι η δημιουργία νέων ή ουσιαστικά βελτιωμένων προϊόντων, διαδικασιών, τεχνολογιών, οργανωτικών συστημάτων κλπ. Ο στόχος είναι να βελτιώσει τις επιχειρήσεις, την αποτελεσματικότητά τους και την ανταγωνιστικότητά τους. Η Ελληνική παραγωγική επαρχία προσπαθεί να την ακολουθήσει, αλλά έχει ανάγκη από περισσότερες δράσεις υποστήριξης, εκπαίδευση και πληροφόρηση. Αναφορικά με το αν μπορεί να σταθεί η Ελληνική παραγωγή στην Ευρώπη, η απάντηση είναι ναι. Υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις στον κλάδο που έχουν επικεντρωθεί πολύ στην Ευρωπαϊκή αγορά και σε ευρωπαϊκές εκθέσεις και αποτελούν επιτυχημένα παραδείγματα.   
  1. Η διαδικτυακή πλατφόρμα συνεργασίας, είναι ανοικτή και για άλλες επιχειρήσεις πέραν των 27 που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα; Αν ναι πως μπορεί κάποια επιχείρηση να ενταχθεί και τι θα μπορέσει να αποκομίσει από την πλατφόρμα;
  • Ναι η πλατφόρμα του έργου είναι ανοικτή και σε άλλες επιχειρήσεις. Ένας παραγωγός μπορεί να δημιουργήσει στην πλατφόρμα το προφίλ της επιχείρησης του, να συνδεθεί με άλλες επιχειρήσεις και να έχει πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό και ενημέρωση για τον κλάδο της αγροδιατροφής.
  1. Σε ποιο βαθμό οι καινοτομίες που αναπτύσσονται σε Πανεπιστημιακά ιδρύματα όπως λ.χ. του Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, μπορούν να βοηθήσουν στην πράξη τις παραγωγικές μονάδες της Ελλάδας στον τομέα της αγροδιατροφής, και επίσης, γίνονται συχνά τέτοιες προσπάθειες ή είναι μόνο στο πλαίσιο επιδοτούμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων όπως το FOCUS;
  • Ναι, φυσικά μπορούν οι καινοτομίες που αναπτύσσονται στα Πανεπιστημιακά ιδρύματα να βοηθήσουν τις παραγωγικές μονάδες της Ελλάδας. Στο πλαίσιο του έργου είδαμε προτάσεις για ενεργειακά ποτά με βάση το ρόδι και τους σπόρους chia. Είδαμε προτάσεις για ζυμαρικά από αλεύρι κινόας. Είδαμε προτάσεις για νέες τεχνικές ξήρανσης των αποξηραμένων φρούτων, για βελτίωση της διαδικασίας παραγωγής ελαιόλαδου και πολλά άλλα. Αυτά αποτελούν γνώση των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων που μεταφέρθηκε στις επιχειρήσεις και θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από αυτές. Επιπλέον, στα ελληνικά Πανεπιστήμια αναπτύσσονται δράσεις με παραγωγούς του τομέα της αγροδιατροφής, και όχι μόνο στο πλαίσιο τέτοιων προγραμμάτων.  
  1. Τι διαχρονικότητα και τι ισχύ έχει το FOCUS, για την Αγροτική Παραγωγική Πελοπόννησο;
  • Στα πλαίσια του FOCUS σχεδιάστηκε το αγροδιατροφικό cluster της Περιφέρειας Πελοποννήσου και προσφέρθηκαν κάποιες υπηρεσίες στις επιχειρήσεις που συμμετείχαν. Οι υπηρεσίες που προσφέρθηκαν, στις οποίες εντάσσονται μέσα δράσεις, εκπαίδευσης, επιχειρηματικότητας και δικτύωσης, αποτελούν υπηρεσίες διαχρονικές και οριζόντιες. Αντίστοιχα, τα clusters και η συνεργασία στην αγροδιατροφή είναι τεχνικές οργάνωσης που στην Ευρώπη, σε χώρες όπως η Γαλλία και η Αγγλία είναι πολύ αναπτυγμένες και έχουν ξεκινήσει και την ανάπτυξή τους στην Ελλάδα. Επιπλέον, σε επίπεδο επιχειρήσεων, οι 27 μελέτες σκοπιμότητας που αναπτύχθηκαν μπορούν να γίνουν πράξη σε μεταγενέστερο χρόνο από τις επιχειρήσεις. Όποτε, το concept του FOCUS είναι διαχρονικό και μπορεί το μοντέλο του να συνεχιστεί και να εφαρμοστεί με τη συμμετοχή και άλλων επιχειρήσεων.
  1. Με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν οι 27 ΜΜΕ; Επίσης, υπάρχουν παρόμοια προγράμματα και σε άλλες περιφέρειες της Ελλάδας;
  • Για να γίνει η επιλογή των 27 επιχειρήσεων, προηγήθηκε ένα ανοιχτό κάλεσμα από την Περιφέρεια Πελοποννήσου στα τοπικά επιμελητήρια και στη συνέχεια στις επιχειρήσεις. Όποιες από αυτές εκδήλωσαν ενδιαφέρον στην πρόκλησή μας, αξιολογήθηκαν με προκαθορισμένα κριτήρια, που περιλάμβαναν, μεταξύ άλλων, την επιθυμία τους για συμμετοχή και καινοτομία, την εσωτερική τους οργάνωση, την ικανότητά τους για καινοτομία, την ανάγκη για υποστήριξη κ.ά. Ο γενικός στόχος είναι το κάλεσμα της Περιφέρειας να είναι ανοιχτό σε όλες τις επιχειρήσεις και να δοθούν ίσες ευκαιρίες σε όλες. Αναφορικά με τα προγράμματα σε άλλες περιφέρειες, ναι, υπάρχουν τέτοια προγράμματα με δράσεις υποστήριξης των ΜΜΕ της αγροδιατροφής και σε άλλες Περιφέρειες.
  1. Θα υπάρξει συνέχεια στο έργο ή με το πέρας του budget τελειώνει δια παντός το έργο; π.χ. Β’ κύκλος, κλπ. κλπ.
  • Το έργο έχει κλείσει ουσιαστικά, αλλά όπως σας είπα και προηγουμένως, παρακολουθούμε τις προσκλήσεις της Ε.Ε. και αν υπάρξει κάτι ενδιαφέρον, ειδικά τώρα με τη νέα προγραμματιστική περίοδο, θα εξετάσουμε τη δυνατότητα να επεκταθούν οι δραστηριότητές του και να υπάρξει συνέχεια με την ενίσχυση νέων επιχειρήσεων.
  1. Τι ισχύει στις επιχειρηματικές θερμοκοιτίδες που δημιουργήθηκαν επί FOCUS, θα συνεχίσουν ή θα σταματήσουν;
  • Στο πλαίσιο του FOCUS δεν δημιουργήθηκαν επιχειρηματικές θερμοκοιτίδες. Ο προσανατολισμός ήταν η υποστήριξη των υπάρχουσων επιχειρήσεων του κλάδου της αγροδιατροφής και όχι των νεοφυών επιχειρήσεων.
  1. Ποια τα συμπεράσματα και τα απτά αποτελέσματα του FOCUS;
  • Αναφορικά με τα συμπεράσματα για τον κλάδο, είδαμε ότι προσελκύει σημαντικές ξένες και εγχώριες επενδύσεις και έχει παρατηρηθεί στροφή προς τα βιολογικά συστατικά. Φυσικά επίκεντρο αποτελεί πάντα η Μεσογειακή Διατροφή, η οποία προσελκύει όλο και περισσότερους θαυμαστές παγκοσμίως. Αναφορικά με τις ΜΜΕ, όπως είπαμε 27 ελληνικές συμμετείχαν στο project. Από τη στενή επαφή που είχαμε με αυτές, είδαμε ότι υπάρχει ανάγκη για δικτύωση με άλλες επιχειρήσεις και με ερευνητικούς και υποστηρικτικούς οργανισμούς, για ανταλλαγή γνώσεων, εντοπισμό νέων αγορών, και ανάπτυξη νέων ικανοτήτων κα τεχνικών. Στα απτά αποτελέσματα του έργου εντάσσουμε σε ελληνικό επίπεδο τις 27 μελέτες σκοπιμότητας που αναπτύχθηκαν (1 για κάθε ΜΜΕ), οι οποίες ανά πάσα στιγμή μπορούν να αξιοποιηθούν από τις επιχειρήσεις. Επιπλέον, πολύ βοηθητικά ήταν τα σεμινάρια ανάπτυξης ικανοτήτων που πραγματοποιήθηκαν από την Περιφέρεια, η διακρατική εκδήλωση στην Κύπρο όπου πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις μεταξύ επιχειρήσεων από τις 4 χώρες, και η πλατφόρμα του έργου.
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.