ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ο δρόμος για ένα καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον

08:33 - 28 Νοε 2022 | Επιχειρήσεις
Ο δρόμος για ένα καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον
Γράφει η Θέμις Ευτυχίδου, Γενική Γραμματέας Βιομηχανίας

«Πρωτιά στη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος.»

«Άλμα 16 θέσεων για την Ελλάδα στο επιχειρηματικό περιβάλλον

«Μεγάλος «νικητής» η Ελλάδα – Άλμα 16 θέσεων στο επιχειρηματικό περιβάλλον

Αυτοί είναι κάποιοι από τους τίτλους που κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα, επικοινωνώντας τον διεθνή δείκτη του Economist Intelligence Unit και την πρωτιά της Ελλάδας στις θέσεις ανόδου για το επιχειρηματικό περιβάλλον, δηλαδή την φιλικότητα ως προς τις επενδύσεις και το επιχειρείν.  

Η πρόοδος της χώρας στον δείκτη, επισφραγίζει – και επιβεβαιώνει - και στα χαρτιά, την πρακτική βελτίωση της καθημερινότητας για τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, αποτέλεσμα μίας αδιάκοπης τριετούς διακυβερνητικής προσπάθειας.

Πώς όμως προέκυψε η άνοδος της χώρας στον δείκτη; Τι άλλαξε και η χώρα μας ξαφνικά έγινε πρωταθλήτρια στις διεθνείς επιδόσεις παρά τις συνεχείς κρίσεις και προκλήσεις;

Ένα μικρό δείγμα ακολουθεί:

Καταρχάς, ένα από τα πρώτα νομοθετήματα της κυβέρνησης ήταν ο νόμος «Επενδύω στην Ελλάδα», μια δέσμη πολλών και καταλυτικών παρεμβάσεων για την άρση δεκάδων εμποδίων σε αδειοδοτικά, περιβαλλοντικά, πολεοδομικά και εργασιακά θέματα που έκαναν έως πρότινος το επιχειρείν να αγκομαχά και έδινε μήνυμα μια μη ελκυστικής χώρας σε επενδύσεις.

Επιπλέον, με την άφιξη της νέας κυβέρνησης το 2019, συστήθηκε ειδική διϋπουργική ομάδα που είχε ως στόχο τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στη βάση του δείκτη Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ο δείκτης πλέον βρίσκεται υπό αναθεώρηση, ωστόσο έως σήμερα έχουν υλοποιηθεί 15 δράσεις και 20 ακόμη θα υλοποιηθούν έως το 2025 μέσω του «Ελλάδα 2.0.». Οι μεταρρυθμίσεις έχουν πρακτικό όφελος και αφορούν σε όλο τον κύκλο ζωής μιας επιχείρησης, από την έναρξη μιας εταιρείας, τη λήψη πίστωσης, τη δικαιοσύνη, τη λήψη οικοδομικής άδειας, τη μεταβίβαση ακινήτων, τη σύνδεση με υπηρεσίες κοινής ωφέλειας έως το κλείσιμο ή την πτώχευση.

themis

Αξίζει να σημειωθούν κάποιες εμβληματικές μεταρρυθμίσεις που υλοποίηση αυτή η ομάδα, όπως η διασύνδεση του Γ.Ε.ΜΗ με τον Ε.Φ.Κ.Α, που εγγράφει αυτομάτως μίας επιχείρηση και στα δύο συστήματα, επιταχύνοντας την έναρξη της πραγματικής λειτουργίας μιας επιχείρησης. Επίσης, η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για την ψηφιακή πληρωμή του φόρου μεταβίβασης ακινήτων. Βεβαίως, συνολικά ο ψηφιακός μετασχηματισμός της ΑΑΔΕ την τελευταία τριετία έχει βελτιώσει ριζικά την εμπειρία των επιχειρηματιών της χώρας. Ουσιαστικής συνδρομής στην βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος είναι και η φορολογική πολιτική, όπως η μείωση στο 22% του φόρου εισοδήματος εταιρειών. Η υλοποίηση των δράσεων επιφέρει απελευθέρωση εκατομμυρίων εργατοωρών σε ετήσια βάση, επιτρέποντας τη διοχέτευσή τους στην ουσία της επιχειρηματικής δράσης και την καλύτερη εξυπηρέτηση και δημόσια πολιτική, αντιστοίχως.

Λίγο αργότερα και μόλις μέσα σε ένα χρόνο, με δύο νόμους (4796/2021 και 4811/2021) και 18 κοινές υπουργικές αποφάσεις και υπό τον συντονισμό της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, απλουστεύθηκαν οι διαδικασίες έναρξης λειτουργίας σε παραπάνω από 29 κατηγορίες δραστηριοτήτων που αφορούν σε περισσότερες από 350.000 επιχειρήσεις στους τομείς, μεταξύ άλλων, της υγείας, της αισθητικής, της εκπαίδευσης, των μεταφορών και του τουρισμού. Η όλη μεταρρύθμιση της αδειοδότησης βασίζεται στην λογική της ανάλυσης του ρίσκου και του κανόνα «πρώτα ξεκινώ την επιχείρηση μου και μετά ελέγχομαι». Μάλιστα, η διαδικασία είναι εξ ολοκλήρου ψηφιοποιημένη και η επιχείρηση ξεκινάει άμεσα την λειτουργία της μέσω της πλατφόρμας notifybusiness.gov.gr, τα δικαιολογητικά τηρούνται στο χώρο της επιχείρησης και δεν χρειάζεται να προσκομισθούν κάπου, οι έλεγχοι διεξάγονται μετά την έναρξη λειτουργίας. Η απλούστευση με απλά μαθηματικά μειώνει τουλάχιστον κατά 30 ημέρες την έναρξη της επιχείρησης καθώς και το κόστος. Και αναμενόμενο, αφού μέχρι πρότινος μια επιχείρηση ήταν όμηρος απροσδιόριστης αναμονής, έπρεπε δηλαδή να περιμένει πότε θα ελεγχθεί για να πάρει το πράσινο φως να ξεκινήσει, ενώ σήμερα μπορεί να ξεκινήσει με λίγα «κλικ».

Παράλληλα, όλο το νέο πλαίσιο δημιούργησε την ανάγκη να μεταρρυθμίσουμε το πώς, από ποιους και από πόσες ταυτόχρονα αρχές ελέγχεται μια επιχείρηση. Έτσι, στη βάση της ανάλυσης κινδύνου (risk-based approach) υιοθετήθηκαν εργαλεία, έγινε εκπαίδευση των υπαλλήλων ελεγκτών και μπήκε το ψήγμα της αλλαγής φιλοσοφίας της Δημόσιας Διοίκησης στο πώς αντιμετωπίζει τις επιχειρήσεις όταν καλείται να τις ελέγξει. Το πιο δύσκολο εγχείρημα ήταν να πείσουμε τις ελεγκτικές αρχές πώς δεν ελέγχουμε για να τιμωρήσουμε αλλά ελέγχουμε για να κατευθύνουμε τις επιχειρήσεις να συμμορφώνονται με τους κανόνες. Κι εκεί έγινε κατανοητό, ότι τόσο ο δημόσιος όσο και ο ιδιωτικός τομέας έχει κοινό στόχο: Τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων. Η μεν δημόσια διοίκηση στοχεύει στην συμμόρφωση για να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον και η ιδιωτική επιχείρηση για να παράγει καλύτερα προϊόντα για τον καταναλωτή, αξιοποιώντας στο μέγιστο τη φήμη της. Πλέον, ο έλεγχος των επιχειρήσεων στα πεδία της ασφάλειας τροφίμου, των βιομηχανικών προϊόντων και της προστασίας του περιβάλλοντος πραγματοποιείται στη βάση της ανάλυσης του κινδύνου των επιχειρήσεων και έχει χαρακτήρα περισσότερο συμβουλευτικό παρά τιμωρητικό.

Μόλις πρόσφατα και πριν λίγες εβδομάδες, και πάλι με στόχο την βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ψηφίστηκε ο νέος νόμος 4982/2022 για τα Επιχειρηματικά Πάρκα, που εισήγαγε ένα νέο ευέλικτο πλαίσιο για την ανάπτυξη και λειτουργία των επιχειρηματικών πάρκων, με απλούστερες και ταχύτερες διαδικασίες, αφαιρώντας ταυτόχρονα πολλές ανώφελες εγκρίσεις της Διοίκησης. Ταχύτερες διαδικασίες μπορούν να οδηγήσουν σε προσέλκυση επενδύσεων στις βιομηχανικές περιοχές και στην ανάπτυξη συνολικά του βιομηχανικού κλάδου.

Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε το εμβληματικό έργο ψηφιοποίησης των διαδικασιών μέσω του gov.gr, που έχει διευκολύνει όχι μόνο τις επιχειρήσεις αλλά και την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών.

Όπως διαπιστώνει κανείς, οι πρωτοβουλίες δεν είναι λίγες και η πρόσφατη είδηση για τον δείκτη του Economist δεν ήταν παρά μια μικρή επιβράβευση στη μάχη που έχει επιδοθεί η χώρα για να βελτιώσει το επιχειρηματικό περιβάλλον. Τέτοιου είδους άλλωστε μεταρρυθμίσεις δεν έχουν γραμμή τερματισμού αλλά είναι ένας συνεχής αγώνας για να κερδίσουμε το στοίχημα, όχι μόνο της προσέλκυσης επενδύσεων αλλά της εδραίωσης εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους – επιχείρησης. Και με σοβαρό προγραμματισμό, συντονισμό και βούληση, έχουμε καταφέρει ήδη πολλά και μπορούμε ακόμη περισσότερα.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.