ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Εγνατία Οδός: Η ιδιωτικοποίηση και τα… εναλλακτικά σενάρια

11:27 - 24 Φεβ 2017 | ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Εγνατία Οδός: Η ιδιωτικοποίηση και τα… εναλλακτικά σενάρια
Με αφορμή την κλιμάκωση κινητοποιήσεων από πλευράς των εργαζομένων αλλά και κάποιες… «φωνές» από το εσωτερικό του φορέα, ακόμα και σε υψηλά κλιμάκια, επανερχόμαστε στο θέμα της Εγνατίας Οδού, περί αυτής η «εισαγωγή», και της ιδιωτικοποίησης-αξιοποίησής της.

Θεωρητικά, η διαδικασία αποκρατικοποίησης πηγαίνει για το προσεχές δίμηνο αν και άλλες πηγές θέλουν να χρειάζεται ολόκληρο το β’ τρίμηνο του έτους για να δούμε κάποιες εξελίξεις. Κι ενώ υποτίθεται ο χρόνος πιέζει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), υπάρχουν ανοιχτά μέτωπα και εκκρεμότητες όσον αφορά στους όρους, στη διάρκεια, στο ύψος των διοδίων ή την χωροθέτηση των σταθμών και σε άλλες λεπτομέρειες της παραχώρησης.

 

Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στο σχέδιο ιδιωτικοποίησης, ενώ η διοίκηση του φορέα έσπευσε να κάνει λόγο για «εναλλακτικές προτάσεις αξιοποίησης της Εγνατίας Οδού, σχετικές με την ανάπτυξη επιμέρους συνεργειών, την ανάπτυξη ΣΔΙΤ για ενεργειακά δίκτυα, την ενεργοποίηση σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών και τη δημιουργία κι εκμετάλλευση υποδομών Logistics, κατά μήκος του οδικού άξονα».

 

Σαν να λέμε, με άλλα λόγια, «υπάρχουν και άλλα μοντέλα αξιοποίησης πέραν της ιδιωτικοποίησης» ή μήπως «προ της ιδιωτικοποίησης»…; 

Για την ώρα, το ΤΑΙΠΕΔ έχει δημοσιεύσει την πρόσκληση εκδήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος, με στόχο την ολοκλήρωση του διαγωνισμού (προκήρυξη και κατάθεση δεσμευτικών προσφορών) εντός του έτους (αν και μοντέλο της παραχώρησης δεν έχει διευκρινιστεί.).

 

Ωστόσο, όπως λένε στην αγορά, ακόμη και αν τηρηθεί αυτό το χρονοδιάγραμμα, ανάδοχος είναι αδύνατο να υπάρξει πριν τις αρχές του 2018. Και ίσως αυτές οι εκκρεμότητες εξηγούν το γεγονός ότι οι εγχώριοι και διεθνείς κατασκευαστικοί όμιλοι ενδιαφέρονται για το project, πλην όμως… «κρατούν και μια πισινή» μέχρι να μάθουν λεπτομέρειες.

 

Που σχετίζονται με την χωροθέτηση των 10 νέων σταθμών, το ύψος των διοδίων, τη διάρκεια της σύμβασης (και με ποιον μοντέλο θα καθοριστεί), την κοστολόγηση της βαριάς συντήρησης του έργου που αποτελεί ένα θέμα που θα καθορίσει το τίμημα της παραχώρησης (ίσως φτάνει και τα 100 εκατ. ευρώ), το τι θα γίνει με το δάνειο της Πειραιώς (το οποίο πλέον, μαζί με τους τόκους, φέρεται να έχει… «πέσει» κάπου στα 120-130 εκατ. ευρώ) κ.λπ.

 

Το κατά πόσο έχουμε να κάνουμε με παρασκηνιακές κινήσεις που σχετίζονται με την ιδιωτικοποίηση του οδικού άξονα ή με τις γνωστές εσωτερικές αγκυλώσεις και καθυστερήσεις, θα φανεί προσεχώς. Πάντως, λογικά τα μεγάλα ελληνικά γκρουπ Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ,  ενδεχομένως η Intrakat κ.λπ., πιθανότατα κα ξένα σχήματα σαν τις Vinci, Hochtief παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις, επισημαίνοντας όμως τις ελλείψεις στην προετοιμασία του διαγωνισμού.

 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου 

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.