ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Horeca και τουρισμός μοχλοί τόνωσης του κλάδου τροφίμων και ποτών

07:49 - 29 Μαϊ 2018 | ΤΡΟΦΙΜΑ & ΠΟΤΑ
Horeca και τουρισμός μοχλοί τόνωσης του κλάδου τροφίμων και ποτών
Η ανάπτυξη του τουρισμού έχει πολλαπλά οφέλη για την εθνική οικονομία, σύμφωνα με όσα αναφέρει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στην τελευταία καμπάνια με τίτλο «Τουρισμός, αξία για όλους», που στόχο έχει να αναδείξει στο ευρύ κοινό τον πολλαπλασιαστικό ρόλο που παίζει ο τουρισμός για κάθε κλάδο, αλλά και να στηρίξει την ανάπτυξη τουριστικής συνείδησης στον κάθε πολίτη.

Σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα πρόσφατης μελέτης του SETE Intelligence, με τίτλο «Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2017» για κάθε 1 ευρώ τουριστικού εσόδου, το ΑΕΠ της χώρας αυξάνεται κατά 2,2 έως 2,65 ευρώ. Στις περιφέρειες της Κρήτης, του Ν. Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων, ο τουρισμός συνεισφέρει άμεσα στη δημιουργία άνω του 47,4% του ΑΕΠ των εν λόγω προορισμών. Οι τρεις αυτές περιφέρειες έχουν από τα υψηλότερα κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη χώρα, τεκμηριώνοντας την άποψη ότι ο τουρισμός οδηγεί σε βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των περιοχών στις οποίες παρουσιάζει ανάπτυξη.

Τουρισμός και τρόφιμα

Στο φόντο αυτό ο ΣΕΤΕ επισημαίνει ότι 50% των πωλήσεων επιχειρήσεων ειδών διατροφής και κρασιού απευθύνονται στον τουρισμό , Ενδεικτικό είναι ότι όπως ανέφεραν στελέχη της γαλακτοβιομηχανίας ΜΕΒΓΑΛ το ποσοστό του τζίρου από τον κλάδο HORECA ανέρχεται στο 5%, από 2% που είχε πέσει τα προηγούμενα χρόνια. Μάλιστα με συντονισμένες κινήσεις στο πλαίσιο μιας συνολικής στρατηγικής που υλοποιεί εδώ και δύο χρόνια η οικογένεια Χατζάκου στοχεύει να φτάσει και πάλι να έχει έσοδα από τον κλάδο HORECA που θα φτάνουν και πάλι το 10%.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Ελληνικού κρασιού αλλά και των αποσταγμάτων που και τα δύο «παλεύουν» να ξεφύγουν από τη λογική του «χύμα». «Μόνο με επώνυμα προϊόντα μπορούν οι τουρίστες να έλθουν κοντά στην Ελληνική παραγωγή και να αναζητήσουν τα προϊόντα μας στο εξωτερικό» αναφέρουν παράγοντες του κλάδου. Παραπέμπουν δε στο Ελληνικό κρασί που τα τελευταία χρόνια έχει κάνει άλματα προόδου επενδύοντας σε ελληνικές ποικιλίες και επώνυμα σήματα.

Κρασί κι επώνυμο τσίπουρο πρεσβευτές της Ελλάδας

Έτσι, σύμφωνα με την Κεντρική Συνεταιριστική Ένωση Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), οι ελληνικές εξαγωγές οίνων προς χώρες της Ε.Ε. παρουσιάζουν ανάπτυξη της τάξης του 0,47% (52.592.841 € /2016  -  52.841.750 €/2017), ενώ αύξηση της τάξης του 11,10% καταγράφεται σε σχέση με το μέσο όρο 5ετίας. Βελτιωμένη παρουσιάζεται και η μεταβολή της μέσης τιμής  πώλησης των ελληνικών οίνων προς τις χώρες της Ε.Ε. κατά + 2,91% (2,07 €/kg /2016  -  2,13 €/kg /2017, λόγω της ανάδειξης των επώνυμων οίνων τα τελευταία χρόνια και λόγω τουρισμού. Επίσης αύξηση της τάξης του 7,21% κατέγραψαν σε ποσότητα οι εξαγωγές προς  Τρίτες Χώρες, (4.837 tn/2016  -  5.186 tn/2017), ενώ αύξηση καταγράφεται κατά 13,40% σε σχέση και με το μέσο όρο της προηγούμενης 5ετίας.

Αντίστοιχα και ο κλάδος των αποσταγμάτων έχει μεγάλο σύμμαχο τον τουρισμό, που κατά τα 2/3 παράγει προϊόντα για εξαγωγές. Σύμφωνα με παράγοντες του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών ο τουρισμός είναι το καλύτερο εργαλείο για την ανάδειξη του Ελληνικού αποστάγματος. Ωστόσο απαιτείται να είναι επώνυμο και να ξεφύγει από τη λογική του «χύμα» για να έχει τύχη στις διεθνείς αγορές αλλά και να τονώσει την εγχώρια προστιθέμενη αξία

Η συνεισφορά

Έτσι σύμφωνα με τη μελέτη του ΣΕΤΕ στο 10,3% του ΑΕΠ ανήλθε η άμεση συνεισφορά του τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2017. Σύμφωνα με τον SETE Intelligence, η άμεση συνεισφορά του τουρισμού στη διαμόρφωση του ΑΕΠ ανήλθε στο 10,3% ή σε περίπου 18,3 δισ. ευρώ, αυξημένη κατά +9,3% σε σύγκριση με το 2016. Συνυπολογίζοντας και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη, η συνολική συνεισφορά ανέρχεται μεταξύ 40,3 δισ. ευρώ και 48,5 δισ. ευρώ, δηλαδή κυμάνθηκε μεταξύ 22,6% του ΑΕΠ και 27,3% του ΑΕΠ, καθιστώντας τον τουρισμό βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας.

Μάλιστα, από τα έσοδα από τον τουρισμό, περισσότερο από το 90% προέρχεται από το εξωτερικό, καθιστώντας τον τουρισμό σχεδόν αμιγώς εξαγωγική δραστηριότητα.

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 08:56 - 29 Μαϊ 2018
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.