ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Βερολίνο: Νέος σταθμός στην πορεία του τσίπουρου προς τον κόσμο

10:07 - 05 Νοε 2019 | ΤΡΟΦΙΜΑ & ΠΟΤΑ
Βερολίνο: Νέος σταθμός στην πορεία του τσίπουρου προς τον κόσμο
Βήμα – βήμα οι Έλληνες αποσταγματοποιοί προχωρούν στην προσπάθεια να βάλουν τα προϊόντα τους σε μια διαφορετική φόρμα κατανάλωσης από την υφιστάμενη, δηλαδή πέρα από τη συνοδεία φαγητού ή μεζέ στο χώρο του μπαρ. Άλλωστε με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που ζητούν αύξηση του ΕΦΚ των ελληνικών αποσταγμάτων να εκκρεμούν προς εφαρμογή, η ελληνική ποτοποιία θα πρέπει να βρει διεξόδους επιβίωσης και ανάπτυξης νέων αγορών. Μάλιστα με τη βοήθεια του Enterprise Greece τα τελευταία χρόνια έχει σημαντική παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις.

Σημειώνεται ότι η ελληνική ποτοποιία εκπροσωπείται από 253 μονάδες παραγωγής ενώ συνολικά 14.000 επιχειρήσεις έχουν βασική οικονομική δραστηριότητα τα αλκοολούχα ποτά. Σύμφωνα, μάλιστα, με στοιχεία του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), 13.838 είναι οι άμεσα εργαζόμενοι στον κλάδο παραγωγής και διακίνησης αλκοολούχων και 31.600 εργαζόμενοι στην αλυσίδα αξίας του κλάδου.

Παράλληλα, ο  κλάδος των αλκοολούχων ποτών σημειώνει σταδιακή μείωση του εμπορικού του ελλείμματος. Συγκεκριμένα, ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών έχει μειώσει σημαντικά το έλλειμμά του από €152 εκατ. το 2010, σε €76 εκατ. το 2016.

Έκθεση “Bar Convent Berlin 2019”

Στο φόντο αυτό με μεγάλη επιτυχία, υψηλή επισκεψιμότητα και τις καλύτερες εντυπώσεις ολοκληρώθηκε με πρωτοβουλία του Σ.Ε.Α.Ο.Π. μία σημαντική ενέργεια διεθνούς προβολής των Ελληνικών Αποσταγμάτων, μέσω της διοργάνωσης εθνικής συμμετοχής με περίπτερο στην επαγγελματική Έκθεση “Bar Convent Berlin 2019”.

Το Bar Convent Berlin ήταν μία συνειδητή επιλογή καθώς αποτελεί εδώ και δώδεκα χρόνια το σημαντικότερο διεθνές γεγονός για τη βιομηχανία των μπαρ και των οινοπνευματωδών, προσελκύει κυρίως το προσωπικό των μπαρ, το οποίο έχει την ευκαιρία να γνωρίσει και να εξοικειωθεί γενικότερα με τις νεότερες τάσεις στον κλάδο. Ενδεικτική του μεγέθους της Έκθεσης είναι και η υψηλή συμμετοχή, 46 εκθέτες από 48 χώρες και 15.000 επισκέπτες με άνω του 50% να προέρχεται όχι μόνο από την Ευρώπη, αλλά και την Ασία, συμπεριλαμβανομένης Κίνας και Ινδίας ενώ συνολικά προβλήθηκαν 1.200 brands.

Σύνδεση των αποσταγμάτων με το μπαρ

Όπως δήλωσε με αφορμή το γεγονός της συμμετοχής ο Πρόεδρος του Σ.Ε.Α.Ο.Π,  κ. Νίκος Καλογιάννης “Στόχος της παρουσίας μας στο BCB ήταν να δημιουργηθούν οι προσλαμβάνουσες που θα συνδέσουν τα Ελληνικά Αποστάγματα με τον χώρο του μπαρ, εκσυγχρονίζοντας, εξελίσσοντας και επανατοποθετώντας τα διεθνώς με τρόπο δημιουργικό. Το εγχείρημα της συμμετοχής με το Taste the Greek Spirit στο μεγαλύτερο Bar Show στον Κόσμο ήταν αποτέλεσμα συντονισμένης προσπάθειας, πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Enterprise Greeece και υλοποιήθηκε από το Aegean Coctails & Spiritis”.

Το Περίπτερο του Σ.Ε.Α.Ο.Π., διαμορφωμένο ως Bar, με την προτροπή “TASTE the GREEK SPIRIT”, κατάφερε να «ιντριγκάρει» και να προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον. Οι επισκέπτες του Περιπτέρου, οι οποίοι ξεπέρασαν τους 700, είχαν την ευκαιρία πρώτα να ενημερωθούν και στη συνέχεια να γευτούν, δοκιμάζοντας ευρηματικά κοκτέιλ με γνήσιο “άρωμα Ελλάδας”. Από το στοχευμένο κοινό στο οποίο είχε κοινοποιηθεί η παρουσία του “Taste the Greek Spirit” περισσότερα από 300 άτομα έδωσαν το παρόν (κυρίως Bartenders, Managers και Επιχειρηματίες). Τα Ελληνικά Αποστάγματα προσφέρθηκαν σε όλους για γευστική δοκιμή, μετά από μία σύντομη επεξήγηση του τρόπου παρασκευής κάθε κατηγορίας και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε Αποστάγματος. Παρουσιάσθηκαν κυρίως το  ούζο, το τσίπουρο (απλό & παλαιωμένο) και η μαστίχα αλλά και άλλα προϊόντα της ελληνικής ποτοποιίας/αποσταγματοποιίας (συνολικά 14 Παραγωγοί, μέλη του ΣΕΑΟΠ και 23 brands).

Για μία εκ βαθέων γνωριμία του trade κοινού με τα Ελληνικά Αποστάγματα και τις δυνατότητες χρήσης τους στο Bar, τη δεύτερη ημέρα της Έκθεσης πραγματοποιήθηκε σεμινάριο για το trade κοινό με ομιλητές τους Ντένη Καλλιβωκά (Aegean Cocktails & Spirits) και Δημήτρη Κιάκο (ιδιοκτήτη «The Gin Joint», συνιδιοκτήτη «To Λοκάλι», o μοναδικός μη Βρετανός Member του The Gin Guild) οι οποίοι μετέφεραν όλα τα απαραίτητα στοιχεία για τη μακρά ιστορία, τον τρόπο παραγωγής και τη μοναδικότητα των Ελληνικών Αποσταγμάτων.

Η στρέβλωση με το λαθρεμπόριο

Το μείζον πάντως θέμα για την Ελλάδα πέρα από το να πείσει ότι το τσίπουρο είναι και ποτό πέρα από συνοδευτικό φαγητού είναι να διαχειριστεί μια χαώδη κατάσταση στον κλάδο των αλκοολούχων, που μετά και την επικείμενη απόφαση του Ευρωδικαστηρίου εκτιμάται ότι θα ενταθεί. Σύμφωνα με το Δικαστήριο αλλά και με όσα επανειλημμένα έχει πει στο παρελθόν η Επιτροπή, η Ελλάδα εφαρμόζοντας τους μειωμένους συντελεστές γα το τσίπουρο και την τσικουδιά παραβιάζει τους κανόνες της ΕΕ, δεδομένου ότι ευνοεί την εγχώρια παραγωγή αυτών των αλκοολούχων ποτών. Η Επιτροπή τονίζει ότι αυτό έρχεται σε αντίθεση με την αρχή που απαγορεύει την εσωτερική φορολογία, η οποία συνεπάγεται έμμεση προστασία των εγχώριων προϊόντων ή επιβολή στα προϊόντα άλλων κρατών - μελών οιωνδήποτε εσωτερικών φόρων ανωτέρων από εκείνους που επιβαρύνουν ομοειδή εθνικά προϊόντα.

Με δεδομένη την πίεση της ΕΕ λόγω και της έξαρσης του λαθρεμπορίου ο κλάδος εδώ και καιρό ζητεί εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τα χύμα αποστάγματα που κυκλοφορούν σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτα, της προστασίας της δημόσιας υγείας καθώς και της διευκόλυνσης του έργου όλων των ελεγκτικών υπηρεσιών.

Όπως τονίζεται ο εξορθολογισμός της αγοράς θα δώσει ώθηση σε ένα κλάδο που στηρίζει τις εξαγωγές, την ποιοτική διάσταση του τουριστικού προϊόντος αλλά και την απασχόληση ειδικά στην περιφέρεια. Μάλιστα σύμφωνα με τα ευρήματα μελέτης του ΙΟΒΕ τον Φεβρουάριο του 2018 για τα αλκοολούχα, ο κλάδος συνεισφέρει στο ΑΕΠ €1,5 δισεκατομμύρια και στηρίζει περισσότερες από 31 χιλιάδες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης στο σύνολο της οικονομίας.

Κατ’ εκτίμηση των ενώσεων των επιχειρήσεων αλκοολούχων ποτών τουλάχιστον 8 εκ. φιάλες το χρόνο, διαφεύγουν της φορολόγησης και το 1/5 της συνολικής κατανάλωσης είναι προϊόν λαθρεμπορίου σύμφωνα με στελέχη της αγοράς. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει τον υψηλότερο ΕΦΚ στα αλκοολούχα στην ΕΕ-28 με βάση το μέσο κατά κεφαλήν εισόδημα (την 6η θέση σε απόλυτες τιμές) και συγκαταλέγεται στην 1η θέση σε σχέση με γειτονικές (πλην της Τουρκίας) και τουριστικά ανταγωνιστικές χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πάντα σε σχέση με το ύψος του ΕΦΚ στα αλκοολούχα.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.