ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τα λιμάνια Θεσσαλονίκης και Πειραιά ευρωπαϊκές πύλες εισόδου για Ινδία – Κίνα (αλλά θα πουληθούν)

22:08 - 15 Νοε 2012 | ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Τα λιμάνια Θεσσαλονίκης και Πειραιά ευρωπαϊκές πύλες εισόδου για Ινδία – Κίνα (αλλά θα πουληθούν)
Στο στόχαστρο τουρκικών επιχειρήσεων οι μαρίνες.

«Η συμμετοχή των ιδιωτών θα γίνει κυρίως μέσω συμβάσεων παραχωρήσεων σε συνάφεια με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων» σημείωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Μουσουρούλης παρουσιάζοντας την πολιτική της κυβέρνησης για την αξιοποίησης των λιμανιών της χώρας. Ωστόσο «έδειξε» το ΤΑΙΠΕΔ ως έχοντα το τελικό λόγο για τη διαδικασία και τη μορφή παραχώρησης.

«Μετά από μελέτη των πλεονεκτημάτων και χαρακτηριστικών κάθε Λιμένα και βάσει του επενδυτικού ενδιαφέροντος, το ΤΑΙΠΕΔ, με την υποστήριξη των «Αρχών», ύστερα από διεθνείς διαγωνιστικές διαδικασίες, θα παραχωρεί σε ιδιώτες επενδυτές με κατάλληλη εμπειρία και θέση στην παγκόσμια αγορά, το δικαίωμα αξιοποίησης δραστηριότητας ή ομάδων δραστηριοτήτων, έναντι συμφωνημένου ανταλλάγματος και υποχρέωσης υλοποίησης αναγκαίων επενδύσεων» σημείωσε ο κ. Μουσουρούλης.

 

«Οικοπεδούχος» το δημόσιο


Ο υπουργός θέλησε να ξεκαθαρίσει, έπειτα από σχετικό ερώτημα ότι «σε κάθε περίπτωση όλες οι λύσεις θα εφαρμοστούν με τον πλέον συμφέροντα τρόπο για την εθνική οικονομία και υπό το μοντέλο όπου «οικοπεδούχος» παραμένει πάντοτε το ελληνικό δημόσιο (landlord model) και η εποπτεία θα ανήκει επίσης, όπως προανέφερα, σε φορέα του δημοσίου, εν προκειμένω τη Ρυθμιστική Αρχή». Άλλωστε υπάρχει έντονος προβληματισμός για το ενδεχόμενο να πωληθούν λιμάνια αντί να επιλεγούν για την αξιοποίηση για συμβάσεις παραχώρησης.

 

Πάντως ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του έσπευσε να κάνει λόγω για ασαφή κριτήρια. «Οι σημερινές ανακοινώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κατά βάση περιέχουν μόνο γενικές αναφορές δηλωτικές των γνωστών κυβερνητικών προθέσεων. Προκαλούν σύγχυση και ανησυχία παρά δίνουν απαντήσεις σε ουσιαστικά ερωτήματα.

Ο κ. Υπουργός επιβεβαίωσε για μία ακόμη φορά την πρόθεση της κυβέρνησης να ολοκληρώσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των λιμανιών χωρίς να είναι σε θέση να ενημερώσει με ποιο τρόπο θα γίνει αυτή η εκποίηση, παραπέμποντας στα αποτελέσματα μελέτης που θα ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο του 2013. Αποδεικνύεται δηλαδή ότι η επιλογή της κυβέρνησης να προχωρήσει στις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών γίνεται με γνώμονα τις δογματικές νεοφιλελεύθερες εμμονές που κυριαρχούν καθώς και την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων και όχι με κριτήριο τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος».

 

Νέο εποπτικό όργανο

 

Ο υπουργός εξήγγειλε τη δημιουργία Αρχής Λιμένων, δηλαδή ενός εποπτικού οργάνου στη σφαίρα των αρμοδιοτήτων του οποίου θα είναι ο έλεγχος του συνόλου των ζητημάτων κατά περίπτωση των λιμενικών αξόνων, που επίσης δημιουργούνται όπως εξαγγέλθηκε.

Πρόκειται για τους τρεις βασικούς άξονες που αναφέρονται με επίκεντρο τα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Πάτρας αλλά και το λιμάνι του Ηρακλείου ως επίκεντρου του κρητικού άξονα λιμένων.

Σημειώνεται ότι προβλέπεται η κατάργηση των Λιμενικών Ταμείων. «Σε δεύτερη φάση, οι «Αρχές» θα προσκαλέσουν τα υφιστάμενα Λιμενικά Ταμεία (Λ.Τ.) σε συγχώνευση δια απορροφήσεως σε εθελοντική βάση. Η πρόσκληση θα απευθύνεται στα Λ.Τ. που θα περιληφθούν σε κατάλογο ο οποίος θα καταρτισθεί με βάση την εθνική στρατηγική και γεωγραφικά και άλλα κριτήρια, καθορίζοντας ταυτόχρονα τους όρους και προϋποθέσεις των συγχωνεύσεων. Όσα Λ.Τ. δεν ανταποκριθούν θετικά, εντός προθεσμίας από την έκδοση της πρόσκλησης, θα διατηρήσουν το σημερινό καθεστώς για συγκεκριμένη μεταβατική περίοδο. Έως τη λήξη της μεταβατικής περιόδου, το Υπουργείο Ναυτιλίας σε στενή συνεργασία με τα Υπουργεία Εσωτερικών, αλλά και Οικονομικών, θα θέσουν σε διαβούλευση ένα ολοκληρωμένο σχέδιο συνενώσεων Λ.Τ. σε νέες «Αρχές», με σκοπό τη συντονισμένη εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής σε όλη την επικράτεια» τόνισε ο υπουργός.

Στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη θα βρεθούν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος λόγω της εγγύτητάς τους στις αναπτυσσόμενες οικονομίες της Κίνας και της Ινδίας, μια και διασφαλίζουν οικονομία καυσίμων στα πλοία, που αποφεύγουν τη διέλευση της Μεσογείου μέχρι να φτάσουν στα λιμάνια του βορρά. Επιπλέον για τις μαρίνες αυξημένο είναι το ενδιαφέρον Τούρκων επενδυτών.

Τελευταία τροποποίηση στις 09:38 - 16 Νοε 2012
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.