ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Παιχνίδι για λίγους η αγορά εμφιαλωμένου νερού

00:09 - 01 Απρ 2013 | ΥΔΡΕΥΣΗ
Λίγοι απομένουν οι μεγάλοι παίκτες για την αγορά εμφιαλωμένου νερού.

Σε παιχνίδι για λίγους και συγκεκριμένα για δύο επιχειρηματίες τον Πέτρο Σεπετά που ελέγχει την Βίκος και του Γιάννη Χήτο που διοικεί την εταιρεία Ζαγόρι εξελίσσεται η αγορά του εμφιαλωμένου νερού. Το κλείσιμο της μονάδας παραγωγής του επώνυμου σήματος Λουτράκι από την Pepsico HBH που έλεγχε -βάσει αξίας- το 8% της αγοράς, το λουκέτο της μονάδας Λυττός στη Κρήτη από την Coca Cola που στην τοπική αγορά έπαιζε με διψήφιο ποσοστό, αλλά και το λουκέτο στην μονάδα Προβής στο Λουτράκι (μετά από παρέμβαση του ΕΦΕΤ) φέρνει τα πάνω κάτω στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού.

 

Οι παραπάνω εξελίξεις όπως ήταν και το αναμενόμενο έχει σημάνει συναγερμό στις εταιρείες του κλάδου, οι οποίες επιχειρούν -τουλάχιστον στα καταστήματα σούπερ μάρκετ- να αναθερμάνουν τη ζήτηση μέσα από «γενναίες» προσφορές και εκπτώσεις. Περισσότερο σκληρή από φέτος αναμένεται να είναι η μάχη ανάμεσα στις ηγέτιδες δυνάμεις του κλάδου, την «Χήτος» που διακινεί το σήμα «Ζαγόρι» και την «Ηπειρώτικη Βιομηχανία Εμφιαλώσεως» η οποία ελέγχει το νερό «Βίκος». Αν και η κόντρα των δυο εταιρειών χρονολογείται πριν από το 2000, το τελευταίο διάστημα έχει χτυπήσει «κόκκινο» λόγω και της οικονομικής κρίσης. Στο πλαίσιο αυτό, οι καταναλωτές είτε περιορίζουν τις αγορές τους είτε στρέφονται σε οικονομικότερες λύσεις. Ως εκ τούτου, παρατηρείται αύξηση των πωλήσεων εμφιαλωμένων νερών ιδιωτικής ετικέτας (private label) εις βάρος των επώνυμων προϊόντων. Το ποσοστό συμμετοχής των προϊόντων ιδιωτικής εττικέτας στις συνολικές πωλήσεις εμφιαλωμένων νερών (σε αξία) μέσω των σούπερ μάρκετ εκτιμάται γύρω στο 10% τον τελευταίο χρόνο, παρουσιάζοντας ανοδικές τάσεις. Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μερίδιο επί του όγκου παραγωγής καταλαμβάνουν τα μεταλλικά νερά (72% περίπου) και ακολουθούν τα επιτραπέζια και ανθρακούχα νερά.

 

Παρά το ότι Βίκος και Χήτος κρατούν ερμητικά κλειστά τα στόματά τους όσον αφορά τα μερίδια αγοράς που ελέγχουν πληροφορίες του reporter.gr λένε ότι και δύο παίκτες μαζί καταλαμβάνουν βάσει των πραγματοποιηθέντων πωλήσεων τους μερίδιο αγοράς που αγγίζει και κάποιες χρονιές ξεπερνά το 40%. Κι ενώ η Βίκος εμφανίζεται να έχει τον πρώτο λόγο στα σούπερ μάρκετ -όπου και παίζει δυνατά εκτός από το ομώνυμο προϊόν και με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας- το Ζαγόρι του Χήτου εμφανίζεται να κατέχει περίοπτη θέση στην κρύα αγορά. Στο ερώτημα δε αν μπορούν οι δύο αυτοί παίκτες να καλύψουν τα κενά που δημιουργήθηκαν στην αγορά από τα "λουκέτα" η απάντηση είναι κάθετα ναι καθώς και οι δύο τα προηγούμενα χρόνια πραγματοποίησαν σειρά επενδύσεων για επέκταση της παραγωγικής τους δραστηριότητας. Συγκεκριμένα οι επενδύσεις της οικογένειας Σεπετά την τελευταία πενταετία άγγιξαν τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ περίπου οι μισές έγιναν από την οικογένεια Χήτου.

 

Ηπειρώτική κόντρα

 

Η «κόντρα» των δύο Ηπειρωτών επιχειρηματιών, επεκτείνεται και εκτός συνόρων, ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό που η αγορά των εμφιαλωμένων νερών στην Ελλάδα έχει υποστεί κάμψη περίπου 15%. Το εμφιαλωμένο νερό της «Βίκος» εξάγεται σε Γερμανία, Ιταλία, Ελβετία, Μάλτα, Ρουμανία, Βουλγαρία, Αλβανία, Σκόπια, Ηνωμένες Πολιτείας, Κίνα και Λίβανο. Επίσης, ο Πέτρος Σεπετάς, έχει κλείσει συμφωνία με τα Lidl, εκτός από την Ελλάδα, να εξάγει αναψυκτικά και τσάι στα Lidl Βουλγαρίας. Ρουμανίας και Κύπρου. Το ποσοστό των εξαγωγών της «Βίκος» ανέρχεται στο 12% επί των συνολικών πωλήσεων, παρουσιάζοντας αυξητική τάση.


Το «Ζαγόρι»... από την άλλη οι εξαγωγές του οποίου ανέρχονται ήδη στο 8%-10% του συνόλου της παραγωγής ταξιδεύει στην Αλβανία, την ΠΓΔΜ, το Κόσοβο, τη Ολλανδία, την Γερμανία, στην Αμερική, ενώ μόλις πέρυσι -δυστυχώς- προστέθηκε και η Κύπρος.

 

Επιθετική τιμολογιακή πολιτική

 

Επειδή όμως ποτέ δεν πρέπει να υποτιμάς τον αντίπαλο, όσον αφορά τους υπόλοιπους μεγάλους παίκτες της ελληνικής αγοράς και συγκεκριμένα τη Nestle (Perrier), την Αθηναϊκή Ζυθοποιία (ΙΟΛΗ) και την Coca Cola (Aυρα) μολονότι το εμφιαλωμένο νερό δεν αποτελεί βασικό τους αντικείμενο δράσης αναμένεται και αυτές να ακολουθήσουν μία επιθετική προϊοντική η τιμολογιακή πολιτική στα συγκεκριμένα προϊόντα προκειμένου να διατηρήσουν τα κεκτημένα.

 

Δέσποινα Καραγιαννοπούλου

Τελευταία τροποποίηση στις 08:00 - 01 Απρ 2013
Copyright © 1999-2021 Premium S.A. All rights reserved.