ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Όταν το επιχείρημα της Aegean έγινε ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της

09:16 - 24 Μαρ 2016 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Όταν το επιχείρημα της Aegean έγινε ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής της
Ο απρόσκοπτος ανταγωνισμός στην ελληνική αεροπορική αγορά αποτέλεσε το βασικό επιχείρημα της Aegean προς την Κομισιόν, η οποία επέλεξε να βάλει φρένο, το 2011, στο αίτημα συγχώνευσης της εταιρείας με την Olympic Air, η οποία είχε περάσει στη χέρια του Ανδρέα Βγενόπουλου το 2009.

Με το επιχείρημα ότι η αγορά θα αποκτήσει μονοπωλιακά χαρακτηριστικά, η Κομισιόν δεν επέτρεψε τότε την υλοποίηση της συμφωνίας. Λίγο καιρό αργότερα, το Σεπτέμβριο του 2011, με το ίδιο επιχείρημα και λίγο διαφορετικές συνθήκες στο ελληνικό αεροπορικό τοπίο, η Aegean έλαβε το πολυπόθητο πράσινο φως από την Κομισιόν για την εξαγορά της Olympic Air από τον Ανδρέα Βγενόπουλο, ο οποίος αναζητούσε διακαώς τρόπους να «ξεφορτωθεί» το νέο του απόκτημα.

 

Βασικό επιχείρημα της Aegean απέναντι στις Ευρωπαϊκές Ρυθμιστικές Αρχές τότε ήταν ότι δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο εισόδου στην ελληνική αεροπορική αγορά, είτε σε πτήσεις εξωτερικού, ούτε όμως στο δίκτυο εσωτερικού. Η διστακτική είσοδος ξένων αερομεταφορέων σε πτήσεις εσωτερικού ήταν αυτή που επιβεβαίωσε την Aegean παρά το γεγονός ότι πρακτικά της προκαλούσε έναν πονοκέφαλο. Άλγος όμως απαραίτητο προκειμένου να «κλείσει» τα στόματα εκείνων που ήθελαν την εταιρεία να δημιουργεί μονοπώλιο στην ελληνική αγορά συντηρώντας σε υψηλά επίπεδα τις τιμές των εισιτηρίων ελλείψει ανταγωνισμού.

 

Η Aegean επέλεξε συνειδητά να επενδύσει στο δίκτυο εξωτερικού, διατηρώντας ωστόσο τη δραστηριότητά της στο εσωτερικό της χώρας με όχημα το νέο της απόκτημα, την Olympic Air. Η επιλογή της εξωστρέφειας φαίνεται ότι «της βγήκε» καθώς ενίσχυσε σημαντικά την επιβατική της κίνηση, τροφοδοτώντας με αυτό τον τρόπο τις επενδύσεις της σε στόλο και νέους προορισμούς. Όλα αυτά συνέβαιναν με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα να εντείνεται συνεχώς, γεγονός το οποίο οδήγησε σε μικρές αναταράξεις την εταιρεία, η οποία όμως βγήκε αλώβητη από τα κενά αέρος.

 

Σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν από τους «συμμάχους» της στη μάχη των Βρυξελλών, τη Ryanair. Με το βλέμμα στραμμένο στην συνεχή άνοδο του τουριστικού κύματος στη χώρα, η Ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους έχει κάνει δυναμική εμφάνιση, παρά το γεγονός ότι πριν από μόλις τρία χρόνια διαμήνυε ότι εάν οι ελληνικές αρχές δεν της φερθούν προνομιακά (σ.σ. μείωση τελών χρήσης αεροδρομίων κτλ) δεν θα πατήσει το πόδι της στην Ελλάδα. Και το πόδι της πάτησε και απλώθηκε τελικώς αποκτώντας μέσα σε 3 χρόνια ένα μερίδιο κοντά στο 20% της εγχώριας αγοράς.

 

Σήμερα οι δύο εταιρείες βρίσκονται εν μέσω αερομαχιών καθώς διεκδικούν ολοένα και αυξανόμενο μερίδιο στις πτήσεις εσωτερικού. Αρχής γενομένης από τη μάχη στην Κύπρο, όπου και οι δύο εταιρείες διεκδίκησαν το 2014 τις Κυπριακές Αερογραμμές (διαγωνισμός ο οποίος δεν προχώρησε τελικώς), πλέον βρίσκονται σε ένα διαρκές bras de fer. Στη μάχη της Κύπρου κέρδισε η Aegean μέσω της δημιουργίας βάσης εκεί, κερδίζοντας παράλληλα σημαντικό μερίδιο της εν λόγω αγοράς.

 

Πέρυσι το καλοκαίρι η Ryanair αποφάσισε να δημιουργήσει βάση στην Κέρκυρα, συνδέοντας το νησί με την Ευρώπη.  

 

Η προσοχή της Aegean είναι στραμμένη στην περίπτωση της ιταλικής αγοράς όπου ο Ιρλανδός O’ Leary κατάφερε μέσω σημαντικής συμπίεσης των τιμών να εκτοπίσει, την παραπαίουσα Alitalia. Σε αντίστοιχες κινήσεις προχωρά ο Ιρλανδός στη Ρουμανία, ενώ πλέον αποτελεί αντάξιο ανταγωνιστή της γερμανικής χαμηλού κόστους θυγατρικής της Lufthansa, Germanwings. Στη μάχη της Γερμανίας βέβαια έδωσε πόντους στη Ryanair, το τραγικό δυστύχημα της γερμανικής χαμηλού κόστους εταιρείας, που έπληξε ανεπανόρθωτα την εικόνα της.    

 

Το φετινό καλοκαίρι προμηνύεται θετικότατο για τον τουρισμό, γεγονός το οποίο βέβαια μένει να αποδειχθεί καθώς οι εξελίξεις στο προσφυγικό και την τρομοκρατία μπορούν ανά πάσα στιγμή να αλλάξουν άρδην το τοπίο. Σε περίπτωση όμως που επαληθευθούν οι προβλέψεις για σημαντικό κύμα τουριστών και οι δύο εταιρείες αναζητούν τρόπους αξιοποίησης της ευκαιρίας, ενισχύοντας τις διεθνείς πτήσεις.

 

Τα διεθνή δρομολόγια είναι αυτά που τροφοδοτούν τις πτήσεις εσωτερικού. Η Aegean έχει ήδη ενισχύσει τους προορισμούς της από/προς την Γαλλία (με 6 πόλεις), ενδυνάμωσε το δίκτυο της Γερμανίας, αλλά και του Hνωμένου Bασιλείου με γνώμονα το γεγονός πως οι 3 μεγαλύτεροι παίκτες του ελληνικού τουρισμού είναι η Γερμανία (με 2,6 δισ. ευρώ), το H.B (με 2,1 δισ. ευρώ) και η Γαλλία (με 1,7 δισ. ευρώ).

 

Παράλληλα ενδυναμώνει τόσο το εποχικό (Aπρίλιος / Mάιος - Σεπτέμβριος / Oκτώβριος) της πρόγραμμα όσο αυτό των ναυλωμένων πτήσεων (charter) απογειώνοντας το σύνολο του στόλου και πυκνώνοντας κατακόρυφα τα δρομολόγια transit.

 

Χαρά Αυγερινού

Τελευταία τροποποίηση στις 09:16 - 24 Μαρ 2016
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.