ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Στο κράτος και σε…απολύσεις προσβλέπουν οι αεροπορικές εταιρίες για σωτηρία

09:35 - 02 Μαϊ 2020 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Στο κράτος και σε…απολύσεις προσβλέπουν οι αεροπορικές εταιρίες για σωτηρία
Μετά από μια μακρά περίοδο ιδιωτικοποιήσεων και εκχώρησης μεγάλων μετοχικών πακέτων σε ιδιώτες αλλά και την ραγδαία ανάπτυξη των αερομεταφορών, λόγω και των εταιριών χαμηλού κόστους, ειδικά στην Ευρώπη, ο κύκλος αλλάζει. Κι εκεί που η σύζευξη «κράτος και αερομεταφορές» ήταν εξοβελιστέα, τώρα, πλέον είναι αναγκαία συνθήκη για τη σωτηρία. Βέβαια το «κερασάκι» είναι και οι χιλιάδες απολύσεις.

Ενδεικτική η αναφορά που έκανε ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης, σε διαδικτυακή συζήτηση (Webinar) που διοργάνωσε η Endeavor Rething. Ο επικεφαλής της Aegean τόνισε χαρακτηριστικά ότι «Η φάση που μπαίνουμε τώρα, η οποία για κάποιους είναι επιστροφή στην κανονικότητα δεν ισχύει για μας. Εμείς, για να γυρίσουμε στα επίπεδα δραστηριότητας που ήμασταν πριν την κρίση, θα πάρουμε δύο με τρία χρόνια. Δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που ασχολείται μαζί μας και είναι άμεση η δυσκολία που θα έχουμε, η επιλογή ή ο τρόπος που θα γίνει. [...] Και προφανώς η απομάκρυνση, η απόλυση είναι το πιο σκληρό. Όμως όταν δεν έχεις παραγωγή για κάποιους μήνες και δεν ξέρεις και πόσο θα κρατήσει (σ.σ.: η κρίση) δεν έχεις και επιλογές. Αυτή είναι η δυσκολία της σημερινής-αυριανής ημέρας. Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης απασχόλησης από το κράτος το οποίο να μας βοηθήσει όλους και ιδιαίτερα εμάς που είμαστε τόσο πολύ πληττόμενοι να κρατήσουμε περισσότερο κόσμο ή να τους δίνουμε κάτι περισσότερο από αυτό που μπορούμε.»

Στην Ευρώπη

Στο μεταξύ, η Lufthansa διαπραγματεύεται ένα πακέτο διάσωσης 10 δισ. ευρώ που θα οδηγήσει στον έλεγχο μεριδίου 25,1% στην εταιρεία από το γερμανικό δημόσιο, έγραψε τo Der Spiegel. Από το συνολικό ποσό, 5,5 δισ. ευρώ θα δοθούν υπό τη μορφή μετοχών χωρίς δικαίωμα ψήφου, για τα οποία η γερμανική κυβέρνηση ζητά ένα κουπόνι 9%, αναφέρει το δημοσίευμα. Επιπλέον, 3,5 δισ. ευρώ σε δάνεια θα χορηγηθούν από την κρατική τράπεζα Kreditanstalt für Wiederaufbau (KFW), σημειώνει η εφημερίδα, προσθέτοντας ότι το Βέλγιο, η Αυστρία και η Ελβετία ενδέχεται να συνδράμουν στο «πακέτο».

Η Lufthansa αρνήθηκε να σχολιάσει αλλά πηγή της γερμανικής κυβέρνησης σχολίασε στο Reuters ότι οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονταν. Στο μεταξύ, ο Γερμανός ΥΠΟΙΚ Olaf Scholz, δήλωσε στην εφημερίδα Passauer Neue Presse ότι «οι φορολογούμενοι μπορούν να βασίζονται σε εμάς ότι δεν θα κάνουμε αυτές τις συζητήσεις με αφέλεια». Μένει να φανεί τι θα γίνει και στην Ελλάδα.

Την ίδια ώρα, με πακέτο βοήθειας ύψους 7 δισ. θα στηρίξει η γαλλική κυβέρνηση την αεροπορική εταιρεία Air France - KLM, ωστόσο, δεν εξετάζει την πιθανότητα κρατικοποίησής της, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομίας Μπρουνό Λεμέρ. Ο Γάλλος ΥΠΟΙΚ διευκρίνισε ότι η βοήθεια θα δοθεί με τη μορφή δανείων: 4 δισ. τραπεζικά δάνεια με κρατική εγγύηση και άλλα 3 δισ. απευθείας από το κράτος. «Πρέπει να σώσουμε την εθνική εταιρεία μας», είπε, χαρακτηρίζοντας «ιστορικό» αυτό το σχέδιο διάσωσης. «Τα αεροσκάφη της Air France είναι καθηλωμένα στο έδαφος, για αυτό πρέπει να την στηρίξουμε», τόνισε, προσθέτοντας ότι η βοήθεια θα δοθεί υπό την προϋπόθεση ότι ο όμιλος «θα γίνει η πιο φιλική προς το περιβάλλον αεροπορική εταιρεία στον πλανήτη». Ο υπουργός είπε, επίσης, ότι η κυβέρνηση επεξεργάζεται παράλληλα και ένα σχέδιο στήριξης της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Renault, ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η Air France/KLM προ ημερών, μέσω δηλώσεων του CEO της, είχε καταστήσει σαφές ότι μόνο με κρατική ενίσχυση θα μπορούσε να επιβιώσει.

Παράλληλα, και η ολλανδική κυβέρνηση σχεδιάζει να στηρίξει την KLM, τη θυγατρική του ομίλου Air France-KLM, με ποσό που θα φτάνει τα 2-4 δισεκατομμύρια ευρώ, ώστε να ξεπεράσει την κρίση στην οποία περιήλθε λόγω της πανδημίας του νέου κορονοϊού, ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας Βόπκε Χούκστρα. «Η κυβέρνηση έχει την πρόθεση να παράσχει οικονομική βοήθεια ύψους 2-4 δισεκ. ευρώ», είπε ο υπουργός σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στη Χάγη, διευκρινίζοντας ότι οι λεπτομέρειες είναι ακόμη στο στάδιο της επεξεργασίας. Πιθανότατα όμως θα περιλαμβάνουν έναν συνδυασμό τραπεζικών δανείων και κρατικών εγγυήσεων.

Τι λέει η ΙΑΤΑ

Άκρως απαισιόδοξες είναι και οι εκτιμήσεις που κάνει η IATA (Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών), για την πορεία της επιβατικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόμια το 2020. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IATA, η απώλεια των εσόδων για την ελληνική οικονομία από την κατακόρυφη μείωση της κίνησης ανέρχεται σε 10,1 δισ. δολάρια, ενώ η ζημιά για τις αεροπορικές εταιρείες εκτιμάται στα 3,8 δισ. δολάρια. Η ΙΑΤΑ μάλιστα προβλέπει ότι θα κινδυνέψουν περισσότερες από 233.200 θέσεις εργασίας οι οποίες συνδέονται με τον κλάδο των αερομεταφορών.

Έως και 12.000 θέσεις εργασίας σχεδιάζει να περικόψει η αεροπορική εταιρεία British Airways, λόγω του μακροχρόνιου αντίκτυπου του νέου κορονοϊού στη δραστηριότητά της, ανακοίνωσε η μητρική της εταιρεία, όμιλος IAG. Όπως αναφέρει το BBC, η αεροπορική η οποία απασχολεί περίπου 42.000 άτομα, είχε ήδη προειδοποιήσει για πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας.

Επίσης, τρεις χιλιάδες θέσεις εργασίας θα εξαφανιστούν από την μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους της Ευρώπης, καθώς το μέλλον των αερομεταφορών και του τουρισμού παραμένει σκοτεινό.

Η Ryanair προειδοποίησε για μια πολύ αργή ανάκαμψη του τομέα από την κρίση της πανδημίας και υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει άλλη λύση από την περικοπή του 15% σε σύνολο 19.000 εργαζομένων. Η εκτίμησή της είναι ότι θα περάσουν δυο χρόνια μέχρι η επιβατική κίνηση και οι τιμές να φθάσουν στα επίπεδα του 2019.

Σ’ ό,τι αφορά την Ευρώπη, η ανάλυση της IATA δείχνει ότι η πιθανή απώλεια εσόδων από τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς το τρέχον έτος έχει αυξηθεί στα 89 δισ. δολάρια και η ζήτηση επιβατών εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ΙΑΤΑ στην Ευρώπη Rafael Schvartzman, «κάθε δουλειά που δημιουργείται στον κλάδο των αερομεταφορών υποστηρίζει άλλες 24 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη οικονομία. Δυστυχώς, αυτό σημαίνει ότι όταν εξαφανίζονται οι αεροπορικές θέσεις εργασίας, ο αντίκτυπος αυξάνεται σε ολόκληρη την οικονομία. Η τελευταία μας εκτίμηση δείχνει ότι ο αριθμός των θέσεων εργασίας σε κίνδυνο έχει αυξηθεί σε 6,7 εκατομμύρια σε ολόκληρη την Ευρώπη».

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 12:32 - 02 Μαϊ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.