ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Αεροπορική αγορά:Mικρότερα τέλη για να «μαζευτεί» η ζημιά στο ΑΕΠ

09:55 - 12 Νοε 2020 | ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Αεροπορική αγορά:Mικρότερα τέλη για να «μαζευτεί» η ζημιά στο ΑΕΠ
Μια εναρμονισμένη ευρωπαϊκή πολιτική σε σχέση με τα αεροπορικά ταξίδια είναι κομβική για τη σταδιακή ομαλοποίηση της οικονομίας της φιλοξενίας και την επανασύνδεση των προορισμών. Αυτό τόνισαν χτες σε διαδικτυακή εκδήλωση με τίτλο «Οδηγώντας την Ελλάδα σε μία νέα αεροπορική πραγματικότητα – Leading Greece into a New Aviation Reality» κορυφαίοι παράγοντες της Ελληνικής αεροπορικής αγοράς.

«Χρειαζόμαστε, πέραν φυσικά του εμβολίου, τα πρωτόκολλα που πρέπει να είναι κοινά και ενιαία στα ταξίδια για την σταδιακή ανάκαμψη το 2021, την επανασύνδεση με προορισμούς εκτός Ευρώπης όπως οι ΗΠΑ και η Ασία, καθώς επίσης και περισσότερα τεστ. Δεν είμαστε γιατροί για να προβλέψουμε την πορεία της πανδημίας, χρειαζόμαστε ωστόσο τη δυνατότητα για έναν στοιχειώδη σχεδιασμό» τόνισε ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης τονίζοντας την ανάγκη να αποφευχθούν λάθη που έγιναν και το 2021.

 «Το βασικό πρόβλημα είναι τα πρωτοκόλλα που θα πρέπει να καθοριστούν σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο ώστε να υπάρχει προβλεψιμότητα και σχεδιασμός από όλη την τουριστική αλυσίδα, αεροπορικές, ξενοδόχους κ.τ.λ.. Αυτή είναι η διαφορά που θα πρέπει να έχει το 2021 σε σχέση με το 2020. Η συνεργασία στον κλάδο θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη το 2021, τόσο μεταξύ των τουριστικών φορέων όσο και μεταξύ των χωρών της Ευρώπης. Δεν είμαστε γιατροί για να προβλέψουμε την πορεία της πανδημίας, χρειαζόμαστε ωστόσο τη δυνατότητα να έχουμε έναν στοιχειώδη σχεδιασμό και προβλεψιμότητα» ανέφερε.

«Πρέπει να αποδεχτούμε πως ένα μέρος του 2021 θα είναι σαν τη φετινή χρονιά» τόνισε στην ίδια εκδήλωση ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης και προσέθεσε: «Το κλειδί για την ομαλή λειτουργία της επόμενης ταξιδιωτικής σεζόν είναι η ευρεία εφαρμογή των τεστ αντιγόνων (rapid test). Είναι ένα αξιόπιστο εργαλείο, το οποίο θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες να προγραμματίσουν τις διακοπές τους κανονικά, αντικαθιστώντας την οριζόντια γεωγραφική εφαρμογή ταξιδιωτικών κανόνων. Είμαστε σε συζήτηση με τα αεροδρόμια ώστε να ξεκινήσουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα για τα τεστ αντιγόνων και να δοκιμάσουμε την πρακτικότητά τους. Είμαι χαρούμενος που η πρότασή μου για τη δημιουργία Τεχνικής Ομάδας, μαζί με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, εγκρίθηκε από την Τουριστική Επιτροπή Διαχείρισης Κρίσεων, στην οποία συμμετέχει και η ΙΑΤΑ και η ACI, αποδεικνύοντας μια κοινή προσέγγιση για το μέλλον του τουρισμού και των ταξιδιών».

«Δεν μπορούμε να περιμένουμε για τη χειμερινή περίοδο ότι θα έχουμε τους κοινούς κανόνες στα ταξίδια, ωστόσο για την ερχόμενη άνοιξη θα πρέπει να έχει δοθεί λύση» σημείωσε από την από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών, κ. Γιάννης Παράσχης.

Σημειώνεται ότι το θέμα των κοινών κανόνων έθεσε και την προηγούμενη εβδομάδα σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου και ο Γιάννης Ρέτσος πρόεδρος του Συνδέσμου ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Πάντως για φέτος ο πήχης είναι πολύ χαμηλά. Ενδεικτικά ο κ. Παράσχης ανέφερε ότι η εκτιμώμενη κίνηση στο ΔΑΑ Ελευθέριος Βενιζέλος θα είναι στο 1/3: «Το κενό στα έσοδα θα είναι μεγάλο και η πρόβλεψη, σήμερα, για το 2021 είναι ότι δε θα έχουμε πάνω από το 50% της κίνησης που είχαμε το 2019. Με βάση τις εκτιμήσεις, μάλιστα, που αναφέρθηκαν χθες, η διεθνής αγορά δεν πρόκειται να ανακάμψει και να επανέλθει στα επίπεδα του 2019 πριν το 2023- 2024, με τα πρώτα σημάδια βελτίωσης να εμφανίζονται -δυστυχώς- από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 και μετά.

Βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα συγκριτικά με άλλες τα πήγε καλύτερα φέτος σύμφωνα με όσα ανέφεραν στελέχη της ΙΑΤΑ, που εκπροσωπεί περίπου 290 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως οι οποίες πραγματοποιούν το 82% της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας. «Η στρατηγική  μετά το πρώτο lockdown, με επιλεκτικά τεστ PCR με βάση τους εισερχόμενους επιβάτες αίροντας την καραντίνα, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να έχει χαμηλότερο ποσοστό πτώσης στις πωλήσεις εισιτηρίων του Ιουλίου και Αυγούστου  (‑58%), σε σύγκριση με παρόμοιες τουριστικές αγορές όπως η Γαλλία (-81%) , η Ιταλία (-81%), η Ισπανία (-85%), η Πορτογαλία (-81%) και η Κύπρος (-82%)», αναφέρουν από τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών,

«Καταφέραμε να διαχειριστούμε την κρίση αναλαμβάνοντας άμεσα δράση και θέτοντας αυστηρά μέτρα. Προκειμένου να καταφέρουμε να ξανανοίξουμε την τουριστική αγορά και τις αερομεταφορές, χρησιμοποιήσαμε ένα καινοτόμο σύστημα ανίχνευσης κρουσμάτων στα σύνορά μας, με τη φόρμα PLF και με QR Code, το οποίο μας επέτρεψε να αυξήσουμε σημαντικά την αποτελεσματικότητα των τεστ έως και 4 φορές περισσότερο, 2,5 φορές κατά μέσο όρο», επισήμανε ο Υπουργός Τουρισμού προσθέτοντας ότι «καμία χώρα δεν ήταν σε θέση να ελέγξει όλους τους επισκέπτες της, όμως στην Ελλάδα καταφέραμε να το κάνουμε τουλάχιστον σε μεγαλύτερο βαθμό από άλλες. Αυτό μας επέτρεψε να διατηρήσουμε τον έλεγχο, να έχουμε ένα χαμηλό αριθμό κρουσμάτων μέσα στο καλοκαίρι και αυτό είχε ως αποτέλεσμα η χώρα μας να είναι μία από τις τελευταίες που μπήκε στην αρνητική λίστα προορισμών».

Πάντως με βάση την εκτίμηση της ΙΑΤΑ το 2020 θα ταξιδέψουν πάνω από 30 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες, από και προς την Ελλάδα, μία μείωση κατά μέσο όρο της τάξης του 61% σε σύγκριση με το 2019. Τούτων δοθέντων με βάση όσα αναφέρθηκαν περίπου 10 δις θα λείψουν από την ελληνική οικονομία ενώ αναμένεται να τεθούν σε κίνδυνο περισσότερες από 273.000 θέσεις εργασίας. Γι’ αυτό όπως αναφέρθηκε από όλους τους εμπλεκόμενους στην αεροπορική αγορά  η ελληνική κυβέρνηση «να υποστηρίξει τις προσπάθειες για ενιαία ταξιδιωτικά πρωτόκολλα και  να προωθήσει ένα ενισχυμένο πρόγραμμα διαγνωστικών τεστ COVID-19 πριν το αεροπορικό ταξίδι, προκειμένου να διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας στους κλάδους των Αερομεταφορών και του Τουρισμού στην Ελλάδα».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν από την ΙΑΤΑ ο αερομεταφορές στην έχουν συμβολή (πρo κρίσης) άνω του 10% στο ΑΕΠ ή αλλιώς 19,7 δισ. δολάρια  στηρίζοντας συνολικά 457.000 θέσεις εργασίας. Μάλιστα από την ΙΑΤΑ ετέθη το θέμα των τελών αλλά και των μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.