ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Tα τέλη δικτύου "μπλοκάρουν" την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

07:32 - 28 Ιουν 2016 | ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Σε κρίσιμη καμπή εισέρχεται η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ καθώς υπουργείο και Socar δεν τα «βρήκαν» στο ύψος των τελών του δικτύου. Οι προσπάθειες του υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος Πάνου Σκουρλέτη για μια συμβιβαστική λύση στην αναθεώρηση των τελών δικτύου, που έλαβαν χώρα το προηγούμενο διάστημα δεν απέδωσαν με αποτέλεσμα η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ να εισηγηθεί στη ΡΑΕ αυξήσεις της τάξης του 69% που μεταφράζονται σε τελική αύξηση για τους καταναλωτές της τάξης του 23%-25%.

Ο κ. Σκουρλέτης που στο παρελθόν είχε χαρακτηρίσει «προκλητικές» τις αυξήσεις που ζητάει η εταιρία, φέρεται να έχει δώσει «γραμμή» στη ΡΑΕ να μην εγκρίνει αύξηση πάνω από 30%. Για να γίνει όμως αυτό, η ΡΑΕ θα πρέπει να προχωρήσει σε αναθεώρηση του Κανονισμού τιμολόγησης, ο οποίος προβλέπει απόδοση κεφαλαίων για το ΔΕΣΦΑ 11% ετησίως και αποτέλεσε τη βάση για την διαμόρφωση της προσφοράς της Socar για την εξαγορά του 66% της ελληνικής εταιρίας έναντι τιμήματος 400 εκατ. ευρώ.

 

Η εξέλιξη, έχει σύμφωνα με πληροφορίες προκαλέσει την δυσαρέσκεια των Αζέρων, οι οποίοι έχουν διαμηνύσει στο υπουργείο ότι στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να υπάρξει αναθεώρηση του τιμήματος, ενώ παράλληλα έχουν αποθαρρύνει το ενδιαφέρον των Ευρωπαίων επενδυτών για εξαγορά ποσοστού τουλάχιστον 17% του ΔΕΣΦΑ από τη Socar, όρος που έχει τεθεί ως προϋπόθεση από την ΕΕ για την έγκριση της εξαγοράς. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών αναμένεται να ενταθούν το επόμενο διάστημα καθώς στις 31 Αυγούστου λήγει η εγγυητική επιστολή που έχουν καταθέσει οι Αζέροι.

 

Τρία χρόνια μετά την υπογραφή της συμφωνίας (Αύγουστος 2013) η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ δείχνει να βρίσκεται στο κομβικότερο σημείο της, με τις δύο πλευρές να επιδιώκουν για διαφορετικούς λόγους περισσότερο το «ναυάγιο» παρά την ολοκλήρωση, αλλά παράλληλα να μην θέλουν να το χρεωθούν. Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Πάνος Σκουρλέτης δεν υπήρξε ποτέ υπέρμαχος της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ και αυτό δεν το έχει αποκρύψει, πολύ περισσότερο δε που η ολοκλήρωσή της θα τον υποχρεώσει να πάρει αποφάσεις με άμεσο πολιτικό κόστος.

 

Δεν θα ήθελε σε καμία περίπτωση ωστόσο να εμφανισθεί ως υπεύθυνος του «ναυαγίου» γι' αυτό και δεν είναι τυχαίες δηλώσεις του όπως «η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ θα ολοκληρωθεί μόλις η Socar βρει αγοραστή για το 17%» που μεταφέρουν ουσιαστικά την ευθύνη στην αζέρικη πλευρά και στην ΕΕ». Από την άλλη, οι Αζέροι που από την αρχή μπήκαν στο project του ΔΕΣΦΑ κυρίως για πολιτικούς λόγους, έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικές πιέσεις από την πτώση των τιμών του πετρελαίου και φυσικού αερίου και είναι αναγκασμένοι να περικόπτουν δαπάνες. Είναι δύσκολο ωστόσο να υπαναχωρήσουν στη συμφωνία γι΄αυτό και κινούνται προσεκτικά για να μην χρεωθούν το πιθανό και επιθυμητό ταυτόχρονα «ναύγιο».

 

Προσφάτως η Socar προχώρησε στο κλείσιμο διαφόρων γραφείων της ανά τον κόσμο, όχι όμως της Αθήνας, στέλνοντας εμμέσως μήνυμα προς την ελληνική πλευρά ότι δεν θα είναι αυτή που θα πάρει πάνω της το ενδεχόμενο «ναυάγιο». «Δεν θα κλείσουμε τα γραφεία μας στην Ελλάδα μέχρι να ολοκληρωθεί η αγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ», ανέφερε η Socar, σύμφωνα με δημοσιεύματα του αζέρικου Τύπου.

 

Χ.Λ.

Copyright © 1999-2022 Premium S.A. All rights reserved.