ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Το LNG δίνει στην Ελλάδα ισχυρό πλεονέκτημα Κύριο

08:49 - 30 Δεκ 2016 | ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Η τελευταία αυξημένη ζήτηση για ηλεκτρικό ρεύμα λόγω της προσωρινής παύσης λειτουργίας πυρηνικών εργοστασίων στη Γαλλία, έχει αναδείξει τη σημασία της ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Σημειώνεται ότι το έλλειμμα της ηλεκτροπαραγωγής των πυρηνικών της Γαλλίας καλύπτεται πανευρωπαϊκά από τις μονάδες φυσικού αερίου, που βασίζονται κύρια σε ποσότητες από τη Ρωσία αλλά και το LNG. Κι αυτό το γεγονός αναδεικνύει, λόγω των υπαρχόντων υποδομών αλλά και των υπό σχεδίαση, την Ελλάδα εν δυνάμει παίκτη στη διεθνή αγορά λόγω εγγύτητας με τις περιοχές παραγωγής (Κατάρ, Κύπρο, Ισραήλ, Αλγερία, Αίγυπτο).
Σημειώνεται ότι συνολικά το έλλειμμα στην παραγωγή ηλεκτρικού στη Γαλλία είχε επιπτώσεις στη ροή ηλεκτρικής ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς τα δίκτυα είναι συνδεμένα και πλέον αποτελούν ενιαία αγορά, όπως και στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες αυξήθηκαν σημαντικά.
 
Στην Ελλάδα μπορεί να έφερε στενότητα στην τροφοδοσία του ελληνικού δικτύου με φυσικό αέριο, ωστόσο αναδεικνύει τη σημασία εξελίξεων που μπορεί να λάβουν χώρα στο εθνικό πεδίο στο μέτωπο της ενέργειας. Ο λόγος γίνεται αφενός για τη συνεργασία της GasLog με την Gastrade με αιχμή τις υποδομές ενέργειας στην Αλεξανδούπολη, την ανάπτυξη του στόλου των LNG από Έλληνες εφοπλιστές, την αξιοποίηση του τερματικού σταθμού LNG στη Ρεβυθούσα κι αφετέρου για την προώθηση εργασιών του ΤΑΡ .
 
Deal με εθνική σημασία
 
Έτσι η GasLog του Πιτ Λιβανού, που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε την Πέμπτη 22/12 ότι θα συμμετάσχει με 20% στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade που ανήκει στην Ασημίνα-Ελένη Κοπελούζου. Η Gastrade αναπτύσσει στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης έναν υπεράκτιο πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που θα αποτελέσει μια νέα πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης.
 
Σύμφωνα με την ανακοίνωση με τη συμμετοχή της στη Gastrade, η GasLog Ltd φέρνει την εμπειρία της στη διαχείριση και λειτουργία πλοίων και πλωτών μονάδων αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG και θα συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του έργου της Αλεξανδρούπολης. Επίσης σε ανακοίνωση της GasLog αναφέρεται ακόμη ότι στο πλαίσιο της συμφωνίας η ναυτιλιακή εταιρεία, ως μέτοχος, θα παρέχει υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης για το FSRU στο πλαίσιο μιας αντίστοιχης συμφωνίας.
 
Ο διευθύνων σύμβουλος της GasLog Ltd, Paul Wogan, αφού εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συμμετοχή της GasLog στην εταιρεία Gastrade, σημείωσε ότι «πρόκειται για έργο στρατηγικής σημασίας στην περιοχή. Ο πλωτός τερματικός σταθμός της Αλεξανδρούπολης θα χρησιμοποιηθεί ως πύλη για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Νότια Ευρώπη, όπου υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση και στρατηγική ανάγκη για διαφοροποίηση των υφιστάμενων πηγών εφοδιασμού με φυσικό αέριο».
                                                                                                                                  
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Gastrade, K. Σπυρόπουλος, προσέθεσε ότι «είμαστε ευτυχείς να έχουμε την GasLog σαν μέτοχο στην εταιρεία. Η μακρά και επιτυχημένη πορεία της στον ναυτιλιακό τομέα και ειδικότερα στον τομέα του LNG, σε συνδυασμό με την ηγετική της θέση σε καινοτόμες πρωτοβουλίες, την κάνει ένα εξαιρετικό συνεργάτη ώστε να προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση της ανάπτυξης και τη λειτουργία του έργου».
 
Η Gastrade σκοπεύει να λάβει την οριστική επενδυτική απόφαση στο τέλος του 2017 και το FSRU σχεδιάζεται να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2019. Η GasLog ελέγχει 18 LNG carriers, εκ των οποίων 13 είναι σε λειτουργία και πέντε υπό ναυπήγηση. Επίσης διαχειρίζεται για λογαριασμό τρίτων άλλα τέσσερα LNG carriers, ενώ επιπλέον εννέα πλοία ελέγχει η θυγατρική της GasLog, Partners LP.
 
Τα δίκτυα που περνούν από τη Θράκη και Αν. Μακεδονία
 
Είναι ήδη γνωστό ότι ο τερματικός σταθμός LNG Βορείου Ελλάδας στην Αλεξανδρούπολη έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της ελληνικής εταιρείας ΔΕΠΑ, της βουλγαρικής Bulgarian Energy Holding, καθώς και άλλων μεγάλων διεθνών εταιρειών. Είναι ένα έργο που η ΕΕ το χαρακτηρίζει κοινού ενδιαφέροντος (PCI - Project of Common Interest - Κανονισμός Ε.Ε. 347/2013), δηλαδή έργο προτεραιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού και υποστηρίζει την ανάπτυξη του ανταγωνισμού στην περιοχή.
 
Το έργο θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω του αγωγού αυτού το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές τόσο της Ελλάδας όσο και της ευρύτερης περιφέρειας και ειδικότερα της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας αλλά και της Ουκρανίας. Έτσι η περιοχή καθίσταται ενεργειακός κόμβος καθώς είναι η πλωτή μονάδα είναι έργο άρρηκτα συνδεόμενο με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) αλλά και με τον αγωγό TAP, που ήδη κατασκευάζεται με γρήγορους ρυθμούς.
 
Το LNG κινητοποιεί τον Ελληνικό εφοπλισμό
 
Την ίδια ώρα η άνοδος της χρήσης LNG κινητοποιεί τον ελληνικό εφοπλισμό, όχι μόνο σε επίπεδο παραγγελιών πλοίων. Είναι ενδεικτικό ότι ο όμιλος Αγγελικούση στις 16/12 προχώρησε σε παραγγελία στα ναυπηγεία Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering για την κατασκευή μίας πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου (floating storage and re-gasification unit -FSRU).
 
Μια τέτοια πλωτή δεξαμενή στοιχίζει περί τα 300 εκατ. δολ., αλλά προσφέρει μια ευέλικτη και φθηνή λύση εφοδιασμού μιας περιοχής με φυσικό αέριο σε σύγκριση με την αντίστοιχη στεριανή εγκατάσταση, που στοιχίζει πολλαπλάσια έχοντας βέβαια μεγαλύτερη δυνατότητα παραγωγής.
 
H μονάδα, που αποτελεί ένα μοναδικό σε πολυπλοκότητα κατασκευαστική και οικονομική έργο (διασφάλιση προμηθευτών αερίου, συμβόλαια εμπορίας, εγκατάσταση κτλ), είναι μεταφορικής ικανότητας 173.400 κυβικά μέτρα. Η πλωτή μονάδα θα κατασκευαστεί στα ναυπηγεία Okpo της Daewoo πάνω στα σχέδια LNG-RV του ναυπηγείου και η ταχύτητά της θα είναι 18 κόμβοι. Το LNG-FSRY είναι μήκους 295 μέτρων και πλάτους 46 μέτρων και είναι η πρώτη πλωτή μονάδα του είδους αυτού που παραγγέλλει ο ελληνικός εφοπλιστικός όμιλος, ο οποίος ας σημειωθεί ότι, πριν από την εν λόγω συμφωνία, διέθετε 32 LNG Carriers εν λειτουργία και υπό ναυπήγηση.
 

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2021 Premium S.A. All rights reserved.