Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάσει τα διαθέσιμα στοιχεία από τις εταιρίες του κλάδου το συνολικό ποσοστό μείωσης της εγχώριας ζήτησης την πενταετία 2011-2016 διαμορφώθηκε σε 23,8% ενώ το αντίστοιχο ποσοστό μείωσης την δεκαετία 2006 – 2016 διαμορφώθηκε σε 40,3%. Η μείωση της κατανάλωσης στις βενζίνες ξεκίνησε το 2010 λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ. (από € 410 σε € 670 / Μετρικό Τόνο) και έκτοτε συνεχίζεται αφενός λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και αφετέρου λόγω των αυξημένων ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες diesel.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης ο Ε.Φ.Κ. αυξήθηκε το 2012 (από € 60/ΜΤ σε € 330/ΜΤ) με συνέπεια τη μεγάλη πτώση της κατανάλωσης λόγω χρήσης εναλλακτικών τρόπων θέρμανσης από τα νοικοκυριά. Τον Οκτώβριο 2014 ο Ε.Φ.Κ. μειώθηκε στα € 230/ΜΤ γεγονός που συνέβαλε στην μικρή αύξηση της κατανάλωσης το 2014 (αυξημένη κατανάλωση το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2014) και τη σημαντική αύξηση της κατανάλωσης το 2015 (τα στοιχεία αφορούν μία πλήρη χειμερινή περίοδο ήτοι το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2015 και Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2015). Το 2016 η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε εξαιτίας της υψηλότερης τελικής τιμής του προϊόντος από τον Οκτώβριο 2016 και μετά κυρίως λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ σε € 280/ΜΤ σε συνδυασμό με την αύξηση του Φ.Π.Α. σε 24% (από 23%) από 1.6.2016 σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Νόμο 4389/2016 (ΦΕΚ Α’ 94/27.05.2016). Η μειωμένη ζήτηση μαζούτ οφείλεται εν μέρει στην ύφεση της οικονομίας και στην αντικατάστασή τους με φυσικό αέριο.
Γιώργος Αλεξάκης