ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΔΕΣΦΑ: Μειώσεις 20% το 2022 στις… ταρίφες-Επενδύσεις μισού δισ. ευρώ

08:55 - 08 Ιουλ 2021 | ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΔΕΣΦΑ: Μειώσεις 20% το 2022 στις… ταρίφες-Επενδύσεις μισού δισ. ευρώ
Σε μειώσεις 20% (μεσοσταθμικά) αναμένεται να προχωρήσει από την 1η 1ου 2022 στα τιμολόγια χρέωσης των χρηστών του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ο ΔΕΣΦΑ, με βάση τη σχετική απόφαση που έχει κάνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στο πλαίσιο του κανονισμού τιμολόγησης.

Πιο συγκεκριμένα, ανάλογα με το σημείο εισόδου του φυσικού αερίου, οι μειώσεις κυμαίνονται από το 17% έως το 24%. Υπενθυμίζεται ότι η μέση τιμή ανά MWh στα 3,3 ευρώ για φέτος, ου και πάλι είναι μειωμένη σε σχέση και με την αντίστοιχη του 2020.

Σημειώνεται ότι οι χρεώσεις αυτές αφορούν περίπου 49 εταιρίες στον κλάδο μεταφοράς και 33 στον κλάδο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, κυρίως εγχώριες εκ των οποίων οι 35 είναι άκρως ενεργές την περίοδο αυτή. Είναι προφανές, πάντως, ότι  η μείωση αυτή μπορεί να δώσει μια σημαντική ανάσα ρευστότητας για επιχειρήσεις ενέργειας, βιομηχανία αλλά και δυνητικά και στον καταναλωτή εφόσον μεταφερθεί από τους παρόχους στη «λιανική».

Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως ανέφερε η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, χτες κατά την παρουσίαση της νέας εταιρικής ταυτότητας και των επενδυτικών σχεδίων του Διαχειριστή οι υψηλές καταναλώσεις και η εκτίμηση για άνοδο της ζήτησης έχει οδηγήσει στις μειώσεις αυτές στο πλαίσιο βέβαια και του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου που έχει θέσει η ΡΑΕ. Μάλιστα η προβολή είναι ότι τα επόμενα 10 χρόνια, όπως τόνισε η CEO του ΔΕΣΦΑ, θα υπάρχουν μειωμένες τιμές σε σχέση με τώρα. Μάλιστα η κα Galli τόνισε ότι λόγω αύξησης της ζήτησης ο ΔΕΣΦΑ δε θα μειώσει τα κέρδη του τα επόμενα χρόνια.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα στοιχεία που έδωσε η διοίκηση του Διαχειριστή αναμένεται η κατανάλωση να κορυφωθεί το 2025. Έτσι από ποσότητες 3,6 bcm (δισεκ. κυβικά μέτρα) πριν λίγα χρόνια η κατανάλωση έφτασε τα 5,6 bcm το 2020. Φέτος η προβολή είναι για βελτίωση των αριθμών ενώ η «κορυφή» αναμένεται το 2025 στα 6,7 bcm λόγω και της αύξησης της ζήτησης λόγω απανθρακοποίησης της οικονομίας από Βαλκανικές χώρες.

Επενδύσεις μισό δισ. ευρώ

Στο μεταξύ επενδυτικό πρόγραμμα που υπερβαίνει τα €540 εκατ., περιλαμβάνοντας 48 έργα υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ την επόμενη δεκαετία. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο Διαχειριστής, το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030, όπως έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, «εμπεριέχει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές που αναβαθμίζουν και επεκτείνουν το σύστημα σε νέες περιοχές και αγορές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας και της ευρύτερης περιοχής». Μάλιστα όπως τόνισε η κα Galli υπάρχει αισιοδοξία ότι πολλά έργα από αυτά θα λάβουν και κοινοτική χρηματοδότηση παρά τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η ΕΕ κυρίως λόγω των μεγάλων αναγκών της ευρύτερης περιοχής σε φυσικό αέριο που αποτελεί το μεταβατικό καύσιμο για την απανθρακοποίηση της οικονομίας.

Στα έργα αυτά  σύμφωνα με όσα ανέφερε χτες βράδυ η διοίκηση της εταιρίας μιλώντας στα ΜΜΕ κι παρουσιάζοντας τη νέα εταιρική του ταυτότητα, ξεχωρίζει η ανάπτυξη νέων αγωγών Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία και την περιοχή της Πάτρας, Η τελική επενδυτική απόφαση για τη Δ. Μακεδονία αναμένεται μέχρι το Νοε. 2021 και για τη Δ. Ελλάδα μέχρι τον Ιαν. 2023.

Παράλληλα, όπως αναφέρθηκε, «επενδύοντας στις δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει μια σειρά εγκαταστάσεων Small Scale LNG, όπως ο Πιλοτικός Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading) και η νέα προβλήτα Small Scale LNG (Small Scale LNG Jetty).

Σημαντικό ρόλο στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για την περίοδο 2021-2030 καταλαμβάνει, επίσης η Αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια, καθώς και η κατασκευή νέων Σταθμών Συμπίεσης στην Αμπέλια και στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.

Επιπλέον, ο ΔΕΣΦΑ αναπτύσσει καινοτόμα προϊόντα και εφαρμόζει διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες για την πρόσβαση τρίτων (Third-Party Access – TPA), ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου. Για τον σκοπό αυτό, συνεργάζεται στενά με το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) για τη δημιουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για το φυσικό αέριο, η οποία θα αρχίσει να λειτουργεί έως τα μέσα του επόμενου φθινοπώρου και θα επιτρέψει τις ανώνυμες συναλλαγές φυσικού αερίου προς όφελος των τελικών καταναλωτών.

Επίσης μετά από ένα επιτυχημένο δεσμευτικό market test, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε θετική απόφαση για την απόκτηση μεριδίου 20% στην Gastrade για το FSRU Αλεξανδρούπολης.  Υπενθυμίζεται πως από τον Δεκέμβριο του 2018, ο ΔΕΣΦΑ είναι επίσης υπεύθυνος για τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, μήκους 550 χλμ.

«Ως αξιόπιστος περιφερειακός εταίρος, ο ΔΕΣΦΑ τοποθετεί την Ελλάδα στην καρδιά των ενεργειακών εξελίξεων, ξεχωρίζοντας ως κοινός παρονομαστής σε έργα που ανοίγουν νέους δρόμους για την ενέργεια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη» τόνισε η  CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli. «Επενδύοντας στην καινοτομία και σε υποδομές έτοιμες για το αύριο, ο ΔΕΣΦΑ διεκδικεί ηγετικό ρόλο στη μετάβαση σε μία νέα εποχή, με όραμά την ασφαλή και βιώσιμη διαχείριση ενός τεχνολογικά προηγμένου δικτύου μεταφοράς και αποθήκευσης καθαρής, αξιόπιστης και οικονομικά προσιτής ενέργειας αερίου, στην πορεία προς ένα μέλλον μηδενικού άνθρακα» προσέθεσε η επικεφαλής του Διαχειριστή.

Σε σχέση με τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας – Β. Μακεδονίας η κα Galli σημείωσε ότι είναι θετικό ότι υπάρχει ισχυρή δέσμευση των δύο πλευρών ως προς την υλοποίηση του, ενώ σύμφωνα με την ίδια, ο αγωγός έχει και τη στήριξη ευρωπαϊκών χρηματοπιστωτικών οργανισμών καθώς πρόκειται για project που ενισχύει τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού των βαλκανικών χωρών. Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ σημείωσε ότι εντός του φθινοπώρου μετά από τις σχετικές επαφές για τη χρηματοδότηση και το Market Test μπορεί να τρέξει το έργο.

Το πρώτο έργο εκτός συνόρων

Παράλληλα, από τον Απρίλιο του 2021 και για διάστημα τουλάχιστον πέντε (5) ετών, ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει την παροχή υπηρεσιών Λειτουργίας και Συντήρησης σε έναν από τους μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς LNG παγκοσμίως - το LNGI (Liquefied Natural Gas Import), του νέου τερματικού σταθμού LNG της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC. Όπως ανέφερε η Maria Rita Galli. τον Οκτώβριο του 2020, ο ΔΕΣΦΑ κέρδισε την πρώτη διεθνή σύμβαση O&M για την Λ&Σ του Τερματικού LNGI στο Κουβέιτ. Η Σύμβαση υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2020, με ημερομηνία έναρξης τις 24 Μαΐου 2021.

Το Τερματικό αποτελείται από οκτώ (8) δεξαμενές ΥΦΑ χωρητικότητας 223.000 m3 LNG η κάθε μία, συνολική χωρητικότητα 1.784 εκατομμυρίων m3 LNG ▪ Διαθέτει ικανότητα επαναεριοποίησης 15bcm / έτος και συνολικό εκτιμώμενο κόστος 3,6 δισ. Δολαρίων. ▪ Το Τερματικό αποτελείται από χερσαίες (εγκαταστάσεις αποθήκευσης και επαναεριοποίησης) & υπεράκτιες θαλάσσιες εγκαταστάσεις.

Το Πεδίο Εφαρμογής (Scope of Services) των υπηρεσιών θα αποτελείται από δύο κύριες φάσεις:

✓ Εξοικείωση - Κινητοποίηση, Κατάρτιση και Εκπαίδευση κατά την εργασία (6 μήνες με δυνατότητα παράταση μέχρι 12 μήνες)

✓ Υπηρεσίες λειτουργίας & Συντήρησης (5 έτη με δυνατότητα παράτασης για 2 έτη)

Όπως αναφέρθηκε ο ΔΕΣΦΑ θα συμμετάσχει για πρώτη φορά σε ένα τεραστίου μεγέθους διεθνές έργο, εκμεταλλευόμενος τη φήμη και τις δεξιότητές που αποκτήθηκαν για να διεκδικήσει άλλα διεθνή έργα. Μάλιστα περίπου 90 άτομα προσωπικό θα βρίσκονται στο έδαφος από τον Σεπτέμβριο, αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία και μεταφέροντας τεχνογνωσία εσωτερικά

Βιομεθάνιο

Επίσης ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στην ανάπτυξη νέων τεχνικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της υιοθέτησης του υδρογόνου και του βιομεθανίου, μέσω της συμμετοχής του σε πλήθος εγχώριων και διεθνών σχετικών πρωτοβουλιών.

Με τη συμμετοχή του στο έργο "White Dragon", το οποίο προγραμματίζεται με επίκεντρο την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, ο ΔΕΣΦΑ επενδύει στο δίκτυό του, προκειμένου αυτό να καταστεί 100% έτοιμο για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου και ενδεχομένως άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον, με την ανάλογη προετοιμασία και προσαρμογή του. Επιπλέον, συμμετέχει, μαζί με άλλους δώδεκα (12) Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (TSOs) στην πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone (EHB), η οποία μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040. Ειδικά στον τομέα του βιομεθανίου εξετάζει το ενδεχόμενο συνεργασίας με την ΕΥΔΑΠ καθώς το βιομεθάνιο είναι μία πλήρως ανανεώσιμη, ευέλικτη και αποδοτική πηγή ενέργειας. Πρόκειται για αέριο που παράγεται από μονάδες αναβάθμισης βιοαερίου.

Ρόλο-κλειδί για τη μετάβαση του ΔΕΣΦΑ στη νέα εποχή κατέχει ο επιχειρησιακός μετασχηματισμός της εταιρείας. Από το 2019 μέχρι σήμερα, έχουν αναπτυχθεί πάνω από 20 προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού για την αναβάθμιση και την εγκατάσταση νέων υποδομών και λειτουργιών, ύψους €8 εκατ. για την υποστήριξη της επιχειρησιακής του λειτουργίας. Ακόμη, ολοκληρώνονται οι διαπραγματεύσεις για την έκδοση ομολογιακού δανείου, ύψους €400 εκατ. από τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες. Η συμφωνία αυτή  επισφραγίζει την εμπιστοσύνη που δείχνει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, επιτρέποντας στον ΔΕΣΦΑ να υλοποιήσει το μακροπρόθεσμο επενδυτικό του πλάνο.

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 09:28 - 08 Ιουλ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.