ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Λιανεμπόριο: Με εξαγορές προσπαθούν να φρενάρουν τις απώλειες τζίρου που έφθασαν τα 3 δισ. ευρώ

23:01 - 31 Μαρ 2014 | ΕΜΠΟΡΙΟ
Λιανεμπόριο: Με εξαγορές προσπαθούν να φρενάρουν τις απώλειες τζίρου που έφθασαν τα 3 δισ. ευρώ
Εξυγίανση και συγκέντρωση δυνάμεων αναμορφώνουν το τοπίο στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου, τα μεγέθη του οποίου βρίσκονται σε πτωτική πορεία την τελευταία τριετία. Πηγές της αγοράς επισημαίνουν ότι από το ξέσπασμα της κρίσης μέχρι σήμερα έχουν κάνει "φτερά" από τα ταμεία των σούπερ μάρκετ περισσότερα από 3 δισ. ευρώ πωλήσεις. Υπενθυμίζεται ότι τις καλές εποχές, τουτέστιν το 2011, οι πωλήσεις του κλάδου ανέρχοντο σε 11 δισ. ευρώ, ενώ σήμερα είναι κάτω από 8 δισ. ευρώ.

Εκτιμάται ότι το μέσο καλάθι αγορών ανά επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι έχει μειωθεί σε 15-20 ευρώ από 20-25 ευρώ πριν από την κρίση, ενώ και σε μηνιαία βάση η μέση οικογένεια ξοδεύει περίπου 250 ευρώ για τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, ποσό μειωμένο κατά περίπου 12% σε σχέση με τα επίπεδα προ κρίσης.

supermarket310314 

Με στόχο λοιπόν να μπει φρένο στην πτώση των πωλήσεών τους, οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς έχουν επιδοθεί σε έναν απίστευτο αγώνα νέων εξαγορών, καθώς τα νέα σημεία είναι αυτά που δίνουν πωλήσεις και όχι τα παλιά καταστήματα. Στο πλαίσιο αυτό, λένε πηγές της αγοράς, αλυσίδες που χειρίζονται από 5 έως και 30 καταστήματα είναι στόχος εξαγοράς. Ο λόγος είναι τα σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας που αντιμετωπίζουν οι μικρές αλυσίδες λόγω ανύπαρκτης ρευστότητας.Χαρακτηρηστική δε είναι η δήλωση επιχειρηματία του κλάδου αποκάλυψε στο "R"  ότι είναι σχεδόν καθημερινές οι προτάσεις που δέχεται από ανταγωνιστές, προκειμένου να εξαγοράσει το δίκτυο των καταστημάτων που διαχειρίζονται. 


Όλα λοιπόν δείχνουν ότι η τράπουλα των μεριδίων στο οργανωμένο λιανεμπόριο ξαναμοιράζεται, ενώ το κύμα των εξαγορών αναμένεται να αποτελέσει το σήμα κατατεθέν στην πορεία επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο και στο άμεσο μέλλον. To 2014 ξεκίνησε δυναμικά από όλους τους βασικούς παίκτες του κλάδου που έδωσαν ηχηρό παρόν μέσω στρατηγικών εξαγορών, διευρύνοντας την πανελλαδική τους κάλυψη και δημιουργώντας παράλληλα ένα ακόμη ανάχωμα στην προστασία του τζίρου τους.
marino310314
Η τελευταία "κίνηση ματ" δόθηκε από την εταιρεία Μαρινόπουλος, η οποία υπέγραψε συμβόλαιο δικαιόχρησης με την εταιρεία Karipidis Bros για τα 149 καταστήματα της Αρβανιτίδης ΑΕ, που μετονομάζονται πλέον σε Carrefour Μαρινόπουλος και Carrefour Express.

 

Μέσω της Αρβανιτίδης Α.Ε., η Μαρινόπουλος Α.Ε. ισχυροποιεί γεωγραφικά τη θέση της στην κεντρική και βόρεια Ελλάδα, ενώ θα αυξήσει σημαντικά τον τζίρο της, τροφοδοτώντας με προϊόντα της τα 149 καταστήματα της Αρβανιτίδης Α.Ε. Σημειώνεται ότι η υπογραφή του συμβολαίου για την Αρβανιτίδης και η μετατροπή του δικτύου της αποτελεί μέρος του στρατηγικού επενδυτικού σχεδιασμού του ομίλου Μαρινόπουλος που προβλέπει για την τριετία 2012 – 2014 τη διάθεση κεφαλαίων συνολικής αξίας 250 εκατ. ευρώ, ο κύριος όγκος των οποίων θα απορροφηθεί από την ελληνική αγορά.
basilo310314 
Η αγορά, από την άλλη, τηρεί στάση αναμονής για την απάντηση -που περιμένει- του μεγάλου ανταγωνιστή, του ΑΒ Βασιλόπουλου. Ίσως αυτή η απάντηση να δοθεί στις 2 Aπριλίου, καθώς η διοίκηση έχει απευθύνει κάλεσμα στους εκπροσώπους του Τύπου προκειμένου να ενημερωθούν για τις τελευταίες εξελίξεις στα ενδότερα της εταιρείας. Το σίγουρο είναι ότι και αυτή η αλυσίδα θα συνεχίσει την επιθετική πολιτική εξαγορών που έχει επιδείξει τα προηγούμενα χρόνια.

 

Ωστόσο, η διαφορά με την αλυσίδα Μαρινόπουλος είναι ότι η φιλοσοφία της ΑΒ Βασιλόπουλος -όσον αφορά το κομμάτι των εξαγορών- κινείται  επιλεκτικά, δηλαδή εστιάζει σε καταστήματα που συγκεντρώνουν όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα. Στο πλαίσιο αυτό, θυμίζουμε ότι μόλις πριν από ένα μήνα προχώρησε στην εξαγορά 3 νέων καταστημάτων από την εταιρεία «Χ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΥ και ΣΙΑ Ο.Ε.». Επίσης, προχώρησε στην απόκτηση ενός καταστήματος που λειτουργούσε στην περιοχή του Π. Φαλήρου με το διακριτικό τίτλο «Μπαλάσκας Delicatessen & Catering», καθώς και στην απόκτηση δύο καταστημάτων, στην Αθήνα, από την εταιρεία Σούπερ Μάρκετ «EXTRA ΠΡΩΤΑ ΚΑΙ ΦΘΗΝΑ Α.Ε.».

sklavenitis310314
Εξαγορές αλλά και επέκταση- πια- εκτός των στενών ορίων του λεκανοπεδίου Αττικής δίνουν τον τόνο των επόμενων κινήσεων από την λιανεμπορική αλυσίδα Σκλαβενίτη. Πέρυσι η εταιρεία προχώρησε σε συνεργασία με τη -ανταγωνίστρια δύναμη του κλάδου- Δούκας, όχι εξαγοράζοντας καταστήματα, αλλά ενοικιάζοντας τέσσερα που πρώτα μίσθωνε η Δούκας, στις περιοχές του Αγίου Δημητρίου και της Νέας Σμύρνης.
 
Ανάλογη ήταν και η συμφωνία με την αλυσίδα Εxtra-Πρώτα και Φθηνά. Η συμφωνία προβλέπει την ανάληψη από τη Σκλαβενίτης επτά συμβάσεων μίσθωσης της Εxtra-Πρώτα και Φθηνά οι οποίες λήγουν, καθώς και ακόμη δύο ιδιόκτητων καταστημάτων της τελευταίας από την πρώτη. Επιπλέον, η Σκλαβενίτης προχώρησε σε συμφωνία με την αλυσίδα Μπαλάσκας για τη μίσθωση πέντε καταστημάτων της δεύτερης, τα οποία θα στεγάσουν κυρίως τα καταστήματα υπό το σήμα «Fresh Market» (μικρά καταστήματα γειτονιάς) της Σκλαβενίτης. Εν τω μεταξύ, η αλυσίδα από φέτος αναμένεται να λειτουργήσει και τα πρώτα καταστήματά της εκτός Αθηνών και συγκεκριμένα σύμφωνα με πληροφορίες αυτά θα βηρίσκονται στη Χαλκίδα και στην Κόρινθο.
lidl310314 
Σε νέες επενδύσεις και όχι εξαγορές σκοπεύει να δώσει βαρύτητα η διοίκηση της Lidl την διετία 2014-2015. Συγκεκριμένα έχει προγραμματίσει επενδύσεις ύψους 130 εκατ. ευρώ  το 2014  στις οποίες περιλαμβάνονται το νέο κέντρο διανομής στη Θεσσαλονίκη, η δημιουργία τεσσάρων νέων καταστημάτων στην Αττική και η λειτουργία «ζεστών γωνιών» (bake-off) σε όλα τα σημεία πώλησης που διαθέτει. H Lidl Hellas δραστηριοποιείται στην Ελλάδα 15 χρόνια έχοντας υλοποιήσει επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ. Διαθέτει 222 καταστήματα και μέχρι το τέλος του 2014 προγραμματίζει το άνοιγμα τεσσάρων νέων καταστημάτων στην Αττική ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 226.
m310314
Θέμα χρόνου είναι πια και η έλευση της θεσσαλονικιότικης αλυσίδας Μασούτης στην Αθήνα. Η πρόθεση της εταιρείας επιβεβαιώνεται και από τα πρόσφατα εγκαίνια των τεσσάρων καταστημάτων της -εκ των οποίων το ένα ήταν Sprider και τα άλλα τρία πρώην Ατλάντικ- στην κοντινή Χαλκίδα. Πληροφορίες λένε ότι πολύ πιθανόν η νέα αυτή έλευση να γίνει μέσω εξαγοράς. Με 243 καταστήματα, 224 σούπερ μάρκετ και 19 καταστήματα χονδρικής Cash & Carry, η λιανεμπορική αλυσίδα Μασούτης καλύπτει σήμερα γεωγραφικά όλες τις περιφέρειες της Μακεδονίας, της Θράκης, της Θεσσαλίας, της Ήπειρου και τα νησιά Λήμνο και Λέσβο.

metro310314

Νέα σημεία χονδρικής αλλά και λιανικής πώλησης (My Market) θέλει να ανοίξει η METRO AEBE. Όπως επισημαίνουν υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρείας, η αποχώρηση μικρότερων αλυσίδων ή και μεμονωμένων ανταγωνιστών, αλλά και η αδυναμία άλλων παικτών δημιουργεί ευκαιρίες για όσους διαθέτουν τα αναγκαία κεφάλαια να επενδύσουν σε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και κυρίως σε προσιτές τιμές. Συνολικά το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 25-30 εκατ. ευρώ για το 2014, όσο περίπου ήταν και την περσινή χρονιά.

 
Την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων του, με προσεκτικά σχεδιασμένα βήματα, κόντρα στην οικονομική κρίση και τις δυσκολίες της σχεδιάζει να συνεχίσει και ο όμιλος Βερόπουλου.  Η ελληνική αλυσίδα του ομίλου μετρά συνολικά σήμερα 236 καταστήματα.
 
Δ. Καραγιαννοπούλου
vero310314
Τελευταία τροποποίηση στις 17:20 - 31 Μαρ 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.