ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Α. Βακάκης: Η διοίκηση της Jumbo «χαϊδεύει το φρένο»

08:38 - 13 Οκτ 2016 | ΕΜΠΟΡΙΟ
Α. Βακάκης: Η διοίκηση της Jumbo «χαϊδεύει το φρένο»
Ανησυχητικά μηνύματα δίνει η πορεία της ελληνικής οικονομίας, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Jumbo, Απόστολος Βακάκης, χτες, στην καθιερωμένη παρουσίαση στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών.

Η πτώση της ζήτησης είναι μια αρνητική ένδειξη που σε βάθος χρόνου, εφόσον παγιωθεί, θα δημιουργήσει προβλήματα βιωσιμότητας στις επιχειρήσεις αλλά και στη συνολική πορεία της χώρας. Όπως τόνισε ο κ. Βακάκης παρά την επίτευξη διαρκούς αύξησης πωλήσεων και κερδών τόσο στη χρήση του 2015-2016, όσο και στο πρώτο τρίμηνο της νέας χρήσης (+11,53%) υπάρχουν ενδείξεις πτώσεις της ζήτησης, η οποία τείνει να «παγιοποιηθεί».

 

«Τα όργανα πλοήγησης» της Jumbo, ανέφερε, δείχνουν ότι «η κατάσταση δεν είναι καλή στην Ελλάδα», συμπληρώνοντας πως αυτή τη στιγμή το κύριο μέλημα της διοίκησης του ομίλου είναι «να μην χάσουμε λεφτά, και όχι να κάνουμε λεφτά».

 

Ο κ.Βακάκης υπογράμμισε την αναγκαιότητα υποστήριξης της ανάπτυξης, ως το μόνο μέσο σταδιακής επανεκκίνησης της οικονομίας, συμπληρώνοντας ωστόσο πως σήμερα διαπιστώνει αδράνεια και μια τάση «άρνησης της πραγματικότητας» τόσο από την κυβέρνηση, όσο και από την αξιωματική αντιπολίτευση.

 

Ο ίδιος ωστόσο προειδοποίησε ότι η διοίκηση της Jumbo αυτή τη στιγμή «χαιδεύει το φρένο», ανησυχώντας για το γεγονός του ότι δεν υπάρχουν ορατές συνθήκες ανάπτυξης. «Ακούμε τις προβλέψεις τόσο της κυβέρνησης, του ΔΝΤ και του ΙΟΒΕ για επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς το 2017, ωστόσο αυτό δεν φαίνεται να ακόμη ορατό στην πραγματική οικονομία». Υπό αυτό το πρίσμα, επισήμανε θα υπάρξει συγκράτηση επενδύσεων και επεκτάσεων, οδηγώντας την επιχειρηματικότητα σε μια ατραπό που δεν έχει εύκολη επιστροφή. «Αν εισέλθουμε σ’ένα καθοδικό σπιράλ, είναι πολύ δύσκολο να επιστρέψουμε» συμπλήρωσε.

 

Καρφιά για το deal Σκλαβενίτη Μαρινόπουλου

 

Δεν έχασε την ευκαιρία ο επικεφαλής ενός από τους leader της αγοράς λιανικής να «καρφώσει» τη συμφωνία Σκλαβενίτη – Μαρινόπουλου.

«Θέλουμε να διατηρούμε νεκρές καταστάσεις» είπε με νόημα, κι αυτό σε μια εποχή όπου η διαρκής υποτίμηση νομοτελειακά οδηγεί σε συγκέντρωση. Ανέφερε, δε, ότι το συγκεκριμένο deal «ήταν η χειρότερη επιλογή».

 

Υποστήριξε πως η αγορά θα έπρεπε να δώσει τη λύση, εκτιμώντας ότι στην πράξη το πρόβλημα της επιχείρησης μετατίθεται στο μέλλον. «Θα υπάρξουν παραμορφώσεις στο μέλλον και ζητήματα ανταγωνισμού. Σε κάθε περίπτωση, οι κακές επιλογές επηρεάζουν ολόκληρη την αγορά, ακόμη και να δεν ανήκουμε στον ίδιο λιανικό χώρο». Τέλος ο κ.Βακάκης, διαπίστωσε πως στο συγκεκριμένο deal υπάρχουν «λογικές ακροβασίες». Κατά τον ίδιο, η οικογένεια Σκλαβενίτη «μάλλον πήρε τα λάθος χάπια» για να αποφασίσει να ανατρέψει τη φιλοσοφία μιας καλής επιχείρησης (εννοώντας την ομώνυμη αλυσίδα).

 

Η εταιρία ανταμείβει τους μετόχους

 

Ο ίδιος ανέφερε ότι ο όμιλος «αγωνιωδώς» προσπαθεί να ανταμείβει τους μετόχους του με τη διανομή του 1/3 των κερδών του, προσφέροντας έναν «καλό τόκο», προσδοκώντας έτσι να διατηρήσει τους επενδυτές και στην περίοδο της ανάκαμψης.

 

Για τη νέα χρήση ο κ. Βακάκης έκανε πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων στο εύρος μεταξύ 4% και 7% με την παραδοχή πως σε επίπεδο like for like στην Ελλάδα, οι πωλήσεις θα κινηθούν οριακά πτωτικά (μεταξύ -1% και -2%).

 

Συμπλήρωσε ωστόσο ότι μια ασφαλέστερη εκτίμηση μπορεί να διατυπωθεί μετά την ολοκλήρωση του β’ τριμήνου της χρήσης, το οποίο είναι παραδοσιακά το εμπορικότερο, και στο οποίο πλέον θα έχει ξεκαθαρίσει αν οι ενδείξεις που καταγράφονται σήμερα έχουν λάβει διαστάσεις. Συμπλήρωσε πως η τάση όσον αφορά το μικτό περιθώριο κέρδους δεν είναι καθόλου αισιόδοξη, καθώς τόσο ο αποπληθωρισμός όσο και η ορατή και διαρκής μείωση εισοδημάτων πιέζουν τις επιχειρήσεις στη διαμόρφωση μικρότερων περιθωρίων.

 

Παρά τα δυσοίωνα πάντως μηνύματα η εταιρία προχωρά σε επενδύσεις της τάξης των 50 εκατ. ευρώ και για την τρέχουσα χρήση με σκοπό την επέκταση κυρίως στη Ρουμανία, την αντικατάσταση σημείων στην Ελλάδα με καταστήματα υψηλότερης παραγωγικότητας και δημιουργία θέσης σε περιοχές όπου σήμερα δεν διαθέτει παρουσία. Αν και τα 3/5 των επενδύσεων αφορούν στη Ρουμανία, παραδέχθηκε ότι η ραχοκοκαλιά του ομίλου παραμένει η Ελλάδα.

 

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του την προσεχή διετία, το εξωτερικό δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 35%-38% του ενοποιημένου κύκλου εργασιών.

 

Αναφέρθηκε στις συμβάσεις franchise που διαθέτει ο όμιλος σε τέσσερις μικρές όμορες αγορές, αλλά και στην πιθανότητα μελλοντικής αυτόνομης εισόδου σε αγορές όπως η Σλοβακία, η Κροατία κ.α. οι οποίες βρίσκονται εντός του ασφαλούς χώρου του ευρώ.

 

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.