Έτσι, συνολικές απώλειες 18% κατέγραψε ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων την περίοδο 2009-2016, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, ενώ με μέχρι στιγμής προβλέπεται για τη φετινή χρονιά νέα μείωση της τάξεως του 2-3%.
Συγκεκριμένα πέρυσι ο τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων, (οργανωμένα και μεμονωμένα δίκτυα) διαμορφώθηκε στα 10,78 δισ. ευρώ, την ώρα που το 2009 η συγκεκριμένη αγορά κατέγραφε τζίρο 13,15 δισ. ευρώ.
Στην έρευνα καταγράφεται και η τάση της συγκέντρωσης στον κλάδο. Οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι (σ.σ. στην πορεία των ετών έχει αλλάξει το μείγμα του δείγματος) ελέγχουν πλέον το 76% της αγοράς, όταν το 2005 το μερίδιό τους ήταν στο 65,7%.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τη Nilesen και τις μετρήσεις από τα καταστήματα των 100 τ.τμ και πάνω που καταγράφει (συμπεριλαμβανομένης της Lidl και των νησιών) τα 2016 κατέγραψε απώλειες 4,5% στον τζίρο. Αυτός υποχώρησε στα 9,49 δισ. ευρώ ενώ αν εξαιρεθεί η Lidl τότε η πτώση του τζίρου άγγιξε το 6,6%.
Η υποχώρηση στον όγκο πωλήσεων ήταν 9,8% σε σχέση με το 2015. Η διαφορά μεταξύ αξίας και όγκου πωλήσεων δικαιολογείται από από την αύξηση της μέσης τιμής ανά μονάδα πώλησης κατά 3,1%. Η αύξηση αυτή αποδίδεται κυρίως στις αυξήσεις σε ΦΠΑ και ΕΦΚ, στις αυξήσεις των τιμών των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αλλά και στην αποχώρηση από την εικόνα της Μαρινόπουλος, η οποία εφάρμοζε έντονες προωθητικές ενέργειες.
Με βάση την έρευνα της Nielsen πάνω από το 50% των επώνυμων προϊόντων πωλείται πλέον μέσω κάποιας προωθητικής ενέργειας. Έτσι πέρυσι το 43,1% του όγκου των ταχυκίνητων προϊόντων ήταν σε προσφορά και το 51% των επώνυμων προϊόντων, όταν το 2009 το αντίστοιχο ποσοστό κυμαινόταν στο 33,1%.
Γιώργος Αλεξάκης