ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ξεκινά η εορταστική μάχη για το ευρώ του καταναλωτή Κύριο

07:46 - 15 Δεκ 2017 | ΕΜΠΟΡΙΟ
Ξεκινά η εορταστική μάχη για το ευρώ του καταναλωτή
Με σποτάκια και προσφορές ξεκινά από σήμερα Παρασκευή η μεγάλη μάχη των εμπόρων για την προσέλκυση του καταναλωτή. Στόχος είναι να μπορέσει η αγορά στο φόντο μιας σχετικής πολιτικής ηρεμίας να πάρει ανάσα ώστε να μπορέσουν οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου να βγάλουν το βουνό υποχρεώσεων που έχουν. Μάλιστα εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα σχεδόν 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστούν θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.

Πάντως φέτος στο φίνις του χρόνου η κατάσταση πηγαίνει κάπως καλύτερα καθώς αναμένεται να κλείσει σε  θετικό έδαφος η μετά την αλλαγή τάσης  που καταγράφηκε από το καλοκαίρι και μετά. Ειδικά το Νοέμβριο σύμφωνα με τα στοιχεία των εταιριών IRI και Nielsen, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 9%. Παράλληλα και σε κλάδους όπως ο οικιακός εξοπλισμός ήτα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών φαίνεται να πήγαν καλύτερα. Αυτά βέβαια μετά την πτωτική περίοδο που υπήρξε το πρώτο εξάμηνο του 2017, πτώση που έφερε τον εμπορικό κόσμο σε κατάσταση έντονου πονοκέφαλου. Από τα Χριστούγεννα του, πάντως, του 2009, τα τελευταία δηλαδή πριν η χώρα εισέλθει σε καθεστώς μνημονίου, ο τζίρος στο εμπόριο έχει υποχωρήσει κατά 75% ή κατά 12,4 δισ. ευρώ.

Φέτος με προσφορές, εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες, ειδικά bonus στα προγράμματα πιστότητας οι επιχειρήσεις προσδοκούν σε προέλκυση τζίρου. Δεν είναι τυχαίο ότι όπως δείχνουν οι τιμοληψίες σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ τις οποίες πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) από τις αρχές του Δεκεμβρίου αλλά και στις προβλέψεις στελεχών των επιχειρήσεων για το πώς θα εξελιχθούν οι τιμές συνολικά στο διάστημα των φετινών γιορτών το φετινό γιορτινό τραπέζι θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα ελαφρώς μειωμένο έως και 3%.

Η έρευνα αφορά είκοσι μια  τυπικές κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ. κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά, πατάτες, κ.α.) και έδειξε ότι φέτος το κόστος του τραπεζίου θα κυμανθεί στα 82,33 στα ίδια δηλαδή επίπεδα με το 2014(82,24 ευρώ) και  ελαφρώς φθηνότερα από πέρσι που είχε διαμορφωθεί στα 84,96 ευρώ.

Ωστόσο σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ οι τιμές έχουν επηρεαστεί από τη σημαντική αύξηση από το συντελεστή ΦΠΑ την τελευταία 3ετία. Έτσι ενώ οι τιμές προ ΦΠΑ σχεδόν για το σύνολο των προϊόντων έχουν μειωθεί σημαντικά σε σχέση με το 2014 οι αυξήσεις του ΦΠΑ έφαγαν τις μειώσεις αυτές κρατώντας υψηλά τις τελικές τιμές. Είναι ενδεικτικό ότι οι τιμές προ ΦΠΑ για ένα τυπικό καλάθι σούπερ μάρκετ που περιλαμβάνει είδη για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι υπολογίζεται στα 70,55 ευρώ και  το τελικό κόστος με ΦΠΑ φτάνει στα 82,33 ευρώ όταν το 2014  χωρίς ΦΠΑ το κόστος ήταν στα 72,32 ευρώ και με ΦΠΑ έφτανε στα 82,24 ευρώ. Πάντως σε σχέση με το εύρος τιμών που οι καταναλωτές βρίσκουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, η μέση διακύμανση των τιμών των προϊόντων παραμένει αυξημένη και υπολογίζεται περίπου στο 35% της αξίας τους. 

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αλλά και τα συμπεράσματα της μελέτης του ΙΕΛΚΑ αυτή η τάση είναι και αποτέλεσμα των έντονων προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές.

Γιώργος Αλεξάκης

 
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.