ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Νωθρή η επανεκκίνηση του λιανεμπορίου-«Φωνάζουν» τα προβλήματα ρευστότητας Κύριο

10:00 - 16 Μαϊ 2020 | ΕΜΠΟΡΙΟ
Νωθρή η επανεκκίνηση του λιανεμπορίου-«Φωνάζουν» τα προβλήματα ρευστότητας
Συγκρατημένες αγορές και χαμηλοί τζίροι χαρακτήρισαν την πρώτη εβδομάδα επανεκκίνησης του λιανεμπορίου, οι εκπρόσωποι του οποίου ζητούν άμεσα μέτρα στήριξης, προκειμένου να καλυφθούν οι ζημιές του προηγούμενου διαστήματος.

Παρότι τα καταστήματα ξεκίνησαν με προσφορές και εκπτώσεις, δεν κατάφεραν να προσελκύσουν μεγάλη μερίδα καταναλωτών, οι οποίοι μοιάζουν «μουδιασμένοι», μετά από ένα επίπονο lockdown που έπληξε επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας.

Ενδεικτικά είναι τα αποτελέσματα της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών. Ειδικότερα, ένα στα τέσσερα καταστήματα είχε πτώση του τζίρου πάνω από 50% και συνολικά το 82,8% των καταστημάτων κατέγραψε χειρότερα αποτελέσματα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή εβδομάδα.

«Η αγορά δυστυχώς μίλησε και επιβεβαίωσε τις προβλέψεις μας. Επισημαίναμε ότι όταν η Γερμανία κατέγραψε την πρώτη εβδομάδα πτώση τζίρου 35%, ήταν αναμενόμενο και στην Ελλάδα να έχουμε αντίστοιχα αποτελέσματα» σχολιάζει ο πρόεδρος του ΕΣΑ, Σταύρος Καφούνης.

Στην αγορά του Πειραιά, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, Νίκος Μανεσιώτης σημειώνει στο Reporter ότι «μολονότι τα καταστήματα προχώρησαν σε προσφορές, η προσέλευση των καταναλωτών ήταν ήπια και οι αγορές διστακτικές. Η πλειοψηφία κατέγραψε μικρούς τζίρους, που σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να καλύψουν τα πολλά λειτουργικά έξοδα». 

Παρόμοια ήταν η κατάσταση και στη Θεσσαλονίκη. Όπως επισημαίνει στο Reporter, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης, Παντελής Φιλιππίδης, «δεν ήταν ικανοποιητική η κίνηση της αγοράς. Τα καταστήματα έκαναν γενναίες προσφορές - έφτασαν μέχρι και το 50% - αλλά η τσέπη του κόσμου μοιάζει ταλαιπωρημένη». 

Οι κλάδοι που έκαναν τη διαφορά

Σύμφωνα με την έρευνα του ΕΣΑ, τα καλλυντικά και τα γυναικεία είδη περιποίησης & ομορφιάς, είχαν τον μεγαλύτερο τζίρο κατά τις πρώτες ημέρες της επανεκκίνησης της αγοράς. Ικανοποιητική απόδοση σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά, είχαν και τα παιδικά είδη

Αναγκαία η ενίσχυση των επιχειρήσεων

Σύσσωμη η εμπορική κοινότητα ζητά τη λήψη μέτρων, που θα καταστήσουν εφικτή τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. 

«Μετά το ισχυρό "χτύπημα" στον τουρισμό, κινδυνεύουμε να χάσουμε και το άλλο μεγάλο στήριγμα της εθνικής οικονομίας», υπογραμμίζει ο κ. Φιλιππίδης.

Στον ίδιο τόνο, ο κ. Μανεσιώτης αναφέρεται σε συγκεκριμένα μέτρα. Ειδικότερα αυτά είναι: 

  • Η επέκταση της μείωσης του ενοικίου για το υπόλοιπο του έτους.
  • Η ανατροφοδότηση των καταστημάτων με stock. Οι καταστηματάρχες είχαν αγοράσει προϊόντα, τα οποία έμειναν απούλητα.
  • Η ρύθμιση του θέματος των επιταγών. Τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση επίλυσαν το πρόβλημα με τους εκδότες, αλλά υπάρχουν και οι προμηθευτές, οι οποίοι δε δέχονται παρατάσεις. Έτσι, οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να εξοφλήσουν τους προμηθευτές και κατ' επέκταση να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους στην εσωτερική αγορά και στο εξωτερικό.

Στην έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, καταδείχτηκε ότι ο πρώτος κρίσιμος παράγοντας για τη βιωσιμότητα των καταστημάτων είναι το μέτρο με τα ενοίκια, ενώ δεύτερος παράγοντας καταγράφηκε η χρηματοδότηση μέσω δανείων, για την άμεση αύξηση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

Στο θέμα των δανείων, ο κ. Μανεσιώτης σημειώνει ότι έκλεισαν πολύ γρήγορα τα δανειοδοτικά προγράμματα των τραπεζών, οι οποίες αποφάσισαν να ακολουθήσουν το δρόμο του μηδενικού ρίσκου και να επιλέξουν συγκεκριμένο πελατολόγιο. 

Οι νέες τάσεις των καταναλωτών

Έρευνα που διενήργησε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, κατέδειξε ότι η πανδημία δημιούργησε τέσσερις νέες τάσεις στην καταναλωτική συμπεριφορά των κατοίκων στην Περιφέρεια Αττικής. 

Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη κατηγορία καταναλωτών είναι αυτή που συνεχίζουν τις περικοπές (34%). Περισσότεροι από 3 στους 10 έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους εξ ανάγκης σε όλες τις κατηγορίες αγορών, υπό το βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας στην απασχόλησή τους. Η επόμενη κατηγορία καταναλωτών, ξοδεύει λιγότερα για αγορές, επειδή διακατέχεται από απαισιοδοξία για το μέλλον (17%). Οι 2 στους 10 επιλέγουν να συνεχίσουν τη λιτότητα περισσότερο από φόβο και ανασφάλεια. Τη μεγαλύτερη κατηγορία αποτελούν οι 4 στους 10 που παραμένουν ψύχραιμοι και επιστρέφουν στη κανονικότητα, αλλά ξοδεύοντας προσεκτικά (38%). Στη μικρότερη και τελευταία κατηγορία είναι μόλις 1 στους 10 που καταναλώνει πιο ελεύθερα, αλλά χωρίς να ξοδεύει περισσότερα από πριν (11%).

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:12 - 16 Μαϊ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.