ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Δύσκολο καλοκαίρι για εποχικά σούπερ μάρκετ, περίπτερα και ψιλικά

08:07 - 28 Ιουλ 2020 | ΕΜΠΟΡΙΟ
Δύσκολο καλοκαίρι για εποχικά σούπερ μάρκετ, περίπτερα και ψιλικά
Η υποτονική κίνηση σε πολλές τουριστικές περιοχές, πέρα από την εστίαση και την οικονομία συνολικά της φιλοξενίας, έχει οδηγήσει σε απόγνωση πολλούς επαγγελματίες του λιανεμπορίου. Επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ με εποχιακή κίνηση και λειτουργία, περίπτερα σε τουριστικές περιοχές και καταστήματα μικρής λιανικής και ψιλικών βλέπουν τους τζίρους τους να εκμηδενίζονται καθώς πολλά ξενοδοχεία δεν έχουν ανοίξει.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ξενοδοχειακού κλάδου περίπου το 50-60% των ξενοδοχείων έχει  ανοίξει και όσα έχουν ανοίξει έχουν πληρότητες μέχρι και 30% με τον Αύγουστο να μην έχει τη δυναμική που αναμένετο. Έτσι όσα καταστήματα είναι χωροθετημένα σε τέτοιες περιοχές  βλέπουν τους τζίρους τους να έχουν εκμηδενιστεί.

Είναι ενδεικτικό ότι στη «ναυαρχίδα» του τουρισμού την Κρήτη με βάση εκτιμήσεις την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου οι αφίξεις ήταν πάνω από 70% λιγότερες σε σχέση με πέρυσι, που ήταν βέβαια μια πολύ καλή χρονιά. Ωστόσο και τις επόμενες εβδομάδες δεν αναμένεται αλλαγή σκηνικού ενώ και τον Αύγουστο ο πήχης είναι χαμηλά σε σχέση με τις αφίξεις γεγονός που δημιουργεί ασφυκτικό πλαίσιο στο λιανεμπόριο.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με όσα είπε στο πλαίσιο του 1ου Συνεδρίου Future of Retail ο Ηλίας Κικίλιας, γενικός διευθυντής ΙΝΣΕΤΕ, οι τουρίστες το 2019 έδωσαν 2,7 δισ. ευρώ για ψώνια, καθώς δίνουν το 14% περίπου της μέσης τους δαπάνης στα μαγαζιά.

Με δεδομένο ότι φέτος αναμένεται το 30-35% των περσινών αφίξεων τον Ιούλιο αλλά και αντίστοιχα τον Αύγουστο εύκολα καταλαβαίνει κανείς το μέγεθος της ζημιάς.. Με βάση π.χ. εκτιμήσεις τον Ιούλιο στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου αναμένονται περί τους 200.000-220.000 ξένοι τουρίστες από 640.000 ξένους τουρίστες το 2019.

Σημειώνεται ότι στο πρώτο πεντάμηνο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της ΤτΕ, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά 78,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και διαμορφώθηκαν στα 614 εκατ. ευρώ.

Ήδη βέβαια η τάση φαίνεται στη λιανική σε τουριστικές περιοχές. Σύμφωνα και με τα στοιχεία πωλήσεων για το τελευταίο 15νθήμερο, που συγκεντρώνει η IRI, καταγράφεται σε τουριστικές περιοχές μια έντονη καθοδική πορεία Π.χ. στα σούπερ μάρκετ της Κρήτης συνεχίστηκε η πτώση που ήδη είχε ξεκινήσει, με την ύφεση των πωλήσεων να διευρύνεται και να φτάνει το 14%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI. Εκτός της περιοχής της Βόρειας Ελλάδας, που κινήθηκε επίσης με αρνητικό πρόσημο (-3,8%), η υπόλοιπη επικράτεια κινήθηκε στους ίδιους ρυθμούς, με την Κεντρική Ελλάδα να σημειώνει ταχύτερη ανάπτυξη της τάξη του 4%. Η σημαντικότερη σε συνεισφορά περιοχή, αυτή της Αττικής, είδε πωλήσεις αυξημένες κατά 2,2%.

Πάντως, από την αρχή του χρόνου έως τον Ιούλιο το φυσικό δίκτυο των σούπερ μάρκετς παρουσιάζει ανάπτυξη πωλήσεων της τάξης του 11,5% ενώ ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων στο συγκεκριμένο διάστημα διαμορφώνεται σε 114,49 εκατ. ευρώ (από 113,69 εκατ. ευρώ πέρυσι).

Πιο συγκεκριμένα, ο τζίρος των ταχυκίνητων κωδικών (FMCGs) κατέγραψε αύξηση 0,7% την εβδομάδα που τελείωσε στις 12/7 συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι ενώ την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου, που προηγήθηκε (5/7), σημειώθηκε αύξηση 4%. Υπενθυμίζεται ότι είχε προηγηθεί πτώση 3,9% την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου (28/6) ενώ όλος ο μήνας εξελίχθηκε με αυξομειώσεις (+5,7% την εβδομάδα που τελείωσε 21/6, -5,6% στις 14/6, +5,4% στις 7/6 κ.ο.κ.)

Την τελευταία εβδομάδα (12/7), η πρώτη κατηγορία όσον αφορά την ανάπτυξη πωλήσεων ήταν τα καθαριστικά (+5,9%), ενώ τα τρόφιμα ενισχύθηκαν μόλις κατά 0,1%, και τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας κατά 1%. Πτώση 1,4% σημείωσαν οι πωλήσεις των υπολοίπων καταναλωτικών αγαθών (αφορούν 86 κατηγορίες όπως ομαδοποιούνται από την IRI σε σύνολο 340 FMCGs).

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.