ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η αβεβαιότητα δεν "τρομάζει" τον τουρισμό - Ανοδικά η Αθήνα

01:36 - 03 Απρ 2015 | ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Η αβεβαιότητα δεν "τρομάζει" τον τουρισμό - Ανοδικά η Αθήνα
Η οικονομική αβεβαιότητα που προκαλείται από την ανοιχτή διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους εταίρους και οι κίνδυνοι για την ελληνικοί οικονομία που βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη των διεθνών ΜΜΕ φαίνεται πως δεν έχουν μειώσει την δυναμική που έχει αποκτήσει από πέρυσι η Αθήνα ως τουριστικός προορισμός.

«Η οικονομική αβεβαιότητα δεν φαίνεται μέχρι στιγμής ότι θα επηρεάσει την τουριστική επίδοση της Αθήνας, χωρίς βέβαια να ξέρουμε πώς θα ήταν τα πράγματα αν αυτή δεν υπήρχε. Μέχρι στιγμής, όμως, έχουμε θετικό πρόσημο σε σχέση με πέρυσι», δήλωσε ο κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), μιλώντας στο reporter.gr.

 «Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν αρνητικές ενδείξεις για τη ζήτηση του τουριστικού προϊόντος «Αθήνα». Αυτή τη στιγμή υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να πάμε καλύτερα απ’ ότι πήγαμε πέρυσι», πρόσθεσε.

 Σύμφωνα με τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης που επεξεργάστηκαν η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και η GBR Consulting και παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της 45ης Γενικής Συνέλευσης της Ένωσης χτες Πέμπτη, τα επίπεδα πληρότητας στα αθηναϊκά ξενοδοχεία αυξήθηκαν κατά 21% το 2014 σε σχέση με το 2013 και έφτασαν στα επίπεδα του 2008. Παρόλο όμως που η πληρότητα αποκαταστάθηκε, δεν συνέβη το ίδιο και με τις τιμές των δωματίων, καθώς η αύξηση ήταν μόλις 5,6% και εξακολουθεί να είναι κατά 17% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2008.

Η δυναμική αυτή, λοιπόν, του τουρισμού της Αθήνας φαίνεται να διατηρείται και το 2015, σύμφωνα με την έρευνα, καθώς το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου η πληρότητα έχει ενισχυθεί κατά 14,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2014, η τιμή δωματίου είναι οριακά αυξημένη κατά 2,4% και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 17,2%.

 Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε στην ομιλία του ο κ. Βασιλικός, παρά την αναστροφή του κλίματος, την αύξηση των πληροτήτων του 2014 και τα θετικά μηνύματα για το 2015, «θα ήταν λάθος να πιστέψει κανείς ότι τα πράγματα είναι «ρόδινα» για την αθηναϊκή ξενοδοχεία, καθώς θα χρειαστούν αρκετές καλές χρονιές για να αποκατασταθούν οι συσσωρευμένες απώλειες των περασμένων ετών». Προϋποθέσεις για την ανάκαμψη της Αθήνας - Αττικής είναι, όπως σημείωσε, το ξεκάθαρο και σταθερό φορολογικό τοπίο, η ρευστότητα, η αντιμετώπιση της παράνομης ενοικίασης διαμερισμάτων και της παραξενοδοχίας, η ειδική υποδομή, οι νέες επενδύσεις με όραμα για τον προορισμό και οι μεγάλες εκδηλώσεις στην Αθήνα, στον αντίποδα όσων δημιουργεί και προσελκύει ο ανταγωνισμός, των άλλων διεθνών προορισμών.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο πρόεδρος της ΕΞΑΑ στο μείζον πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού, αυτό της εποχικότητας, δηλαδή στο γεγονός ότι οι περισσότερες τουριστικές επιχειρήσεις λειτουργούν κατά τη θερινή τουριστική περίοδο, υπολειτουργούν για κάποιους μήνες πριν και μετά και τους υπόλοιπους «κατεβάζουν ρολά».

 Μιλώντας στο reporter.gr, ο κ. Βασιλικός τόνισε ότι το 2015 έχει δώσει κάποια θετικά σημάδια για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Αθήνα. «Υπάρχει μια αυξημένη διαθέσιμη χωρητικότητα στις αεροπορικές πτήσεις προς την Αθήνα τον χειμώνα, δηλαδή υπάρχει ένα 10-15% αύξηση σε θέσεις την χειμερινή περίοδο, οι οποίες μεταφράζονται φυσικά και σε θέσεις στα ξενοδοχεία της Αθήνας», ανέφερε.

Ερωτηθείς για το ζήτημα της αντιμετώπισης της εποχικότητας και της αύξησης της κατά κεφαλήν δαπάνης των τουριστών που επισκέπτονται την ελληνική πρωτεύουσα, ο κ. Βασιλικός σχολίασε: «Χρειάζεται μια στρατηγική για να προσελκύσουμε διαφορετικού επιπέδου και εισοδήματος επισκέπτες, οι οποίοι θα έρθουν για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως π.χ. ο συνεδριακός. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορεί να προσφέρει η Αθήνα, τα οποία είναι υποανάπτυκτα σε σχέση με τις δυνατότητες που υπάρχουν».

 «Είναι τόσα τα προτερήματα που έχει η Αττική που θα ζήλευαν πολλές πόλεις της Ευρώπης. Για παράδειγμα, όταν μόνο ένας στους τρεις τουρίστες που έρχονται στην Αθήνα γνωρίζει την Ύδρα, αυτό είναι πρόβλημα και οφείλεται σε κακό μάρκετινγκ. Οποιαδήποτε άλλη πόλη στην Ευρώπη είχε νησιά στην περιφέρειά της, αυτά θα ήταν η σημαία της τουριστικής της προβολής. Εμείς δυστυχώς δεν το έχουμε κάνει αυτό», πρόσθεσε.

Το 96% των τουριστών θα σύστηνε την Αθήνα σε φίλους

 Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα πορίσματα της «Έρευνας Ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας» του 2014, η οποία διεξάγεται ετησίως εδώ και 10 χρόνια και η οποία παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης του ΕΞΑΑΑ από τον κ. Stephan Merkenhof, Managing Consultant της GRB Consulting.

Σύμφωνα με τα πορίσματα, η συνολική βαθμολογία αξιολόγησης της Αθήνας είναι 7,8 με την ξενοδοχειακή υποδομή της πρωτεύουσας να βαθμολογείται σταθερά με 8,4 τα τελευταία τρία χρόνια.

Παράλληλα, η σχέση τιμής/ποιότητας για τα ξενοδοχεία βελτιώθηκε σημαντικά μετά από την απότομη μείωση τη διετία  2007 - 2008.

 Στα δυνατά σημεία της πόλης συγκαταλέγονται ο πολιτισμός, η διασκέδαση και η συμπεριφορά των κατοίκων.

Ωστόσο, οι τουρίστες βαθμολογούν αρνητικά την Αθήνα όσον αφορά στις υποδομές της πόλης, στη δημόσια καθαριότητα, στην εικόνα σε πλατείες και πεζοδρόμια, στην ηχορύπανση και την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Οι τουρίστες στην Αθήνα δαπανούν 111 ευρώ καθημερινά, από τα οποία 64% διοχετεύεται σε εστίαση και αγορές, ενώ τρία ευρώ ανά επισκέπτη μένουν στην πόλη. Αίτημα των τουριστών παραμένει το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, όπως και η επιμήκυνση του ωραρίου στα μουσεία.

Κατά την περίοδο 2012 - 2014 παρατηρείται σημαντική μείωση του ποσοστού όσων ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους, αύξηση των επισκεπτών αναψυχής και σταθερότητα στο ποσοστό εκείνων που ταξιδεύουν για να συναντήσουν φίλους ή συγγενείς.

Σημαντική μείωση παρουσιάζει το αίσθημα ασφάλειας των επισκεπτών στην πόλη τη διετία 2010-2011, το οποίο βελτιώνεται στα επόμενα χρόνια.

Να σημειωθεί ότι το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε φίλους και συγγενείς φθάνει στο 96%, ενώ το 42% δήλωσε ότι η εμπειρία του ήταν καλύτερη από αυτή που περίμενε.

Μαρία Μιχάλη

Τελευταία τροποποίηση στις 13:06 - 03 Απρ 2015
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.