Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Πάγια επιδίωξη της πολιτικής ηγεσίας και του Πρωθυπουργού είναι η ανάδειξη του Πειραιά σε σημείο εγκατάστασης των δραστηριοτήτων των ξένων ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής διαδικασίας, εξ΄ ού και η σχετική πρόβλεψη στο νέο αναπτυξιακό νομοσχέδιο.
Σήμερα, δραστηριοποιούνται στη χώρα περί τις 1.100 ναυτιλιακές εταιρείες, που φέρνουν συνάλλαγμα 13,28 δισ. ευρώ (2012). Το IOBE, μάλιστα από την πλευρά του στην τελευταία έκθεσή του, εκτιμά ότι εφόσον η χώρα προσελκύσει κι άλλες ναυτιλιακές η συνολική προστιθέμενη αξία που θα δημιουργηθεί μπορεί να ξεπεράσει τα 25,9 δισ. ευρώ, (13 δισ. ευρώ σήμερα), ενώ η δυνητική απασχόληση τόσο στην ποντοπόρο ναυτιλία όσο και στους κλάδους που εμπλέκονται έμμεσα ξεπερνά τις 550 χιλ. θέσεις εργασίας (192.000 θέσεις εργασίας σήμερα).
Σήμερα το εθνικό νηολόγιο έχει υποχωρήσει στην 7η θέση στην παγκόσμια κατάταξη, ενώ έχει χάσει την 1η θέση του σε επίπεδο χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τη Μάλτα. Σήμερα από τα 3.428 ποντοπόρα πλοία ελληνικών συμφερόντων μόνο τα 820 βρίσκονται εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο. Με βάση τα ετήσια στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) που αφορούν σε πλοία μεγαλύτερα των 1.000 gt, ο ελληνόκτητος στόλος είναι ενταγμένος στα νηολόγια της Ελλάδος, της Λιβερίας, της Μάλτας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά, των Μπαχαμών και της Κύπρου.
Επίσης, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, το 2012 ο υπό ελληνική σημαία στόλος μειώθηκε κατά 3,7% και μέσα σε ένα χρόνο οι καθαρές απώλειές του ήταν 75 πλοία. Στην τριετία 2010 - 2012 η ελληνική σημαία είχε καθαρές απώλειες 135 πλοίων.
Απλοποίηση διαδικασιών
Στο πλαίσιο στήριξης του εθνικού νηολογίου αναμένεται να μειωθούν από 32 σε περίπου 7 οι υπογραφές που θα απαιτούνται για τη νηολόγηση ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, σύμφωνα με το σχεδιαμσό της κοινής επιτροπής που έχει συσταθεί από υπηρεσιακούς παράγοντες των ΥΝΑ και ΥΠΟΙΚ
Κεντρικό σημείο της απλούστευσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών είναι η δημιουργία Ειδικής Υπηρεσίας Μιας Στάσης για την υποδοχή και διαχείριση αιτήσεων νηολόγησης (ONE-STOP-SHOP).
Οι άξονες της νέας πολφικής αναμένεται νε είναι οι εξής:
1. Μείωση του πλήθους των υπογραφών από το Υπουργείο Οικονομικών από 34 που χρειάζονται σήμερα για την εγγραφή στο ελληνικό νηολόγιο σε εννέα.:
Α. Ένα σημείο επαφής για την υποβολή της αίτησης και δικαιολογητικών νηολόγησης πλοίων (Άρθρο 13 ΝΔ 2687/53)
Β. Ευθύνη για την εσωτερική προώθηση των επιμέρους αιτήσεων και δικαιολογητικών σε εμπλεκόμενες μονάδες εντός και εκτός ΥΝΑ
Γ. Ευθύνη για την παρακολούθηση της εξέλιξης της αίτησης και την παροχή πληροφόρησης προς τους ενδιαφερόμενους
2. Καθορισμός χρονικής προθεσμίας υπογραφής των εγκριτικών πράξεων
3. Ανάπτυξη web-εφαρμογής για την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων νηολόγησης που προβλέπει:
Α. Παρακολούθηση/εποπτεία της πορείας της αίτησης μέσω της web-based εφαρμογής
Β. Δημιουργία κεντρικών βάσεων δεδομένων με αξιοποίηση και αναβάθμιση των υφιστάμενων αυτόνομων εφαρμογών
Γ. Ηλεκτρονική έκδοση του Εγγράφου Εθνικότητας για τα πλοία που νηολογούνται κατά το Άρθρο 13 του ΝΔ 2687/53
Δ. Δημιουργία ειδικής Ιστοσελίδας Ελληνικού Νηολογίου
4. Διερεύνηση της ενδεχόμενης κατάργησης ή της απλοποίησης της διαδικασίας διασάφησης εισαγωγής (εκτελωνισμός)
5. Ηλεκτρονική πληρωμή του συνόλου των παραβόλων/ τελών νηολόγησης (e-Παράβολα)
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στηρίζει τις αλλαγές στη διαδικασία, ωστόσο θεωρεί ότι η νομοθεσία δεν πρέπει να αλλάξει και ειδικά το περιεχόμενο της εγκριτικής πράξης που στηρίζεται στο νομοθετικό διάταγμα 2687/53. Σύμφωνα με αυτήν ένα πλοίο που νηολογείται στην ελληνική σημαία άπαξ με την εγκριτική πράξη έχει σταθερό πλαίσιο λειτουργίας που τροποποιείται, μόνο έπειτα από συγκατάθεση του πλοιοκτήτη
Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, αναγνωρίζονται ως ελληνικά τα πλοία που ανήκουν σε ποσοστό που υπερβαίνει το 50% σε Ελληνες υπηκόους ή σε ελληνικά νομικά πρόσωπα ή σε υπηκόους των λοιπών κρατών - μελών της Ε.Ε. ή σε εταιρείες των λοιπών κρατών της Ε.Ε. (άρθρο 48 της Συνθ. Ε.Κ.), ύστερα από αίτηση των πλοιοκτητών τους, που συνοδεύεται από τίτλο κτήσης κυριότητας, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου.
Επίσης, κατά το άρθρο 13 του Νομοθετικού Διατάγματος 2687/53, αναγνωρίζονται επίσης ως ελληνικά τα πλοία όσα ανήκουν σε αλλοδαπές εταιρείες, έχουν ολική χωρητικότητα ανώτερη των 1.500 κόρων, κατόπιν έκδοσης εγκριτικής πράξης από τη διοίκηση.